Sv: Kommer verkligen hästarna i första hand?
Ja, i högre tävlingssammanhang är hage en skaderisk. Och det är mycket pengar det handlar om.
Som bekant är det pengarna som styr världen.
Jag tror att hästhållningen till största delen i Sverige är acceptabel vilket jag tycker är tillräckligt bra.
Hästar är anpassningsbara.
Hästar (individer) som utvecklar stereotypa beteenden mår inte bra och ägaren bör överväga annan typ av hästhållning.
Men alla hästar passar inte för att ha i lösdrift. Vissa hästar klarar sig utan täcken på vintern men måste vara inlindade i täcken sommartid pga eksem. Andra måste ha täcken på sig på vintern oavsett om de är installade hästar eller utegångshästar.
Vissa hästar klarar sig på enbart grovfoder, andra behöver ha kraftfoder.
Olika individer har - faktiskt - olika behov och att hävda att all hästhållning ska gå till på ett visst sätt, är fel.
Jag saknar generellt bland hästmänniskor, kanske särskilt här på bukefalos, ödmjukheten att se att det är OK att göra på olika sätt (och för dem som undrar, har jag hälften av mina hästar på lösdrift, andra hälften installade på vintern. De är då inne ca 10 timmar per dygn. Sommartid är alla ute dygnet runt, ett par av dem har eksemtäcken. Två av mina tre hagar är rätt OK, den tredje är lite dålig men åtminstone tillräckligt stor för att de ska kunna springa i valfri gångart). De får inte bete utan fodras året runt. Jag ger hösilage, och de som behöver mer kalorier får havre, eventuellt med lite krossat korn och soja. Mineraler och saltsten självklara tillbehör.
Använder täcke så lite som möjligt men araben har täcke när det är för blött och kallt samtidigt)
Håller med om det mesta här ovan. Det är en avvägning, där både hästen och människan ska må bra och fungera.
Samtidigt ska det inte behövas att hästen utvecklar en massa stereotypa beteenden innan ägaren inser att "
detta kanske inte är ultimat". Det leder någonstans till att en känsligare (=bråkigare) häst, typ min, har mer rätt att få leva hästvänligt - än en snäll och godmodig individ som bara accepterar allt.
Rent allmänt tycker jag absolut att TS har en poäng.
Jag upplever det generellt som att hästar ofta behandlas förvånansvärt respektlöst - pga okunskap, bekvämlighet eller ignorans. Det är slarv med foderstater, slarv med skoning/verkning, slarv med persedlar, slarvig ridning, slarv med att kolla upp eventuella problem. Mycket snabbfix, egna ideer och specialtjosan - snarare än att man faktiskt kontaktar utbildade människor, veterinär/ridlärare/beridare, och ber om hjälp. Bara detta att stå och själv karva loss bitar ur hovarna har jag nu sett outbildade hästägare göra vid ett flertal tillfällen och jag ryser varenda gång...
Det gäller småstallen framförallt. Sedan finns det givetvis problem även i de större stallen, men där finns i alla fall oftast personal med någon form av grundat hästkunnande.
Små hagar med kort utevistelse än ett problem som oftast uppkommer nära storstäder eller i områden som är väldigt hästtäta verkar det som. För min del är det en omöjlighet att stalla upp häst så, enbart fyra timmar i hage är inte ok. Men nu har jag ju ett fantastiskt alternativ också!
Men som någon skrev finns även den motsatta varianten - leriga lösdrifter som inte sköts, varken marken eller hästarna hålls efter utan allt släpps vind för våg... Det är inte hästvänligt per automatik bara för att hästarna är ute mycket.