Kompisar som skräpar ner vid besök

Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Är det så konstigt?

Jag har också en ljus soffa. Jag kan inte ens drömma om att någon skulle låta barnen kladda - eller KISSA- i den.

Om ingen skulle kunna ha en ljus soffa skulle sådana inte säljas.

Ja lite konstigt.. Har jag djur skulle jag aldrig köpa en ljus soffa.
Skulle inte orka tänka på att tänk om hunden gått i en droppe vatten när den drack, för då kan det lätt bli en fläck efter den droppen. Tassen kanske inte är skinande ren jämt..
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Fast nu köpte jag soffan innan hunden, och nästa inköp på soffa ska definitivt inte vara ljus även om jag själv gillar det;). Sen tror jag det blir en hel del skillnad på att ha en hund själv, och på att ha en hel flock. Man kanske anpassar hemmet lite mer om man har några stycken?

Kl svarar allmänt.

Jag säger ofta till både barn och deras föräldrar/ägare när det inte är ok, men skadan är ju redan skedd när ungen kastar saker i golvet eller hunden redan hoppat upp i soffan. Det hänger tre handdukar i hallen, precis innanför dörren, just till för blöta hundar. I båda sofforna ligger filtar (tvättbara) i halva soffan där hundar kan vara just för att slippa problemet med lera och annan skit.

Jag ber barnet sitta stilla och fika och även om jag inte stampar i golvet och säger till föräldrarna, så hör de ju vad jag säger till barnet och därmed vad jag tycker om att springa runt att kladda. Som jag skrev om att hälla ut sand på min balkong. Jag sa då med sarkastisk rösta att : Ja, för min hund drar ju ändå inte in den sanden sen i tassarna. Mamman i detta fallet satt brevid mig, hade grabben i knäet och åt glass när jag ber grabben sluta mata min hund. Mamman gör ju inget åt att grabben fortsätter mata. HON hörde ju vad jag sa precis.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Jag har en vit soffa och jag tycker faktiskt att det är oslagbart när man har hund. Oavsett färg på soffan så blir den ju smutsig av hundtassar, rödvins- och kaffespill, löpfläckar och annat smått och gott. När soffkuddarna är smutsiga så vill åtminstone jag tvätta dem, även om fläckarna inte syns. När man tvättar kuddarna på en färgad soffa så bleks oftast kuddarna och det gör att soffan snabbt ser solkig ut. Vita soffkuddar kan man tvätta hur mycket som helst utan att de bleks.

Jag har haft samma vita soffa i fem år och tycker att det är toppen att bara kunna slänga in kuddöverdragen i maskinen om de är smutsiga. :)
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Är det barn, hundar med, så är de välkomna naturligtvis, och jag har alltid lite gott hemma till barnen såsom glass, chips, saft,godis, färgglada sugrör mm
Passa dig för att göra det för trevligt. ;) Du vill inte ge föräldrarna känslan av att ditt hem är som bollhavet på McDonalds, där de kan släppa in ungarna så de själva får en lugn stund...

Antingen får du göra det lite mer besvärligt för dem och duka med vita dukar och finaste kristallen och se om de vaknar. Eller bli arg och tala om mycket tydligt utan krusiduller vad du tänker. Eller sluta bjuda. Det sistnämnda är mitt råd. ;)
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Jo då kan man ju undra hur de tänker. Du har varit ganska tydlig.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Föräldrar som inte säger till barnen att sitta still vid bordet vid fikat, utan går omkring och kladdar choklad och fett i min beiga soffa. Gärna att de ger barnet mat och sen går de och gnider av det var som passar. ... Kompisar som inte bryr sig om att deras hund är både blöt och lerig när de hoppar upp i soffan. ... Blöjor som byts och slängs på badrumsgolvet efter sig. De spiller, smular ned och bryr sig inte om att torka upp det, utan lägger själv armarna i det sen och drar ner det på golvet istället. Om barnen är mindre går de gärna och flyttar runt saker, är "på" det mesta ( vilket kan innebära blomkrukor och jord på golvet,sönderslagna prydnadssaker, att saker kastas i golvet så det blir märken)
Jisses, vad är det för vandaler du har att göra med? Att man inte plockar undan sin kaffekopp eller ölburk kan jag absolut leva med - som värd så tar jag gärna på mig att serva - men bajsblöjor på golvet? Kladd i soffan? Sönderslagna prylar? Jag hade blivit vansinnig (om vi för en sekund bortser från min prylallergi).

Min hund får vara i soffan hemma, men får hålla sig på golvet när vi är på besök hos någon (och är i allmänhet ganska hårt hållen när vi är hemma hos någon) även om värdens egna hundar får vara i soffan, och jag brukar ställa undan efter mig.

Ang. den beige soffan som blev ett diskussionsämne i sig så känns det som en icke-fråga. Vill man ha en ljus soffa så ska man naturligtvis få ha det. Jag möblerar ju mitt hem så som jag vill ha det (och jag har en mörk soffa om någon undrar, men frågan är principiellt intressant), inte så som mina besökare vill ha det eller vad som passar deras eventuella ovanor. I mitt hem får man helt enkelt anpassa sig efter mig, något annat vore väl konstigt?
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Passa dig för att göra det för trevligt. ;) Du vill inte ge föräldrarna känslan av att ditt hem är som bollhavet på McDonalds, där de kan släppa in ungarna så de själva får en lugn stund...

Antingen får du göra det lite mer besvärligt för dem och duka med vita dukar och finaste kristallen och se om de vaknar. Eller bli arg och tala om mycket tydligt utan krusiduller vad du tänker. Eller sluta bjuda. Det sistnämnda är mitt råd. ;)

Problemet i hela trådstarten är ju att jag VILL att folk ska komma, jag VILL att de ska trivas, jag gillar att bjuda och göra det trevligt, men jag vill att de uppför sig när de kommer och att mitt hem inte förstörs av det. Det är ju inte så att jag inte kan ta lite smulor, hundhår eller liknande, en duk eller en matta går alltid att tvätta, men exempelvis en soffa, prydnadssaker eller märken i golvet efter "kast med prydnadssak" är inte lika lätt att ersätta.....Som jag har skrivit, jag vill inte att de städar eller diskar, bara allmänt hyfs ( som att torka upp om de spiller, inte låter skitiga barn eller hundar förstöra mina grejer och liknande) .
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Varför inte sitta i köket så gör det inte så mycket om nån spiller mm..
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Nu har jag inte så många kompisar med barn, och dom jag har, har barn i samma ålder som min egna son. Och hittills har inget barn fått göra som den vill inne hos mig, föräldrarna har koll på dom..
Värre är det med hundar. Min man är allergisk så vår hund får bara vara i hallen och på kontoret. Hundar i soffor, sängar och dylikt, är och kommer alltid vara förbjudet även om han inte vore allergisk! Men av någon anledning så ska detta alltid ifrågasättas, för hemma hos dom så får hunden minsann vara vart den vill... När vi är bortbjudna får hunden vara hemma, att man blir bjuden till någon annan innebär inte automatiskt att hunden är bjuden, men det verkar inte alla förstå.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Problemet i hela trådstarten är ju att jag VILL att folk ska komma, jag VILL att de ska trivas, jag gillar att bjuda och göra det trevligt, men jag vill att de uppför sig när de kommer och att mitt hem inte förstörs av det. Det är ju inte så att jag inte kan ta lite smulor, hundhår eller liknande, en duk eller en matta går alltid att tvätta, men exempelvis en soffa, prydnadssaker eller märken i golvet efter "kast med prydnadssak" är inte lika lätt att ersätta.....Som jag har skrivit, jag vill inte att de städar eller diskar, bara allmänt hyfs ( som att torka upp om de spiller, inte låter skitiga barn eller hundar förstöra mina grejer och liknande) .

Eftersom du vill att de ska komma trots att de inte riktigt kan bete sig så tror jag att du får börja styra upp lite. Det mesta kan sägas vänligt: "Är du snäll och inte ...", "Lisa är kladdig om händerna, är du snäll och visar henne var badrummet är så att inte det blir kladd i soffan". Ibland kan räcka med att räcka fram en servett ett glasunderlägg eller en bricka för att de ska förstå att du är lite rädd om ditt hem. Spiller de så räck fram en trasa och fråga "Behövs det rengöringsmedel också?".

Är barnen och pillar på prydnadssaker så kan du ju fråga "Ska jag ställa undan prydnadssakerna, eller har du koll?" till föräldern.

Med andra ord, börja sätt lite gränser så kanske de också börjar förstå att ditt hem inte är en fristad från hyfs och vett.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

*kl*

Jag tycker också ljus soffa är det bästa(och snyggaste)! Det man inte ser har man inte ont av funkar inte riktigt för mig när det gäller smuts, jag vill ha det rent omkring mig. Men däremot, hett tips: sofföverdrag! Har ett till min som är mullvadsfärgat som är på när jag har hunden eller när jag ska ha fest osv. Lätt att tvätta och dammsuga och soffan ser ändå snygg ut. Och lätt att ta på och av, allt i ett stycke.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Du måste börja dra gränser! Uppenbarligen saknar dina gäster känsla för vad som är ok och vad som inte är det, då får du visa dem vad som gäller i ditt hem. Åker jag med hund och barn och hälsar på anpassar jag mig efter hemmet, vilket innebär att hos mamma är hunden bakom kompostgaller och sonen har sin lekhörna där. Hos min bror hälsar vi bara på när det är väder för att vara ute (pedanter och "shaby chic"-inredning, ALLT är vitt...) osv. Är vi inne ändå så får jag förstås hålla koll på både barn och hund.
Så det är liksom upp till dig att visa vart ditt skåp ska stå, alternativt inte träffas hemma hos dig, alternativt skaffa nya vänner. :)
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

*kl*

Jag tycker också ljus soffa är det bästa(och snyggaste)! Det man inte ser har man inte ont av funkar inte riktigt för mig när det gäller smuts, jag vill ha det rent omkring mig. Men däremot, hett tips: sofföverdrag! Har ett till min som är mullvadsfärgat som är på när jag har hunden eller när jag ska ha fest osv. Lätt att tvätta och dammsuga och soffan ser ändå snygg ut. Och lätt att ta på och av, allt i ett stycke.

Ja, jag måste nog skaffa detta ( sovöverdrag):)Tack för tipset..
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Eftersom du vill att de ska komma trots att de inte riktigt kan bete sig så tror jag att du får börja styra upp lite. Det mesta kan sägas vänligt: "Är du snäll och inte ...", "Lisa är kladdig om händerna, är du snäll och visar henne var badrummet är så att inte det blir kladd i soffan". Ibland kan räcka med att räcka fram en servett ett glasunderlägg eller en bricka för att de ska förstå att du är lite rädd om ditt hem. Spiller de så räck fram en trasa och fråga "Behövs det rengöringsmedel också?".

Är barnen och pillar på prydnadssaker så kan du ju fråga "Ska jag ställa undan prydnadssakerna, eller har du koll?" till föräldern.

Med andra ord, börja sätt lite gränser så kanske de också börjar förstå att ditt hem inte är en fristad från hyfs och vett.

Tycker faktiskt att jag säger till utan att vara sur och vresig ( det är inte min stil att vara det)..Måste kanske vara övertydlig, men måste nog öva på det själv först..
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Nu har jag inte så många kompisar med barn, och dom jag har, har barn i samma ålder som min egna son. Och hittills har inget barn fått göra som den vill inne hos mig, föräldrarna har koll på dom..
Värre är det med hundar. Min man är allergisk så vår hund får bara vara i hallen och på kontoret. Hundar i soffor, sängar och dylikt, är och kommer alltid vara förbjudet även om han inte vore allergisk! Men av någon anledning så ska detta alltid ifrågasättas, för hemma hos dom så får hunden minsann vara vart den vill... När vi är bortbjudna får hunden vara hemma, att man blir bjuden till någon annan innebär inte automatiskt att hunden är bjuden, men det verkar inte alla förstå.

Men har man allergi i familjen är det en helt annan sak. Jag talar tydligt om att: Ja, du vet ju att min hund har lite svårt att vara ensam hemma, så är det ok om jag tar med henne?.. Får jag ett ja, så anser jag att det är ok att åka dit.. Väl där frågar jag vidare: Är det okej om hon är lös inne, eller vill du jag har koppel på henne? Vidare om hon får vara lös: Är det okej om hon gör det och det.. Jag frågar var personen har för regler helt enkelt.. Min hund FÅR äta vedträ hos en av kompisarna, men självklart plockar jag undan efter henne sen. Min hund får vara i soffan och sängen hemma, men jag frågar hos vänner/bekanta innan hon får lov att hoppa upp. Skulle hon vara böt/skitig så är alltid en handduk med som jag kan torka av henne med innan så hon inte förstör..
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Men det är ju skillnad, du frågar om hunden får vara/gör det. Jag vet folk som frågar varför hunden inte får göra det/vara där ;)

Och iom att vi själva har hund så tycker dom inte att hans allergi spelar någon roll, för vi har ju ändå hund...
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Jag tycker det är skillnad på att få det lite stökigt av gäster, än att de förstör och grisar ner. Skulle du själv, om du vart på en sandstrand och fått massa sand i skorna ( jämförelsevis med barnens sandlåda) tömma skon inne hos någon?
Alltså, jag klarar ju av att uppföra mig. Och jag lovar att dina vänner tycker att de klarar av att uppföra sig. De tycker inte att de är hemska människor som stökar ner hemma hos dig, de tycker att det händer olyckor.

Som barnet som kissade i soffan. Jag är helt övertygad om att de människorna kom på att det var en väldigt dålig idé att inte sätta på barnet blöja med tanke på din soffa. Men då var skadan redan skedd och de menade ju inte att göra så.

Och om dina vänner vet att du dammsuger varje dag ändå så är det ju inte så konstigt ifall någon inte riktigt tänkte längre än näsan räckte och hällde ut sanden i din hall.

Jag tror absolut att du måste styra upp dina vänner och ditt hem. Sätt upp en grind i hallen så får alla hundar vara där så att de inte skräpar ner. Och som någon annan skrev, visa med lite små gester vad som gäller. Och har du barn hemma ta inte med dem till soffan, utan sitt i köket. Är det fint väder och ni vill sitta på balkongen kan ni väl ta en filt och sätta er ute istället?

Folk menar inte att skräpa ner. Enligt dem är det olyckor som händer.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 278
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 577
Senast: Voeux
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 397
Senast: anna_panna
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 025
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Glasögon
  • Parfym
  • Huslån vilken bank?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp