Kommunikationsmiss?

A

Atomiic

Kommer nån ihåg att jag frågade om hjälp med skänkelvikningar?
I vilket fall som helst, så har vinu kommit igång med dem, nu har jag ett litet annat problem :confused:
När jag ska göra skänkelvikning åt ex. höer (dvs använder vänster som ytter) så kan det hände att hon går EMOT skänkel och gör skänkelvikningen åt andra hållet, oftast när jag gjort skänkelvikningen åt vänster och sen då tänker byta håll. Även om jag gjort åt ena hållet först och sen ska byta.. Varför?
Så idag tränade jag lite på det, och jag var VÄLDIGT tydig med vilken skänkel som styrde, men hon gick emot i vilket fall, men med lite tålamod gick det sakta framåt, och mot slutet behövde hon bara fundera en stund och känna efter hur resten av min kropp tänkte. Så mot slutet av passet lyckades vi med båda hållen för rätt skänkel.

Det blev lite långt, men har nån av er nåt svar om vad som kan ha hänt?
/Atomiic

Sv: Kommunikationsmiss?

nu verkar du vara ute med cykeln:crazy:

sk. vikn görs med samsidiga hjälper o dessa är då innerhjälper.
De kombineras sen med framförallt yttersk. för att bibehålla bogen på plats, att hästen är rak o att den bibehåller framåtgripandet.

låter som lite överkurs att byta riktning.
I sdna fall rider man rakt fram en bit o påbörjar SEN ny riktning.

Tänk på att först visa hästen vart ni är påväg innan du börjar skänkelvikningen.. Ska du rida skänkelvikning på diagonalen rider du in på diagonalen några steg först och sedan påbörjar skänkelvikningen... Var noga med att titta vart du ska också. Ett vanligt fel är att man tittar ner på innerbogen...

nu verkar du vara ute med cykeln:crazy:

De kombineras sen med framförallt yttersk. för att bibehålla bogen på plats, att hästen är rak o att den bibehåller framåtgripandet.

låter som lite överkurs att byta riktning.
I sdna fall rider man rakt fram en bit o påbörjar SEN ny riktning.

jag rider rakt fram och byter riktning såklart :D riktigt så duktiga är vi inte.
Det jag skrev var endast för att ni skulle veta vilket håll jag menade och inget annat. Det var ingen förklaring till vart mina skänklar var, eller vilka jag använde.

Tänk på att först visa hästen vart ni är påväg innan du börjar skänkelvikningen.. Ska du rida skänkelvikning på diagonalen rider du in på diagonalen några steg först och sedan påbörjar skänkelvikningen... Var noga med att titta vart du ska också. Ett vanligt fel är att man tittar ner på innerbogen...

Risken finns att jag kan göra det :idea:
men kan det förklara varför hon går åt andra hållet, för jag kollar absolut inte åt motsatt håll.

Troligen lägger du lägger vikten fel.. Drar du t ex bak innerskänkel för mkt och samtidigt tittar på inner bog viker du dig troligen i sidan och vikten hamnar alldelles för mkt inåt. Om hästen då inte är riktigt van vid sidförande hjälper tolkar hon det som att hon ska svänga..
Så fokusera på att du är rak och kan känna båda sittbenen i sadeln.

Sen kan de ju vara så att hästen är svagare i ena sidan och helt enkelt protesterar för att hon tycker det är jobbigt. Är det alltid undan samma skänkel som hon går emot?

Jag har lärt mig att sk.vikn. rids med diagonala hjälper:confused:

d.v.s.
innersk. andvänds för att föra hästen åt sidan, samt forma, och yttertygel för att reglera tvärning och ytterbog. Men lite hjälp av innertygel för ställning om det behövs.

Troligen lägger du lägger vikten fel.. Drar du t ex bak innerskänkel för mkt och samtidigt tittar på inner bog viker du dig troligen i sidan och vikten hamnar alldelles för mkt inåt. Om hästen då inte är riktigt van vid sidförande hjälper tolkar hon det som att hon ska svänga..
Så fokusera på att du är rak och kan känna båda sittbenen i sadeln.

Sen kan de ju vara så att hästen är svagare i ena sidan och helt enkelt protesterar för att hon tycker det är jobbigt. Är det alltid undan samma skänkel som hon går emot?

Hästen är genomgången och har ingen svagare sida, så ag är nog den svagare sidan i det här fallet, för det är inte samma skänkel hon går emot, det är om jag börjar med vänster tex. och sen tänker att jag ska göra åt höger(efter rakriktning ev, byte av varv) så är hon fokuserad på vänster och kan bara göra åt det hållet. Det är samma sak om jag gör första sk.vikn. åt höger, då kan hon bara höger :confused:

Jag har lärt mig att sk.vikn. rids med diagonala hjälper:confused:

d.v.s.
innersk. andvänds för att föra hästen åt sidan, samt forma, och yttertygel för att reglera tvärning och ytterbog. Men lite hjälp av innertygel för ställning om det behövs.
Den ska inte formas eftersom den ska vara rak.
Man börjar med samsidiga hjälper- ställer o påbörjat sidoförflyttning, sen är det yttersk. som reglerar tvärning, tempo o håller hästen rak.

Fast jag kan nog hålla med om att jag tänker lite diagonalt jag också med hjälperna; innerskänkel flyttar, yttertygeln visar vägen och förhindrar (iofs tillsammans med ytterskänkel) att hästen skjuter ut bogen och ramlar i väg åt sidan, sätet verkar framåtdrivande ev. med hjälp av båda skänlarna, innertygel ställer
Jag tror att jag gör så men det går nog mycket på känsla - hmm ska analysera vid nästa ridpass...

Senast ändrad:

Det handlar om koordination o timing.
Om man har för mkt/ lite av ngn hjälp- snett o vint o tappar framåtbjudningen. Man krånglar till det.

I första hand tänk framåt o lite sidvärts med rak häst.

Jo fast nu har jag ju inte problem med sidvärtsrörelserna jag försökte bara analysera vilka hjälper jag använder, och om jag tänker liksidigt eller diagonalt i hjärnan så att säga...

Fast jag kan nog hålla med om att jag tänker lite diagonalt jag också med hjälperna; innerskänkel flyttar, yttertygeln visar vägen och förhindrar (iofs tillsammans med ytterskänkel) hästen skjuter ut bogen och ramlar i väg åt sidan, sätet verkar framåtdivande ev. med hjälp av båda skänlarna, innertygel ställer
Jag tror att jag gör så men det går nog mycket på känsla - hmm ska analysera vid nästa ridpass...

För mej är det så att sätet måste vara med i rörelsen, inte drivande, men visa vägen, det är viktigast, utan det spelar skänkeln ingen roll.

Men sen är det innersk som understödjer tvärningen o yttersk som håller bogen på plats. Yttertygeln ska bara ha kontakt och reglera vid behov.

Jag använder sätet till att sätta takten, då jag trycker på ganska bra.
Halvhalter för att få vikten mer bakåt- kanonsk. vikn.:D

Jag använder sätet till att sätta takten, då jag trycker på ganska bra.
Halvhalter för att få vikten mer bakåt- kanonsk. vikn.:D

Ja precis, sätta takten, i tvärningen. Blir mkt bra, :idea: Skillnaden på bra o dålig vikn för mej.

Jo det kanske blev dåligt förklarat (mitt stora aber här i livet - att förmedla vad jag menar) Alltså som jag trodde ni förstod jag har inte problem med sidvärtsrörelserna - de flyter på bra. När jag gör dem tänker jag inte så mycket på vad jag gör utan "bara gör", förstärker-reglerar där/om det behövs (inner eller ytter skänkel eller tygel). men när jag ska beskriva hjälperna så har jag nog sagt diagonala hjälper inte liksidiga. och sen tänkte jag i ovan inlägg försöka beskriva med ord hur jag tror att jag gör när jag sitter till häst...

ja det blev nog inte mycket tydligare nu heller:D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
739
Senast: Soapbubble
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 025
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar