Kompis till engelsk toyterrier

Harbor

Trådstartare
Jag drömmer lite om att skaffa en kompis till vår toyterrier flicka. Har någon erfarenhet av italiensk vinthund eller whippet? Skulle vilja veta mer om dem som ras och temperament, och om de passr ihop med vår hund.

Själv är jag väldigt förtjust i vinthundarna, men de flesta hundar oavsett typ bör kunna bli bra kompisar med din hund OM hunden passar in i ditt liv och får sina behov tillfredsställda.

Därför, om du vill ha en till hund, bör du börja i andra änden.
Varför vill DU ha en till hund?
Vad kan du erbjuda hunden för liv?
Hur vill du att den ska vara mentalt?
Finns det något behov av att hunden är i viss storlek, har viss typ av päls eller liknande?

Jag (vi) vill ha en hund till, på samma sätt som man vill ha mer än ett barn. För att hundarna ska ha sällskap av varann och för att de ger glädje och kärlek. Vad mer behöver det vara?
Vår första hund är perfekt i storlek, temperament och päls. Ganska energisk dock, men lugnar också ner sig lätt. Lättskött, är inte i jättebehov av extrem motion. Mycket tillgiven.
Är vinthundarna liknande? Har förstått att den italienska vinthunden är en ganska liten hund också, fast inte så liten som ETT.

Hundar behöver fysisk och mental aktivering för att vara lyckliga i sina liv. De blir inte per automatik lyckliga av att få en till fyrbent familjemedlem.

Hur ni tänker motionera hunden och aktivera den mentalt har enorm betydelse för hur hunden kommer trivas hos er. Vill ni bara gå korta promenader och träna ett enkelt trick ibland passar en helt annan typ av hund än om ni vill gå milslånga promenader och träna inför tävling i tex lydnad eller agility.

Vad ni föredrar för hundtyp har av stor betydelse för hur ni kommer trivas med hunden. Vill ni ha en hund som älskar allt och alla? En hund som är väldigt förtjust i familjen men inte bryr sig om främlingar? En hund med vaktinstinkt? Spelar det någon roll om hunden vill jaga allt den ser för att döda det eller är det oväsentligt?

Rent generellt kan sägas att vinthundar är som katter i hundförpackning. Aktiva, i stort behov av fysisk motion, svårmotiverade vid träning men så intelligenta att de ofta behöver tränas lite mentalt för att inte hitta på allt för mycket hyss, jaktidioter som jagar för att döda vilt/katter/kaniner. De är oftast sunda och friska, gillar att ligga varmt och mjukt och är generellt sett väldigt duktiga på hundspråk.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Blev påmind om detta när jag läste den andra tråden om små hundar, där English Toy Terrier togs upp. Har också funderat på att...
Svar
2
· Visningar
631
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 308
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 017
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar