Kommer verkligen hästarna i första hand?

Sv: Kommer verkligen hästarna i första hand?

Delvis håller jag med dig.

Det byltas på både ett och två lager täcken, benlindor & vette katten alla saker och prylar som man kan ha till sin häst. En del får som du säger inte komma ut så många timmar i hage. Det är som om de vore gjorda av porslin och där hästhållningen slagit över till något väldigt onaturligt.

MEN

Jag tycker mig också sett dom som förespråkar lösdrifter som sannerligen inte är värda att kallas lösdrift ens.Där jag skulle vilja säga lösdrift varit mer "latmansdrift" :cool:

ELLER

Hästhållning som mest verkar vara ett sätt att förstöra så mycket pengar man kan på dyr utrusning men gnäller om man måste ta ut vet :mad:

Jag tycker jag ser många olika varianter :grin:

Senast ändrad:

Nu stod det ju "mer än 10 galoppsprång", så jag antar att Flingtrasan har en mycket större hage än så. Har det varit får/kohage antar jag att det är ganska stort.

Lite mer än 10 galoppsprång. Men du kan självklart ha rätt. Väntar med spänning på svar!

Kl

Den dagen jag måste tumma på min häst och andra hästars behov för att "skaderisken" är för stor, den dagen är det dags för mig att lägga hästeriet...

Jag håller delvis med dig, men vill framhålla skillnaden mellan att hålla katter inomhus vs hålla hästar på stall dygnet runt. En katt som hålls inomhus kan utföra beteenden som är väsentliga för deras natur (dvs jaga t ex.) om den har tillgång till leksaker, klösbrädor osv. En hästs sociala behov samt möjlighet att fritt röra sig i alla sina gångarter finns det endast en mycket begränsad möjlighet att uppfylla om hästen inte får möjlighet att gå i hage tillsammans med andra hästar.

Jag håller fullständigt med om att hästhållningen blivit mycket bättre genom åren och kunskapen om hästars behov är betydligt större än för bara tjugo år sedan. Hela tiden kommer ny kunskap och tids nog hoppas jag att vi kan ta död på en del myter som inte gagnar hästarnas välbefinnande ett dugg.

Jag tycker också att anledningen att hålla hästar på stall dygnet runt för att undvika skaderisk i hage och att hästen är för dyrbar för att riskera skador i hage är en anledning som inte håller över huvud taget. Det är också ett påstående som enligt mig nästan uteslutande kommer från folk inom ridsporten. Man kan titta på betydligt dyrbarare travhästar och se att de minsann får gå ute i hage mellan träningspassen.

Tänkte på det också, 10 galoppsprång måste ju klassas som minimum i djurskyddsreglerna. För mig är en stor hage när hästarna rör sig mellan olika delar i hagen. Jag gillar när de inte kan se hela hagen från ett ställe och har träd. När hagen är kuperad rör de sig för att de är nyfikna på andra ställen i hagen, sen får de finfina muskler automatiskt.

Kl.

Jag tycker absolut att man ska hästens bästa i centrum, men jag tycker ändå inte att kompromisser alltid är dåliga. För att kunna ha häst, jobb/studera/ samt ett vardagsliv som kanske inkluderar familj ja då måste pusslet passa ihop.

Så att kanske kompromissa bort en timme på hästens hagvistelse till förmån för att komma hem i vettigare tid, ja det känner jag är ok. Jag och en kompis gjorde det i förra stallet där det var vi som hade hand om insläpp på vardagarna, så istället för att börja ta in 21.00 vilket betydde att vi vara klara att åka hem 22.00-22.30 så började vi ta in 20.00 för att vara klara att åka hem 21.00-21.30 vilket gjorde stor skillnad för oss och våran vardag och kändes som en okej kompromiss även för hästarnas del.

lika så om insläpp är vid 20.00 och nån är hemma från ridtur vid 19.00 tiden så bad vi dem lämna hästarna inne för kvällen, för att spara lite tid för oss två som alltid hade hand om insläppet, som mest hade vi 14 hästar spridda i ca 4-5 hagar och två stall + alla skulle ha kraftfoder och eventuell vatten påfyllning, ibland behövdes det packas hö till några, så det tog lite tid. Okså en kompromiss som gick ut över hästen men som bidrog till att vi som hade hand om kvällarna faktiskt kunde komma hem i tid och inte mitt i natten.

Så lite kompromisser kan jag känna är helt okej, men linjen måste dras någonstans och den får inte vara dragen för lågt som någon sa. Ville skriva detta för att jag ibland får känslan av att kompromisser för vissa inte är okey alls, inte kanske just i denna tråden men i tidigare trådar.

Ja, i högre tävlingssammanhang är hage en skaderisk. Och det är mycket pengar det handlar om.
Som bekant är det pengarna som styr världen.

Jag tror att hästhållningen till största delen i Sverige är acceptabel vilket jag tycker är tillräckligt bra.
Hästar är anpassningsbara.
Hästar (individer) som utvecklar stereotypa beteenden mår inte bra och ägaren bör överväga annan typ av hästhållning.

Men alla hästar passar inte för att ha i lösdrift. Vissa hästar klarar sig utan täcken på vintern men måste vara inlindade i täcken sommartid pga eksem. Andra måste ha täcken på sig på vintern oavsett om de är installade hästar eller utegångshästar.

Vissa hästar klarar sig på enbart grovfoder, andra behöver ha kraftfoder.

Olika individer har - faktiskt - olika behov och att hävda att all hästhållning ska gå till på ett visst sätt, är fel.
Jag saknar generellt bland hästmänniskor, kanske särskilt här på bukefalos, ödmjukheten att se att det är OK att göra på olika sätt (och för dem som undrar, har jag hälften av mina hästar på lösdrift, andra hälften installade på vintern. De är då inne ca 10 timmar per dygn. Sommartid är alla ute dygnet runt, ett par av dem har eksemtäcken. Två av mina tre hagar är rätt OK, den tredje är lite dålig men åtminstone tillräckligt stor för att de ska kunna springa i valfri gångart). De får inte bete utan fodras året runt. Jag ger hösilage, och de som behöver mer kalorier får havre, eventuellt med lite krossat korn och soja. Mineraler och saltsten självklara tillbehör.
Använder täcke så lite som möjligt men araben har täcke när det är för blött och kallt samtidigt)

Håller med om det mesta här ovan. Det är en avvägning, där både hästen och människan ska må bra och fungera.

Samtidigt ska det inte behövas att hästen utvecklar en massa stereotypa beteenden innan ägaren inser att "detta kanske inte är ultimat". Det leder någonstans till att en känsligare (=bråkigare) häst, typ min, har mer rätt att få leva hästvänligt - än en snäll och godmodig individ som bara accepterar allt.

Rent allmänt tycker jag absolut att TS har en poäng.

Jag upplever det generellt som att hästar ofta behandlas förvånansvärt respektlöst - pga okunskap, bekvämlighet eller ignorans. Det är slarv med foderstater, slarv med skoning/verkning, slarv med persedlar, slarvig ridning, slarv med att kolla upp eventuella problem. Mycket snabbfix, egna ideer och specialtjosan - snarare än att man faktiskt kontaktar utbildade människor, veterinär/ridlärare/beridare, och ber om hjälp. Bara detta att stå och själv karva loss bitar ur hovarna har jag nu sett outbildade hästägare göra vid ett flertal tillfällen och jag ryser varenda gång...

Det gäller småstallen framförallt. Sedan finns det givetvis problem även i de större stallen, men där finns i alla fall oftast personal med någon form av grundat hästkunnande.

Små hagar med kort utevistelse än ett problem som oftast uppkommer nära storstäder eller i områden som är väldigt hästtäta verkar det som. För min del är det en omöjlighet att stalla upp häst så, enbart fyra timmar i hage är inte ok. Men nu har jag ju ett fantastiskt alternativ också! :love:

Men som någon skrev finns även den motsatta varianten - leriga lösdrifter som inte sköts, varken marken eller hästarna hålls efter utan allt släpps vind för våg... Det är inte hästvänligt per automatik bara för att hästarna är ute mycket.

Nej, hästarna kommer inte längre i första hand. O då tänker inte jag på uppstallningsformen i första hand. Jag tänker mest på synsättet på hästen som en slit och släng vara.
"Jag vill tävla 140, men hästen räcker inte till, så vi byter ut den"
"Jag vill satsa på dressyren, men hästen får bara kotledsinflammation på kotledsinflammation av att gå på böjt spår hela tiden, så vi byter ut den"

Jag ska inte vara skenhelig, jag har köpt hästar i syfte att utbilda, sälja o tjäna pengar. Men köper jag hästen för att den ska bli min häst, så behåller jag den. Oavsett om det visar sig att hästen inte hoppas så bra som jag hade hoppats etc. Det är min vän, min familjemedlem. Inte säljer jag den för att den inte presterar tillräckligt bra eller för att den inte vill samma sak som jag

Varför måste vi välja mellan pest och kolera? Varför kan vi inte bara enas om att OM man vill sitt djurs bästa - får man baske mig ta sitt ansvar och lära sig vad djuret kräver för att må bra! År 2012 har vi råd och tid, vilja och tillgång, men är ändå för lata och snåla för att hålla djur på ett för djuren vettigt sätt. Då får vi väl låta bli att ha djur?!

Kan man inte hålla sig till trafikreglerna eller ens intressera sig för hur de ser ut, får man inte köra bil. Självklart för de flesta. För mig är det lika självklart att inte hålla djur på ett för djuren onaturligt sätt bara för att det finns de som har det sämre. Vad är det för djäkla logik?

:bow::bow::bow:

Varför måste vi välja mellan pest och kolera? Varför kan vi inte bara enas om att OM man vill sitt djurs bästa - får man baske mig ta sitt ansvar och lära sig vad djuret kräver för att må bra! År 2012 har vi råd och tid, vilja och tillgång, men är ändå för lata och snåla för att hålla djur på ett för djuren vettigt sätt. Då får vi väl låta bli att ha djur?!

Kan man inte hålla sig till trafikreglerna eller ens intressera sig för hur de ser ut, får man inte köra bil. Självklart för de flesta. För mig är det lika självklart att inte hålla djur på ett för djuren onaturligt sätt bara för att det finns de som har det sämre. Vad är det för djäkla logik?

Exakt så ja :) , bra skrivet!!!

Nej.

& jag tror/tänker/tycker att det är så överlag med våra djur vi håller så kära. Vi glömmer bort att dom är djuren & vi är människorna som gärna läser in våra egna känslor & våran egen bekvämlighet i dom. Helt i onödan ofta.

Jag tycker det är lustigt att desto mer hästen presterar desto mer "onaturlig" blir hästhållningen. En stor hoppryttare sade nyligen i ett reportage att " hage är bara ytterliggare en skaderisk ".

Ahh! Jag är så allergisk mot det där!

Eller kommentaren jag läste i en hästtidning, att "Hon vill inte gå i hagen, hon går fram till hagöppningen & vill in hela tiden"
Ja, får häststackaren gå ensam & är väldigt flockbunden så är väl det givet! Men då handlar det inte om att hon inte vill gå ute, hon vill inte gå ute ENSAM.

Jag tycker inte heller att hästarna kommer i första hand. Det betyder inte att dom inte har det bra. Dom får bra foder, dom blir riden regelbundet och har välanpassad utrustning. Men dom får inte gå ute i hagen tillräckligt och dom får inte gå i hagen tillsammans med någon annan häst.

KL
Håller helt med Lovisaleonora. Jag tycker det finns många usla hästställen, både åt hållet som TS erfarit, som dessutom ska vara utbildningar för sund hästhållning, och sen som Lovisa nämner - åt andra extremhållet, hästar ute långa långa dar med lera upp till knäna och ingen mat och vatten vintertid.

Personligen är jag en mittemellan människa - jag vill att min häst ska vara ute minst 9 timmar om dagen vintertid och rider aktivt ovanpå det, (dvs inkräktar sällan på hagtiden utan rider kvällstid), och längre sommartid även om vi inte har dem ute dygnet runt. och jag vill inte ha hästen ensam i fålla, men inte heller med femtielva andra olika hästar i omlopp, med nya hopsläpp titt som tätt (finns även gott om såna stall här, där det är vardagsmat och aldrig lugn och ro i flockarna, med skador som följd). Vi är 6-7 ryttare med max 8 hästar, och eget ridhus, men som sagt - vi jobbar en del själva.

Pga detta, dvs det jag önskar i fråga om hästhållning, så har jag valt bort alla de stora ställena som har extrem service i form av att alla fodringar, in och utsläpp sköts av personal, och allt annat runt hagfix och ridhus skick osv rullar som på räls. Istället sliter jag satan i ett mindre stall där vi delar på turer och fodringar, och behöver driva/fixa en del själva , vi fyller på vatten i hagen även vintertid varje morgon, och fodrar mat i hagen när inget bete finns, och i fråga om underhåll av hagar och när ridhuset behöver harvas igen får vi också bidra en del själva osv. Jag har många gånger undrat vad jag håller på med och känt att jag gärna skulle betala en betydligt högre summa i månaden för att stå i ett stall där jag slapp pass och underhåll. Men det går helt enkelt inte, för jag kan inte förmå mig att ställa hästen under såna förhållanden som erbjuds, med 5-6 timmars utevistelse som max, och fålla eller inget bete sommartid osv. Men jag sover gott om natten, så det väger upp slitet även om jag får påminna mig själv om det här ibland när det känns tungt och man tycker att det tar upp för mycket tid av ens tillvaro.

sen kan man väl i.o.f säga att generellt, i jämförelse med många andra länder, så har svenska hästar det väldigt bra, även de med lite utevistelse och begränsad hage osv. Många andra länder har boxvistelse och inga hagar, inte ens fållor. Hästen rids 1-2 timmar om dagen och resten av sitt liv står den på box. Men givetvis kan inte detta konstaterande ursäkta allt för den skull - en dålig sak blir ju inte mindre dålig för att det tekniskt sett finns ngt ännu sämre ngnannanstans : )

Senast ändrad:

Nej,
inte hos en stor del av hästägarna.
Varför inte, är en meny av orsaker som t ex okunnighet, snålhet, tidsbrist, arrogans, osäkerhet, dumhet, slöhet mm.

Många pekar på dom uppenbara bristerna vad gäller utevistelse, hagkvalité, sällskap mm. Men på sätt och vis stör det ännu mer när man tror sig kunna kompensera dessa brister med människoviktig lullull och ytlighet. Som förgyllda prydnader på boxdörrar, nya dyra täcken, regelbundna utfodringar med noga uppvägd mängd hösilage (ofta för lite), skrittmaskin osv, osv.

Nej, människan (hästägaren) kommer i första hand. Och i andra och tredje. Alltså i många fall.

LIA

Nu svarar jag lite allmänt vad jag tycker efter att jag sett era svar.
För de allra, allra flesta hästar tror jag att det bästa är att de får gå på en lösdrift. En lösdrift som sköts ordentligt, där man inte bara lämnar hästen vind för våg för att man själv är lat.

Vi har all fakta om hästens behov och beteenden men ändå går det till så här? När jag gick på skolan fick jag känslan av att det var något sekt liknande. Människan har skapat någon bubbla där det "bara är så" och så fortsätter man i vardagslunket. När till och med lärarna som ska lära ut ungdomar för framtiden, inte ens reagerar över hur läget i skolstallet faktiskt såg ut, blir man ju mörkrädd.

Jag vill eg. inte tjata vidare om skolan, men jag måste få skriva av mig så nu gör jag det ändå.
Arbetade i skolstallet endel lov och helger. Då var vi mindre personal (eftersom inte alla elever var där), det var vinter ca -15 ute, många hästar gick med dubbla fodrade täcken ute och INNE. Lärarna tyckte tydligen inte att det gjorde något att de stog med dessa täcken inne.
Jag och en kompis fick så dåligt samvete så vi ordnade täckena själva.

En sista dålig erfarenhet från denna skola var när jag skulle göra slutprovet för att bli diplomerad hästskötare.
Ett delprov är longering, där en känd farbror som bla. skrivit fakta böcker om hästar osv. (får inte skriva namn här va?) skulle "bedömma" mig.
Han ber mig värma upp hästen några varv. Fine för mig. Sen vill han att jag spänner in hästen med inspänningstyglar (kortare på insidan ville han ha det, kan tillägga att jag aldrig privat använder mig av genvägar)
Så till saken.. när jag försöker spänna ihop hästkraken då (enbart för provets skull= en gång) inser jag att inspänningstygeln på insidan är så åtdragen så att den är 10cm för kort. Aha! tänkte jag, det är nog meningen med det här provet att vi ska reagera på att den är för kort, så jag säger kort o gott till gubben att den är för kort. Svaret jag får tillbaks var i princip: Nej, nej den är lagom!
Jahopp tänkte jag, då får jag väl kanske inte bli godkänd då! (gubbj*v@@) Så jag längde den några hål, gubben såg lite sur, men hästen gick ändå okej trots omständigheterna.

Mina tankar efter detta var typ, varför gjorde jag ens provet? De här människorna ska vara proffsens proffs (de är säkert duktiga på mycket) men efter den här incidenten kunde jag inte annat än fundera på hur folk tänker egentligen..
(Har fler dåliga erfarenheter från detta ställe tyvärr)

Förresten, hur kan jag nu i efterhand påverka hur det går till på den här skolan?

kl - jag tillhör de där som ville ha en "vanlig" häst, inte en porslinshäst som behöver en massa skydd och täcken och gud vet vad;) Köpte mig ett fullblod till min hobbyridning och tvingades inse att han är superslarvig med sina ben, boots på. Han fryser, täcke på. Han äter inte om höet hamnar på marken, hönät måste packas. Osv...

Tror nog att de allra flesta vill sina hästar väl, men tvingas kompromissa med detta pga tid, plats, ekonomi och en massa andra saker. Och om bara de som hade möjlighet att ha sina hästar på en superbra lösdrift, med mycket mark, och bra mark, bra ligghall, då skulle inte många kunna ha häst, tror jag.

Vet däremot att en del ridskolor faktiskt börjat med lösdrift, där man bara har uppbindningsplatser inne, och sen släpper hästarna efter lektion igen. Kommer tyvärr inte ihåg nån just nu, men vet att det varit diskussion på förbundet ang säkerhet t ex.

Vad gäller TS skola, så rider jag nu lektion på en av våra hästgymnasium, och det är precis som du skriver. Hästarna står med yttertäcken på, kommer in vid fyra, kvällsmat vid sjutiden...Å andra sidan har mina grannar travstallen det likadant. Täcken vet jag inte, men in med hästarna vid tre, släckt vid sju.

Oj vad jag är less på allt gnäll om täcken på hästar. För mig med en kissing spines-häst är jag superless på allt tjat om varför min häst har täcke, varför jag inte skjuter honom eftersom han inte kan vara "naturlig", varför jag klipper min stackars, stackars häst som får världens björnpäls och av den värmeutslag, varför jag ger honom mycket hö och knappt något kraftfoder osv osv osv.

Om ett par månader flyttar jag till egen gård där han kommer stå inne nattetid (em på sommaren) året runt för att han inte kan slappna av ute och då blir halt av att aldrig ligga ned (pålagringar framkotorna). Han kommer ha tillgång till lösdrift hela tiden. Hö kommer ges i den mängd jag anser vara bra, vatten kommer alltid finnas tillgängligt.

Gud så skönt det ska bli att slippa allt tjat från alla hästmänniskor som kan och vet allt om min älskade häst jag "bara" haft i 10 år...

Fast du kan ju inte jämföra en häst med ryggproblem som behöver täcke och en person som övertäckar sin häst för att människan tycker det är kul att köpa fina täcken och som bonus håller hästen ren så det inte blir så mycket att borsta.
De flesta hästar varken har ryggproblem eller fryser om de får tillräckligt med grovfoder..
Ändå täckar en del till förbannelse.

Samma sak som det går inte att jämföra en skadad/sjuk häst i sjukhage och att ha en frisk skadefri häst i en lika liten pluttig hage.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 110
Senast: Lavinia
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka