Komplett vitamin/mineral tillskott?

ElisabethOhlund

Trådstartare
Undrar bara om det finns något sådant?
Tänkte bara att det skulle vara enklare om man hade EN sort man gav.

Har läst lite på olika innehållsförteckningar, verkar vara väldigt olika mellan olika tillskott, man blir lite lätt förvirrad. dels vad dom innehåller och dels mängden per kg.

så har ni tips på kompletta mineral/vitamin tillskott så är jag tacksam.

Sv: Komplett vitamin/mineral tillskott?

Det är tyvärr fullständigt omöjligt.

Vilket mineraltillskott du behöver beror helt och hållet på vilka mineralvärden det är i fodret hästen äter.

Så det finns inte..ok. då vet jag. Då kan jag sluta leta det.
Då får jag leta andra alternativ då.

Ja alltså, VAD som är komplett beror helt på mineralvärdena i grovfodret och övriga fodret.

Många mineraltillskott är kompletta -dvs innehåller alla nödvändiga mineraler och vitaminer, men i olika kvoter/mängder och passar olika behov.

Om du till exempel har mkt kalcium och lite fosfor i ditt grovfoder så är ett komplett mineralfoder för dig ett som innehåller allt, men lägre nivåer av kalcium och högre nivåer av fosfor. Som ett förenklat EXEMPEL.

Men det finns inget "universalmineralfoder" som passar alla grovfoder. Det är omöjligt.

Ja alltså, VAD som är komplett beror helt på mineralvärdena i grovfodret och övriga fodret.

Många mineraltillskott är kompletta -dvs innehåller alla nödvändiga mineraler och vitaminer, men i olika kvoter/mängder och passar olika behov.

Om du till exempel har mkt kalcium och lite fosfor i ditt grovfoder så är ett komplett mineralfoder för dig ett som innehåller allt, men lägre nivåer av kalcium och högre nivåer av fosfor. Som ett förenklat EXEMPEL.

Men det finns inget "universalmineralfoder" som passar alla grovfoder. Det är omöjligt.

eftersom det är en djungel så önskade jag bara några produktförslag och ni verkar testat en del ...tänkte bara ge lite extra vitaminer o mineraler ...han får fritt med analyserat hö och bara havre som foder..tänker inte gå in i detalj och siffror och analyser ;)

Jag kan ju inte låta bli att undra.....Undra om vi över lag är lika noga med oss själva..antar att då tar vi bara en multitablett.
inte springer vi och tar prover eller analyserar vår mat...
köper ett gäng burkar på hälsokost el apotek sen är det bra med det :banana:

Gah, hade skrivit ett långt inlägg men råkade radera!

Det är helt omöjligt att ge tips om vad just du behöver om vi inte vet vad ditt grovfoder innehåller och hur foderstaten ser ut.

Men här har du en lista på några av de mineral/vitaminpreparat som finns:
Krafft (Miner Röd, Blå, Vit, Grön)
Hippo (Selection Strenght, Success, Standard)
Mustang (Mineral Grön, Röd, Gul)
Kvarnbyfoder (Vitafor Strong, Solid, Power, Balansmineral, Proteinmineral)

Finns förmodligen ännu fler.

Ja, jag är noga med min egen mat. Till skillnad från hästen äter jag väldigt varierat och täcker på så sätt in det mesta jag behöver. Via blodprov har jag fått veta att jag har brist på zink och järn, så det tar jag en kur nu. Annars tror jag de flesta vitaminmineraltillskott är onödiga för människor med en vettig livsstil. Men det är en helt annan diskussion.

Gah, hade skrivit ett långt inlägg men råkade radera!

Det är helt omöjligt att ge tips om vad just du behöver om vi inte vet vad ditt grovfoder innehåller och hur foderstaten ser ut.

Men här har du en lista på några av de mineral/vitaminpreparat som finns:
Krafft (Miner Röd, Blå, Vit, Grön)
Hippo (Selection Strenght, Success, Standard)
Mustang (Mineral Grön, Röd, Gul)
Kvarnbyfoder (Vitafor Strong, Solid, Power, Balansmineral, Proteinmineral)

Finns förmodligen ännu fler.

Ja, jag är noga med min egen mat. Till skillnad från hästen äter jag väldigt varierat och täcker på så sätt in det mesta jag behöver. Via blodprov har jag fått veta att jag har brist på zink och järn, så det tar jag en kur nu. Annars tror jag de flesta vitaminmineraltillskott är onödiga för människor med en vettig livsstil. Men det är en helt annan diskussion.

okey tack för hjälpen...blir lite fundersam...har läst i dom trådar det står vad som ges till hästarna.........tror nästan alla ger tillskott av ett eller annat slag...
Jag har aldrig gett mina hästar några andra saker än grovfoder och sen har dom fått kraftfoder efter hur dom tränats.
Mer när dom tränas dagligen och mindre när dom inte tränas..saltsten har dom alltid och så vid pälsfällning lite tillskott, men i år upplever jag att det inte räckt då pälsfällningen hos en häst varit långdragen så då tycker jag att han bör få lite extra en tid...och han har blivit extremt loj av detta...Har haft hästen sen han var unghäst alltså snart 11 år
Mina hästar har aldrig varit sjuka el skadade och är bra i hullet (förutom kallaste månaderna då brukar den ena lägga på sig lite ) och fina hovar och päls, bra magar osv..
nog måste man kunna ge en hutt av nåt utan att hästen tar skada ;)

Som du upplever din häst så kan det vara proteinbrist. Går ju tyvärr inte att rekommendera en viss sorts mineralfoder när man inte vet vad som finns i mineralväg i grovfodret.

Har du aldrig gett selentillskott? Det är ALLTID en brist i Sverige och ger man inte/lite mineralfoder så måste man ge det som ett tillskott på något vis.

okey tack för hjälpen...blir lite fundersam...har läst i dom trådar det står vad som ges till hästarna.........tror nästan alla ger tillskott av ett eller annat slag...
Jag har aldrig gett mina hästar några andra saker än grovfoder och sen har dom fått kraftfoder efter hur dom tränats.
Mer när dom tränas dagligen och mindre när dom inte tränas..saltsten har dom alltid och så vid pälsfällning lite tillskott, men i år upplever jag att det inte räckt då pälsfällningen hos en häst varit långdragen så då tycker jag att han bör få lite extra en tid...och han har blivit extremt loj av detta...Har haft hästen sen han var unghäst alltså snart 11 år
Mina hästar har aldrig varit sjuka el skadade och är bra i hullet (förutom kallaste månaderna då brukar den ena lägga på sig lite ) och fina hovar och päls, bra magar osv..
nog måste man kunna ge en hutt av nåt utan att hästen tar skada ;)

Men då tar du och tittar på mineralanalysen på ditt grovfoder, och på hästens behov så ser du ju vad som behövs tillsättas och inte. Konstigare än så är det inte.

Jag föder upp och jo, en hutt av det ena eller andra när det gäller daglig giva mineraler kan absolut göra stor skada! Så det är jag jättenoga med.
Om du har en vuxen häst som inte tränas hårt eller används i avel så blir skadan inte lika stor, utan då handlar det ju mest om hur hållbar hästen är om det händer något, tex går benet sönder eller håller det om hästen trampar fel och liknande. Sådant syns inte utanpå innan det händer.

Det är ju trevligt att dina hästar mår bra. Vet inte riktigt vad det har med mineraltillskott att göra, men trevligt ändå. Antar att du vill komma fram till att det inte behövs? Eller vart fiskar du hän?

Det är ju trevligt att dina hästar mår bra. Vet inte riktigt vad det har med mineraltillskott att göra, men trevligt ändå. Antar att du vill komma fram till att det inte behövs? Eller vart fiskar du hän?

Nä verkligen inte varför skulle jag vilja det? Tänker bara att då måste grovfodret vara otillräckligt här i Sverige eftersom så många ger tillskott..

Men då tar du och tittar på mineralanalysen på ditt grovfoder, och på hästens behov så ser du ju vad som behövs tillsättas och inte. Konstigare än så är det inte.

Jag föder upp och jo, en hutt av det ena eller andra när det gäller daglig giva mineraler kan absolut göra stor skada! Så det är jag jättenoga med.
Om du har en vuxen häst som inte tränas hårt eller används i avel så blir skadan inte lika stor, utan då handlar det ju mest om hur hållbar hästen är om det händer något, tex går benet sönder eller håller det om hästen trampar fel och liknande. Sådant syns inte utanpå innan det händer.

Det jag menar med dutt är en dutt av ETT typ multi preparat men visste inte om det fanns därför jag frågade om detta här...Vill undvika allt för många blandningar hit och dit då det är risk för överdosering då.

Har du aldrig gett selentillskott? Det är ALLTID en brist i Sverige och ger man inte/lite mineralfoder så måste man ge det som ett tillskott på något vis.

Har läst om detta och nej jag har inte gett det, inte än i alla fall...finns delade meningar om detta. Lätt hänt med överdosering. Trots allt finns det ju i fodret och i annat..svårt avgöra om det verkligen behövs.

Ett av kruxen med mineraler är att tex förhållandet mellan kalcium och fosfor är viktigt. Kvoten bör ligga mellan 1.2-1.8. Alltså kalcium/fosfor. Ligger man långt utanför dessa gränser så riskerar man benskörhet.
Olika grovfoder kan skilja mycket i denna kvot och lägger man sedan till kraftfoder, betfor eller lusern så påverkar det oxå kvoten.
Det finns alltså inget universalmineralblandning som passar alla.

Du behöver inte oroa dig för överdosering av selen. Inte om du använder vanliga tillskott och läser på burken.
Selen finns inte i något foder som växt i sverige.
Köper du kraftfoderblandningar så brukar man behöva komma upp i många kg per dag för att fylla hästens behov.

Många tillskott är överflödiga. B- och c-vitamin till exempel.
Men mineraler kan mycket väl behövas. Grovfoder är inte alltid bra, optimala, för de hästar som äter det. Markerna börjar bli utarmade på sina håll vilket ger lägre mineralinnehåll i fodret. Det är inte alltid det är "rätt" sammansättning av växter i grovfodret. Då kan det behövas mineraler.

Det är därför det är ett sånt tjat om analys och foderstatsberäkning. ;)

Du behöver inte oroa dig för överdosering av selen. Inte om du använder vanliga tillskott och läser på burken.
Selen finns inte i något foder som växt i sverige.
Köper du kraftfoderblandningar så brukar man behöva komma upp i många kg per dag för att fylla hästens behov.

Selen finns väl i hö, gräs och växter mm och sen var det detta med e vitamin och selen som dels kompletterar varandra men även delvis ersätter varandra..

Har läst om detta och nej jag har inte gett det, inte än i alla fall...finns delade meningar om detta. Lätt hänt med överdosering. Trots allt finns det ju i fodret och i annat..svårt avgöra om det verkligen behövs.

Det finns mig veteligen INTE några delade meningar om att svenska grovfoder har dåligt med selen och att svenska hästar behöver tillskott av detta på det ena eller andra sättet!

Ger man bara grovfoder är det inte alls svårt att avgöra, det behövs! Dessutom ligger svenska rekommendationer ang behovet i undre gränsen, man behöver ofta ligga lite över det. Och visst är det giftigt vid överskott men inte särskilt lätt att överdosera då det handlar om ganska mycket man måste ge då!

Det finns mig veteligen INTE några delade meningar om att svenska grovfoder har dåligt med selen och att svenska hästar behöver tillskott av detta på det ena eller andra sättet!

Ger man bara grovfoder är det inte alls svårt att avgöra, det behövs! Dessutom ligger svenska rekommendationer ang behovet i undre gränsen, man behöver ofta ligga lite över det. Och visst är det giftigt vid överskott men inte särskilt lätt att överdosera då det handlar om ganska mycket man måste ge då!

Finns delade meningar kring hur mycket och i vilken utsträckning man ska ge det ...beroende på en mängd olika saker vad jag förstått av vad jag läst.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 754
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar