Kommer verkligen hästarna i första hand?

Sv: Kommer verkligen hästarna i första hand?

Fast du kan ju inte jämföra en häst med ryggproblem som behöver täcke och en person som övertäckar sin häst för att människan tycker det är kul att köpa fina täcken och som bonus håller hästen ren så det inte blir så mycket att borsta.
De flesta hästar varken har ryggproblem eller fryser om de får tillräckligt med grovfoder..
Ändå täckar en del till förbannelse.

Samma sak som det går inte att jämföra en skadad/sjuk häst i sjukhage och att ha en frisk skadefri häst i en lika liten pluttig hage.
+1 på den!

Knapplån.
Debatten tenderar att bli onyanserad eftersom de flesta som deltar är för "naturlig hästhållning". Det är jag också, men inom rimliga gränser. Det är ju inga vildhästar vi har, utan domisticerade djur sen länge. Vana vid och i behov av vår omvårdnad. Debatten skulle kunna utvidgas till att gälla alla tamdjur vi har för vårt nöjes skull, för att tjäna pengar, eller för att arbeta tillsammans med. Hundar, katter, fåglar, kor....OM vi nu - i den verklighet de flesta lever i - jobbar, tar hand om hem och familj (djuren inräknade), betalar räkningarna och får det att gå runt någorlunda, skulle skärskåda vår hästhållning och inse (eller anse) att den inte är tillräckligt bra till alla delar, ja, då skulle det inte bli många hästar kvar i livet, eller hundar, eller katter, eller kor.... Då skulle jag behöva skjuta mina två (sälja är inte att tänka på, för jag kan ju inte vara säker på att dom hamnar hos ägare som ger dom allt det dom behöver, i rätt mängd och på rätt sätt) eftersom dom 1)går i varsin hage (för att den ena är en bitch och sparkas. I naturen skulle en sån häst förövrigt knappt överleva eftersom något uppenbarligen brister i den sociala förmågan) 2) Vintertid samt "ler-tiden" vår och höst, går dom i grushage där dom kanske kan galoppera - låt säga - 60 språng på ett varv (i de få fall de nu skulle få för sig att galoppera runt - det skulle i så fall vara nåt som skrämde dom...) Skälen: dom visar tydlig ovilja vid att kliva in i sommarhagarna när det är lerigt, och för att vinterns frostiga gräs utlöser kolik på en av dem. Vintertid får dom gå in innan det blir mörkt. Helt pga min egen bekvämlighet. Jag har inga regn och vindskydd i mina hagar, pga den ekonomiska verkligheten, och därför har dom täcke på sig när det regnar och blåser och när det är kallt. Den ena har täcke oftare pga noll vinterpäls och en "frusen" läggning.
Jag umgås ofta med tanken på att släppa ihop, men då funderar jag på hur djurskyddslagen skulle tolkas vid en prövning: Jag ska skydda mina djur mot onödigt lidande. Att bli sparkad och skadad är ett lidande som jag hade kunnat skydda dom ifrån - genom att dom går i varsin hage.
Allt är inte svart eller vitt - bra eller dåligt. Det "beror alltid på"...

Fast det är ju långt ifrån alla hästar som är socialt inkompetenta sparkmaskiner...

Hästar som har ett normalt socialt beteende är inte skaderisken jättestor.

Nej, det är precis det jag menar. Vad är god hästhållning för varje enskild individ? Olika, anser jag...

Vi läste hästrelaterade ämnen, där vi fick lära oss att hästar från grunden är klaustrofobiska djur, mår bäst av att sträva fritt i flock och söka föda största delen av dygnet osv..

Alla hästkunniga på detta forumet förstår nog pararellerna jag tagit fram här. Jag tyckte det skrek dubbelmoral om det hela.

Påminner mig om när jag var på strömsholm på en teoretisk kurs, kändes exakt likadant, på lektionerna talades det mycket om hästens naturliga behov, men i praktiken så fungerade det inte så. Det slätades lite fint över med ungefär att "hästarna får så mycket grovfoder så då är det okej att de står inne 95% av dygnet, och står i en liten fyrkant de resterande fem." :grin:

Ämnet är öppet, vad anser ni om hästhavandet i Sverige?

I jämförelse med många andra länder, bra. Men annars så är det inte OK alls på många ställen, ffa allt kring storstäder, och bland tävlingsryttare. Nu talar jag då ffa om utevistelse och hagar. I städerna har man argumenten att man inte har mark och att anläggningarna måste ligga centralt för att många möjlighet att ta sig till ridskolorna/stallen enkelt. Medans tävlingsryttarna har argumentet skaderisk (tidsödande och kostsamt med konvalecens och behandling). Tycker inte argumenten är godtagbara.

Sen irriterar det mig att många tycker hästarna lever lyxliv för att de har box med guldknoppar, solarium, och en egen privat hästskötare. Lyxliv för hästar är kompisar, bra foder och få sitt rörelsebehov tillgodosett. (och givetvis behandling vid skador, osv)

Senast ändrad:

Kuperade, med en hel del stora gran o tallar som agerar perfekt skydd vid blåsigt/regnigt väder. Hagarna är inte helt släta utan kuperade med öar av stenar o trädungar. Givetvis finns en risk för skador, men i och med att dom går i den typen av hagar, så lär dom sig att lyfta hovarna och akta sig för galoppera in i ett träd:laugh:

Håller fullständigt med! :) Det fick min häst också lära sig, och sällan var han skadat faktiskt :)

Sen irriterar det mig att många tycker hästarna lever lyxliv för att de har box med guldknoppar, solarium, och en egen privat hästskötare. Lyxliv för hästar är kompisar, bra foder och få sitt rörelsebehov tillgodosett. (och givetvis behandling vid skador, osv)
Det första jag tänkte när jag läste en artikel om Totilas idag... Stackars häst!!! Box med guldknoppar (egen avdelning då hästen tydligen inte tål andra hästar alls vad jag förstår) ingen hagvistelse, men solarium där hästen stod (med täcke) flera timmar per dag:crazy: Tyvärr är Totilas inte den enda som behandlas på detta vis. Finns en del exempel i Sverige också tyvärr...

Tycker det är så lustigt när man läser "hemma hos" reportage hos elitryttare, eller man besöker deras hemsidor. Alltid otroligt många bilder på en välskött anläggning med superlyxigt stall, enormt ridhus, ridbana och välkrattade gångar. Aldrig ser man bilder på hagar? Varför? För att de finns inte, eller är de så små och få så man skäms för att lägga ut bilder.

Varför måste vi välja mellan pest och kolera? Varför kan vi inte bara enas om att OM man vill sitt djurs bästa - får man baske mig ta sitt ansvar och lära sig vad djuret kräver för att må bra! År 2012 har vi råd och tid, vilja och tillgång, men är ändå för lata och snåla för att hålla djur på ett för djuren vettigt sätt. Då får vi väl låta bli att ha djur?!

Kan man inte hålla sig till trafikreglerna eller ens intressera sig för hur de ser ut, får man inte köra bil. Självklart för de flesta. För mig är det lika självklart att inte hålla djur på ett för djuren onaturligt sätt bara för att det finns de som har det sämre. Vad är det för djäkla logik?

:bow::bow:

Håller helt med lovisaleonora_.

Jag funderar titt som tätt på varför jag har häst när det i princip är omöjligt att hålla häst som jag skulle vilja.

Hästen kommer verkligen inte i första hand för väldigt, väldigt många. Det kanske är 10% högst, av alla hästar som kräver specialbehandling/hållning men det är snarare 90% av alla ägare som anser att just deras häst är en av dessa 10%. Många är heller inte ens intresserade av att FÖRSÖKA göra vad de kan för att förbättra för sin häst och många gånger är argumenten rent löjliga, inte någonstans förankrade i någon fakta som finns kring hur hästarna skulle välja, om de fick, utan bara baserade på egoistiskt tyckande.

Oviljan till att faktiskt lära sig hur de djur vi har skulle vilja ha det om de fick bestämma och försöka hålla dom så gott det går utefter det, känner jag är den största sorgen. Att det inte alltid är möjligt fullt ut är helt förståeligt men att inte bry sig, det är inte förståeligt.

*kl* de finns ett sätt ja vill ha häst på men verklligheten stämmer ofta inte med de ja vill så...

min häst går i liten hage vintertid (frimärke som vissa här skulle säga) ensam pga skaderisken med brodd.. ute ca 9 tim dag. sommartid går hon i större hage med gräs dock bara ca 10 tim. då är de boots runtom som gäller.

dubbla täcken hela vintern... flugtäcke så fort första flygfäna kommer...

stackars häst säger många.. lyckliga häst säger jag...

när ja köpte henne hade hon inte gått i hage på 10 år. fick panik ute å valde att inte ens gå ut ur stallet. slår som tokig efter flygfän även inomhus så utvistelsen blir en pina om de är för mycket flygfän.

så ja min häst kommer i första hand för mig, jag fixar å trixar rejält för att hon ska ha de så bra hon kan.. men att säga atthästarna inte kommer i första hand för att de inte tex går på lösdrift mm de är ren bullshit för mig...

*kl* de finns ett sätt ja vill ha häst på men verklligheten stämmer ofta inte med de ja vill så...

min häst går i liten hage vintertid (frimärke som vissa här skulle säga) ensam pga skaderisken med brodd.. ute ca 9 tim dag. sommartid går hon i större hage med gräs dock bara ca 10 tim. då är de boots runtom som gäller.

dubbla täcken hela vintern... flugtäcke så fort första flygfäna kommer...

stackars häst säger många.. lyckliga häst säger jag...

när ja köpte henne hade hon inte gått i hage på 10 år. fick panik ute å valde att inte ens gå ut ur stallet. slår som tokig efter flygfän även inomhus så utvistelsen blir en pina om de är för mycket flygfän.

så ja min häst kommer i första hand för mig, jag fixar å trixar rejält för att hon ska ha de så bra hon kan.. men att säga atthästarna inte kommer i första hand för att de inte tex går på lösdrift mm de är ren bullshit för mig...
men det är just det här som är en del av problemet. jag tror inte att din häst mår särskilt dåligt egentligen, men ta som exempel ensam i hage på vintern på grund av skaderisken? visst, vissa hästar är skadedrabbade, men att det skulle bero på andra hästars spark-vilja i första hand stämmer inte särskilt bra med verkligheten. Tydligen är det så att just din häst fungerar med andra hästar normalt(som jag tolkar det går den tillsammans med andra hästar på sommaren/icke brodd-tid), vad är det som säger att den skulle bli mer sparkad av andra hästar på vintern? Under väldigt många år har jag haft häst och på alla de stall jag har haft häst har det varit grupper i hagarna. På alla de hundratals hästar som passerat genom åren så har det skett en allvarlig sparkolycka en enda gång (brutet ben). Är det bara jag som lyckats missa alla dessa skadetillbud med tanke på hur många som väljer att ha hästen ensam i hage på grund av skaderisken?

jag menar inte heller att lösdrift är den enda formen av hästhållning, men jag anser inte att detta daltande gör ett enda dugg nytta. tjocka täcken vid nederbörd/klippt häst/känslig rygg osv. fine! men tjocka täcken i sol och tio grader i skuggan är inte okej, och det är sannerligen inte någon ovanlig syn tyvärr. Så in i helsike många överkänsliga hästar kan bara inte finnas!

Tycker det är så lustigt när man läser "hemma hos" reportage hos elitryttare, eller man besöker deras hemsidor. Alltid otroligt många bilder på en välskött anläggning med superlyxigt stall, enormt ridhus, ridbana och välkrattade gångar. Aldrig ser man bilder på hagar? Varför? För att de finns inte, eller är de så små och få så man skäms för att lägga ut bilder.

Det undrar jag oxå! Ett tag kollade jag lite stallplatser och det var banne mig inte ofta det ens nämdes ett ord om hagarna, även om annonsen var lång.

Generellt upplever jag tyvärr att nej, hästarna kommer inte i första hand.

Jag tycker att lösdrift är en himla bra grej, absolut. Med en bra, stor hage, stabilt vindskydd, (för de aktuella hästarna) bra fodringslösning. Det är bra, om hästen trivs och fungerar med att gå ute dygnet runt.
Men det är heller inte helt ovanligt, att hästen faktiskt inte fungerar med att gå ute dygnet runt. Jag har träffat en drös hästar som blivit fruktansvärt stressade av att gå på sommarbete, t.ex. Som blivit "sig själva igen" när de fått komma in i boxen på nätterna.

Jag tycker att ett bra stall med fräscha och (för de aktuella hästarna) tillräckligt stora boxar, lagom temperatur och bra luft, bra hagar och daglig utevistelse, är en himla bra grej. Det också. Det är bra, om hästen trivs och fungerar med att stå på box på kvällen/natten.
Men det är ju inte heller ovanligt, att hästen faktiskt inte fungerar med att stå inne halva dygnet. Jag har träffat hästar som blivit stressade av att stå i boxen så pass länge, som skrapat och gått runt och inte fått ro. Som varit kolugna när de fått vara ute dygnet runt.

Min poäng? Jag upplever att det många missar, är att se till den aktuella hästens behov. Antingen för att de ser till sina egna behov/hur de själva vill ha det, eller för att de inte vill/vågar titta på lösningar som inte är vad de är vana vid. Olika hästar kräver olika typer av lösningar, och ibland får man välja bort någon av bekvämligheterna som finns för oss människor, för att tillfredsställa behoven.

Jag tycker inte att det är något fel i att ha ridhus, ridbana, vattentoalett. Jag tycker att det är kanon - står nu i ett stall med just de bekvämligheterna, och uppskattar det väldigt mycket. Men bekvämligheterna ska inte finnas, till nackdel för hästens comfort/leverne/behov. Det ska vara en bonus - något som finns utöver "basgrejorna".

Att låta hästen gå ensam för att den är broddad, vägrar jag personligen. Jag har sett både fläkskador (som blir utan brodd) och broddskador. Veterinären har helt klart haft lättast att "lappa ihop" broddskadan.
Men har man en häst, som av någon anledning inte fungerar i flock, så är det ok att den går i en egen hage. Med andra hästar på "andra sidan staketet".

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 110
Senast: Lavinia
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka