Kommunikationsproblem

a_c72

Trådstartare
Den 12 augusti kom Krutrök hem till oss. En nordistravare född -93 som inte startat på trav.
Han är westernriden av sin tidigare ägare.
Jag har inte ridit honom mycket alls då Körningen är mer vår sak. Att skritta i skog och mark fungerar SUPER och han har blivit otroligt lyhörd för röstkommandon..
MEN.. Vid ridning vill han LÄGGA sig på bettet och springa på. Ger man honom lite längre tygel så blir tempot lugnare. Det känns som om de är just de faktum att han är westernriden och vi rider engelsk ridning som ligger bakom detta..
HUR ska vi tänka för att komma vidare med detta?

Ideer hitåt tack! En SUPERMYSIG häst som VILL vara till lags i alla lägen så de handlar om missförstånd!!!

Anna-Carin och Krutrök

Sv: Kommunikationsproblem

Börja hos ngn bra tränare, ronny åman är bra :)

han är väll van att ha stöd i bettet som man har när kör trav och missuppfattar dig när du rider Dressyr.

Senast ändrad:

Vi travkör INTE utan kör skolkörning. Just nu ligger vikten på dressyr och lydnad.
Sök på Krutrök på You tube så finns han där..

Igår blev han dock riden på ridbanan:bump::banana:
Helt annan häst. Gick lugnt och fint och lyssnade hela tiden.

Troligtvis blir han extra laddad när han är ute. MEN som sagt på banan igår gick han SUPER!!!

Anna-Carin

Du har kolalt hans mun så att det inte är någon som gör ont, irriterar eller liknande? Vad har du för bett när du rider honom?

När han stödjer sig på bettet, släpp tex ena tygeln så att du inte erbjuder honom något stöd. På så sätt måste han lära sig att bära upp sitt huvud själv och hitta en balans.

Eftersom vi inte har de problemen med bettet i körningen så sitter inte problemet i munnen.

Jag har provat att rida honom på "grodbettet" som vi kör på.
Vi har även ridit på vanligt 3-delat bett, D-bett med kopparinlägg,jaktkandar och Pessoa bett.

Som sagt igår gick han JÄTTEFINT, lugnt och sansat och i "unghäst form" mer eller mindre.
Ska prova dina tips i morgon när vi rider!

Anna-Carin

Hej! varför inte prova att rida bettlöst? med sidepull eller något annat bettlöst? Kan faktiskt vara just skrotet i munnen som han går i gång på... passar sadeln? så att det inte är den han försöker komma ifrån...testa på inhägnat område först..

Har en varmblodstravare som funkar nåt liknande, superduktig på ridbana, men vill gärna lägga sig på och springa när man rider ut. Blir väl helt enkelt laddad och pigg ute! Jag rider helst på side-pull ute, ibland mekaniskt hackamore. Hon ligger alltså inte på för att hon inte förstår (är välriden i western) och inte för munproblem, utan antagligen för att hon så gärna vill springa fort ute!

Hej! varför inte prova att rida bettlöst? med sidepull eller något annat bettlöst? Kan faktiskt vara just skrotet i munnen som han går i gång på... passar sadeln? så att det inte är den han försöker komma ifrån...testa på inhägnat område först..

Sadeln är nyinköpt och ligger okey! Jag tror INTE att det är skrotet i munnen han går igång på eftersom han INTE är sån vid körning och vi har SKROT i munnen då också.

Å han försöker inte komma ifrån.. Är allltså världens mest posetiva häst till arbete! Han VILL så himla mycket bara

Anna-Carin

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 726
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18