Sv: Kommer verkligen hästarna i första hand?
Generellt upplever jag tyvärr att nej, hästarna kommer inte i första hand.
Jag tycker att lösdrift är en himla bra grej, absolut. Med en bra, stor hage, stabilt vindskydd, (för de aktuella hästarna) bra fodringslösning. Det är bra, om hästen trivs och fungerar med att gå ute dygnet runt.
Men det är heller inte helt ovanligt, att hästen faktiskt inte fungerar med att gå ute dygnet runt. Jag har träffat en drös hästar som blivit fruktansvärt stressade av att gå på sommarbete, t.ex. Som blivit "sig själva igen" när de fått komma in i boxen på nätterna.
Jag tycker att ett bra stall med fräscha och (för de aktuella hästarna) tillräckligt stora boxar, lagom temperatur och bra luft, bra hagar och daglig utevistelse, är en himla bra grej. Det också. Det är bra, om hästen trivs och fungerar med att stå på box på kvällen/natten.
Men det är ju inte heller ovanligt, att hästen faktiskt inte fungerar med att stå inne halva dygnet. Jag har träffat hästar som blivit stressade av att stå i boxen så pass länge, som skrapat och gått runt och inte fått ro. Som varit kolugna när de fått vara ute dygnet runt.
Min poäng? Jag upplever att det många missar, är att se till den aktuella hästens behov. Antingen för att de ser till sina egna behov/hur de själva vill ha det, eller för att de inte vill/vågar titta på lösningar som inte är vad de är vana vid. Olika hästar kräver olika typer av lösningar, och ibland får man välja bort någon av bekvämligheterna som finns för oss människor, för att tillfredsställa behoven.
Jag tycker inte att det är något fel i att ha ridhus, ridbana, vattentoalett. Jag tycker att det är kanon - står nu i ett stall med just de bekvämligheterna, och uppskattar det väldigt mycket. Men bekvämligheterna ska inte finnas, till nackdel för hästens comfort/leverne/behov. Det ska vara en bonus - något som finns utöver "basgrejorna".
Att låta hästen gå ensam för att den är broddad, vägrar jag personligen. Jag har sett både fläkskador (som blir utan brodd) och broddskador. Veterinären har helt klart haft lättast att "lappa ihop" broddskadan.
Men har man en häst, som av någon anledning inte fungerar i flock, så är det ok att den går i en egen hage. Med andra hästar på "andra sidan staketet".