Kommunikation mellan olika arter?

Sv: Kommunikation mellan olika arter?

Fast nu blir det lite mycket ordbajsande igen...
Även jag kan rabla innehållet i ett par olika studier, men hur ser "verkligehet" ut?

Dominans betyder för mej att en individ får "företräde" till en resurs av en annan individ. Är vi överens om den betydelsen?

Vad är det du själv sett som gör dej så säker på att en valp/hund inte kan se en annan individ som en dominat sådan pga att den individen inte är av just arten hund?

Hundar kan ju, som vi vet, se ut nästan precis hur som helst. Så att en valp per automatik skulle veta att en pekines är en hund men en perserkatt är en katt och därmed inte innefattas av de språkliga referenser som tiken håller på att lära den känns....långsökt.

Om ovan nämnda valp av ovan nämnda orsak börjar ge katten samma artighets betygelser som den ger andra äldre hundar... Vad är det då som gör att när valpen fjäskar för en hund så finns inslag av undergivenhet/dominas men när det handlar om katten så "kan" det inte vara detsamma?

/Swat

Som en parentes tycker jag att det är oerhört fascinerande hur duktiga katter kan bli på att kommunicera med oss människor, mestadels vokalt trots att vuxna katter inte brukar jama sinsemellan. Det finns till och med forskare som upptäckt att katter spinner på ett särskilt sätt när de vill ha mat/uppmärksamhet - i spinnandet finns ett högfrekvent läte inlagt som gör att även icke kattvana personer uppfattar det som mindre behagligt och mer pockande än vanligt spinnande.

Det tycker jag är en oklar definition.. Den som har företräde varierar.. Åtminstone är det så för mig och hundarna..

Självklart varierar det vem som har företräde till vad/vilken resurs. Men vad spelar det för roll?

Vad är det du har sett inom ämnet som gör dej så supersäker på att dominans är HELT artbundet?

/Swat

Ordbasjande eller inte, vi kan inte diskutera dominans utifrån någon egen tolkning om vad ordet betyder i etologisk mening.

Etologerna är överens, sa i alla fall Per Jensens till mig, att i huvudsak handlar dem om vems gener som förs vidare. Fortplantning är och förblir det viktigaste. Att hitta en partner som duger, behålla värna om sina valpar osv.

Min hund är inte intresserad av att diskutera med mig huruvida det är hans valpar eller mina som kommer att leva vidare, för min hund vet att jag inte är en hund och föder inte valpar.

Valpen har genom vomeronasale stenkoll på att en katt är en katt och en hund är en hund. Nosen helt enkelt.

Senast ändrad:

Om en häst jagar ut en fågel/katt/hund ur en hage...o flyttar dom sig inte dör dom..vad är det då ?...dock jagar inte hästen ut människor.

Huruvida man flyttar på sig för att inte bli platt har väldigt lite med dominans att göra.
Kommer en bil emot mig så flyttar jag på mig, varken bilen eller föraren anser jag vara dominanta mot mig för det.

Sen måste vi skilja på dominans i människovärlden och dominans i djurvärlden, tolkningen skiljer sig väldig mycket.

Jag läser tråden för att det är intressant men varför stannar det vid dominans? Kommunikation både inom och mellan arter handlar väll inte enbart om dominans?

Fast vem är du att bestämma att "vi kan inte diskutera dominans utifrån någon egen tolkning om vad ordet betyder i etologisk mening."?

Vi kan väl diskutera precis vad som helst då forskning faktiskt har en förmåga att ändras, revideras och "stötas och blötas" över tid! Det som är en otvetydig saning idag kanske inte alls är det om 10-15 år.

Att en valp som vuxit upp i ett hem med valpintresserade katter per automatik skulle förstå att en katt är en annan art har jag EXTREMT svårt att tro!
Den må lukta och se annorlunda ut, men i alla fall våra valpar behandlar våra katter precis om hundar. Samma språk används oavsett art.

Rousie: Att jag valde att "fokusera" på dominans beror på att trenden för många just nu är att hävda just detta - att domnians inte "kan" förkomma mellan olika arter.
När jag sedan ser på mina högst normala djur här hemma och ser att hundarna "pratar" med katterna på samma vis som mot andra hundar. Samma "hänsynsfullhet" visas katterna, katterna kan ta bäddar/mat/ben om de vill av unghundaran och de signalerar samma "snälla" signaler till dem som till de gamla hundarna.
Dvs jag är inte riktigt säker på att det går att förenkla så mycket som att "allt handlar om avkommans säkerställande".

/Swat

Vi kan väl diskutera precis vad som helst då forskning faktiskt har en förmåga att ändras, revideras och "stötas och blötas" över tid! Det som är en otvetydig saning idag kanske inte alls är det om 10-15 år.

Det är ändå förnuftigt att använda den tolkning av begreppen som är aktuella just nu. Annars använder vi samma ord i olika betydelser, och det innebär att vi pratar förbi varandra.

Att en valp som vuxit upp i ett hem med valpintresserade katter per automatik skulle förstå att en katt är en annan art har jag EXTREMT svårt att tro!
Den må lukta och se annorlunda ut, men i alla fall våra valpar behandlar våra katter precis om hundar. Samma språk används oavsett art.

Vad skulle de annars använda för språk? Hundar pratar Hund, katter pratar Katt, människor pratar Människa - men vi har inga större problem med att kommunicera om vi anstränger oss lite. Jag tror inte att hundar ser oss eller katter som hundar, men exakt hur de ser oss är svårt att veta. Förmodligen har de inte uppdelningen människor/(alla andra) djur som vi människor lätt faller in i.

Det är ju som sagt det enda språk hundar kan. Hur skulle de annars uttrycka sig? Sedan lär sig djuren att förstå varandras beteenden precis som vi lär oss att förstå deras. Sedan är det väl svårt att veta hur hundar och katter tänker. Det är vl antagligen inte så att hundar vet att en katt är en katt, men de vet med stor sannolikhet att katten tex. inte är en potentiell partner och därför försöker inte hundar och katter reproducera sig med varandra. Någon slags kännedom om att de inte tillhör samma art finns (djur kan ju skilja på släktingar och icke-släktingar mha lukten så att kunna skilja artfränder från icke-artfränder förefaller ju vara en no brainer).

Jag tappade en pommes frites på golvet för några dagar sedan. Ena hunden blev genast intresserad men samtidigt som han närmade sig närmade sig även en av mina råttor. Hunden morrar, råttan skiter i vilket och travar fram och snor åt sig stripsen. Om dominans nu skulle existera mellan olika arter är det då ett bevis på att mina råttor dominerar mina hundar, helt tydligt fick ju råttan resursen (maten). :eek:

Jag tappade en pommes frites på golvet för några dagar sedan. Ena hunden blev genast intresserad men samtidigt som han närmade sig närmade sig även en av mina råttor. Hunden morrar, råttan skiter i vilket och travar fram och snor åt sig stripsen. Om dominans nu skulle existera mellan olika arter är det då ett bevis på att mina råttor dominerar mina hundar, helt tydligt fick ju råttan resursen (maten). :eek:

Vuxna vargar ger valpar företräde till mat också. Vem skulle tolka det som att valparna är dominanta? ;) Allt företräde till resurser är inte ett tecken på ett dominansförhållande, sådant ser man huvudsakligen i situationer då det råder resursbrist och det är ganska ovanligt hos våra sällskapsdjur.

Hade din hund svultit hade den antagligen reagerat annorlunda. Nu vet ju din hund att den får käk av dig så den behöver inte ta strid över en liten potatisbit.

Hade din hund svultit hade den antagligen reagerat annorlunda. Nu vet ju din hund att den får käk av dig så den behöver inte ta strid över en liten potatisbit.
Han svälter alltid. Tror snarare att det rörde sig om bristande kommunikation mellan arterna. Han morrade för att hon skulle backa, hon varken fattar eller bryr sig om vad han menar och innan han fattar vad som händer har hon snott maten och är redan borta. :p

och Konrad Lorentz forskning, som han fick Nobelpriset för, utgick bland annat från att det inte går att prägla ett djur med gott luktsinne på en annan art. Men han har säkert fel.....:cool:

Jag finner det liksom dig beklämmande att folk här inne tror sig veta en sanning utan att kolla upp fakta. dominans (även rent etologisk) finns visst mellan arter. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10236240109379065 bevisar det, men ändå så läser folk ej ens rapporten pga selektivt letande av information.

Självklart finns det en mängd kommunikation mellan arter också, i alla möjliga situationer, och hot mm är mer ett universalt språk hos olika arter även fast lätet dom gör är annorlunda.

och Konrad Lorentz forskning, som hen fick Nobelpriset för, utgick bland annat från att det inte går att prägla ett djur med gott luktsinne på en annan art. Men hen har säkert fel.....:cool:

Han hade iofs fel på en massa olika punkter, och rätt på lika många till. Hans forskning är ju tyvärr lite "outdated" numera, även om mycket av det han teoretiserade runt fortfarande gäller som sanning.

/Migo
Som också läst Lorentz

Då var det lite värre, och det är illegalt att dela med sig av den. men du kan läsa abstraktet där sammanfattningen står va? Förstasidan kommer fortfarande fram?

Då var det lite värre, och det är illegalt att dela med sig av den. men du kan läsa abstraktet där sammanfattningen står va? Förstasidan kommer fortfarande fram?

Nej, man kommer inte ens åt ett abstract. Du kan ju sammanfatta resultatet om du inte vill begå några olagligheter (själv ska jag ta och läsa artikeln på jobbdatorn imorgon).

Yes, jag gör det. går även att hitta artikeln genom att googla på dominance between speices sharks

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 960
Senast: linnsan
·
G
Övr. Hund Äntligen sommarlov! Men som hundägare blir det inte alltid som man minns det när man var liten. Upp varje morgon. I alla väder. Ut och...
2
Svar
23
· Visningar
2 369
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka