Kommer jag trilla av pinn nu?

EmmaW

Trådstartare
Jag är hemma med vad som uppenbarligen är mitt första migrän anfall. Jag mår illa och har kräks en gång. Fick känningar för 3 dagar sen och sen dess har det bara eskalerat och jag ligger i vila sen i går. Har ont på vänster sida av huvudet, bak och nacken. Jag kan känna att det härrör från nacken och axlarna, jag får i normala fall spänningshuvudvärk när jag stressat som kommer därifrån.
Jag få blandad info när jag googlar. Pratat med 1177 och dom sa att man skyndsamt ska ta sig till akuten. Men jag vill inte åka, vad gör dom där? Mig veterligen gör vården inte annat än låter en vänta i flera timmar för att sen titta på en i 5 minuter och skriva ut en massa tabletter....jag äter inte tabletter. Panodil och ev nån ipren som just nu men inget annat. Aldrig.
Så vad gör dom? Kan dom ens erbjuda annan lindring? Jag vill inte åka in sitta där i 12 timmar för en undersökning på 5minuter för ett besked om att jag måste käka massa tabletter och sen idiotförklaras och bli hemskickad med känslan om att allt var i onödan....men jag vill heller inte trilla av pinn....så nån här inne som kan upplysa mig med tips och råd? Inser att jag lite låter som en bortskämd snorunge men jag är så sabla trött på sjukvården !

Tja, vill du inte ha någon medicin så behöver du ju inte åka till akuten. Jag kan inte se vad dom kan göra för dig annars.

Jag önskar dock att jag själv hade åkt till akuten när jag hade mitt värsta migränanfall förra sommaren. Låg i sängen och grät hela dagen för att det gjorde så ont och med kylklampar på huvudet för att bedöva smärtan.
Nästa gång åker jag in direkt och ber om morfin kan jag lova.

Jag har ju hästar att se efter och hunden, dessutom är jag knappast i körbart skick så jag vet inte ens hur jag skulle ta mig dit....

Låg i sängen och grät hela dagen för att det gjorde så ont och med kylklampar på huvudet för att bedöva smärtan.
Nästa gång åker jag in direkt och ber om morfin kan jag lova.

Då hoppas jag att de skickar hem dig igen, med uppmaningen att gå till vc och få medicin som du kan ta nästa gång.

Migrän ÄR så jävligt, men det är inget att åka till akuten för. Isåfall skulle jag ha fått åka in två-tre gånger i veckan de senaste åren.

Jag är hemma med vad som uppenbarligen är mitt första migrän anfall. Jag mår illa och har kräks en gång. Fick känningar för 3 dagar sen och sen dess har det bara eskalerat och jag ligger i vila sen i går. Har ont på vänster sida av huvudet, bak och nacken. Jag kan känna att det härrör från nacken och axlarna, jag får i normala fall spänningshuvudvärk när jag stressat som kommer därifrån.
Jag få blandad info när jag googlar. Pratat med 1177 och dom sa att man skyndsamt ska ta sig till akuten. Men jag vill inte åka, vad gör dom där? Mig veterligen gör vården inte annat än låter en vänta i flera timmar för att sen titta på en i 5 minuter och skriva ut en massa tabletter....jag äter inte tabletter. Panodil och ev nån ipren som just nu men inget annat. Aldrig.
Så vad gör dom? Kan dom ens erbjuda annan lindring? Jag vill inte åka in sitta där i 12 timmar för en undersökning på 5minuter för ett besked om att jag måste käka massa tabletter och sen idiotförklaras och bli hemskickad med känslan om att allt var i onödan....men jag vill heller inte trilla av pinn....så nån här inne som kan upplysa mig med tips och råd? Inser att jag lite låter som en bortskämd snorunge men jag är så sabla trött på sjukvården !

Tja, skulle det vara en stroke bör du ju åka in. Är det bara migrän kan du köpa medicin själv på apoteket till nästa gång, eller få den utskriven inför nästa gång.

Enklare än så är det tyvärr inte, det går inte för någon här att avgöra om du ska åka eller inte.

Vården kan för övrigt inte trolla. Det finns inget i nuläget som bryter ett akutanfall förutom medicin.

Då hoppas jag att de skickar hem dig igen, med uppmaningen att gå till vc och få medicin som du kan ta nästa gång.

Migrän ÄR så jävligt, men det är inget att åka till akuten för. Isåfall skulle jag ha fått åka in två-tre gånger i veckan de senaste åren.
Det är lite så jag tänker med att vad ska dom göra därinne, nu handlade det om enligt hon på 1177 om att det är första anfallet, jag kan väl se sambandet att jag nyligen börjat jobba, gått in för hårt och kört på och första känningarna kom på min första lediga dag efter 8 arbetsdagar på 2 nya jobb.
Jag har inte ett enda symptom på stroke så det tror jag inte.

Senast ändrad:
Alltså, på din beskrivning KAN det ju vara spänningshuvudvärk också. Vanligen kräks man inte då, men man KAN göra det.

Annars är avslappningsmigrän och weekendmigrän kända begrepp. Precis som du beskriver.

Nu är jag så vettig att jag stoppar i mig medicin på egen hand. Smart va!

När jag hade mitt första migränanfall (Jag tappade talförmågan och sluddrade, dunderhuvudvärk en kortare stund, synbortfall mm så åkte jag in akut, fick göra en lumbalpunktion för utesluta stroke och även röntga huvudet). Fick även senare göra en MR för utesluta t.ex. ms.

Jag har ju hästar att se efter och hunden, dessutom är jag knappast i körbart skick så jag vet inte ens hur jag skulle ta mig dit....
Men om du inte är i körbart skick är du väl knappast i skick att ta hand om hästarna heller?
Det finns sjukresor att ta till om ingen kan skjutsa.

Jag har, vad @mandalaki beskrev som avslappningsmigrän, och jag spyr som en gris.
Nu kan jag hantera migränen själv, och förebygga den, men jag har fått åka in otaliga när jag haft migränsymptom eftersom de (för mig) lika gärna kan innebära att shunten i huvudet inte fungerar. och det är inte jätteroligt (kan innebära allt från att trycket i den måste justeras, till att hela alltet måste bytas, vilket är en aning krångligare...) så det måste ju uteslutas.
Den har förvisso inte krånglat alls sedan den byttes för ett antal år sedan så de gånger jag åkt in har konstaterats som "avslappningsmigrän" och ja...det besvärar mig liksom inte längre på samma sätt.

Senast ändrad:
Då är det ju rätt gåtfullt varför du skrev Nästa gång åker jag in direkt och ber om morfin kan jag lova.

Japp. För såna droger har jag inte hemma. Så skulle det bli så illa igen så är jag inte den som sitter hemma och inbillar mig att det ska gå över på en ipren eller två. Det tar jag så gott som dagligen ändå och hjälper inte mot mina värsta anfall. Så ja, jag skulle faktiskt åka in och be om det om jag känner att jag behöver det.
Men det är ju jag det. Vill andra sitta hemma och må skit så är det ju upp till dom.

Men om du inte är i körbart skick är du väl knappast i skick att ta hand om hästarna heller?
Det finns sjukresor att ta till om ingen kan skjutsa.
i går kväll var jag så pass att jag kunde, min häst står just nu på mediciner för allergi som måste utvärderas dagligen, jag måste ta mig dit oavsett och jag hoppas det ska lätta till kvällen lixom i går. Sjukresor åker jag inte, jag fixar det lika lite som att åka buss.

Så ja, jag skulle faktiskt åka in och be om det om jag känner att jag behöver det.
Men det är ju jag det. Vill andra sitta hemma och må skit så är det ju upp till dom.

Nu är det ju inte bara det det handlar om. Det handlar också om sjukvårdens resurser. Akuten är till för att akuta skador och sjukdomar som inte kan hanteras någon annanstans.

Morfin är definitivt inte förstahandsvalet vid ett migränanfall och det är ju inte du som avgör om du ska få det eller inte.

Ipren kan du glömma när det gäller migrän. Be att få eller köp t ex triptaner.

Nu är det ju inte bara det det handlar om. Det handlar också om sjukvårdens resurser. Akuten är till för att akuta skador och sjukdomar som inte kan hanteras någon annanstans.

Morfin är definitivt inte förstahandsvalet vid ett migränanfall och det är ju inte du som avgör om du ska få det eller inte.

Ipren kan du glömma när det gäller migrän. Be att få eller köp t ex triptaner.

Jag brukar "självmedicinera" med en ipren, en Alvedon, en sömntablett och 1-2 oxascand. Så sover jag bort skiten. Någon gång har jag tagit diklofenak (50 mg) men det tycker jag inte gör ett skit.

Jag ringer alltid min vc i första hand :)
Akuten ringer jag bara om jag tror jag, eller någon annan ska dö.

Jag brukar "självmedicinera" med en ipren, en Alvedon, en sömntablett och 1-2 oxascand. Så sover jag bort skiten. Någon gång har jag tagit diklofenak (50 mg) men det tycker jag inte gör ett skit.

Jag ringer alltid min vc i första hand :)
Akuten ringer jag bara om jag tror jag, eller någon annan ska dö.
Diklofenak hjälper vissa, fast själv kan jag lika gärna ta läkerol.

Vill du någon gång ha något starkare som är till för just migrän, ha triptaner i bakhuvudet. Alla blir inte hjälpta, men många.

De behöver utesluta att det inte är något allvarligare än migrän, huvudvärk kan som sagt vara många saker som är mycket allvarliga likväl som många saker som inte är så allvarliga. Du kan ha en stroke eller hjärnhinneinflammation eller något annat allvarligt lika väl som det skulle kunna vara migrän eller spänningshuvudvärk. Blir du allvarligt sjuk så kan du ju ändå inte ta hand om dina djur. Det är bättre att du åker in nu, blir kollad, förhoppningsvis är det "bara" migrän och du kan åka hem igen med mediciner och kan ta hand om dina djur.

"Huvudvärk tillsammans med illamående och kräkningar bör också föranleda omedelbar läkarkontakt, om man inte vet att man har migrän" http://www.netdoktor.se/smarta/artiklar/huvudvark/

För mig är Naproxen oslagbart vid migrän. 3*250mg vid minsta tecken och ev två till enl recept men det är också en rekommendation på en del av de receptfria.

Om det blir en äcklig röra av migrän och spänningshuvudvärk så citodon. Men det är Max en gång om året.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 084
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar