Kommer hästarna bli för dyra?

Redan idag är ju ganska dyrt att ha häst, framför allt i större städer. Det är ju lätt att komma upp i 10.000/månad här i Stockholm t.ex. Utan att det är speciellt fancy. Men hur kommer det se ut i framtiden? Man jobbar ju (såklart) på att få bort svartjobb och få bättre arbetsvilkor för hästskötare. Det kommer ju göra anställningar dyrare. Vi vill ha (såklart) bra utrustning som tas fram på ett bra sätt, vilket kommer synas på priset. De som jobbar runt hästar (tränare, hovslagare osv) måste ju klara sig på lönen och ha bra arbetsvilkor, vilket kommer synas på deras prissättning. Veterinärkostnaderna stiger ju väldigt iom uppköp av riskkapitalbolag. Bara att köpa en korrekt uppfödd häst kommer ju bli ganska dyrt om uppfödaren ska kunna gå åtminstone +/- 0.

Kommer kostnaderna för häst skena iväg så att det blir färre och färre som kan ha häst?

Jag hoppas att utvecklingen blir på så sätt att de som jobbar kring hästar, får vettigt betalt.
Hästägare är ett lyx-sökande folk (eller ja, vi är rätt duktiga på att jobba och slita för våra "dyrgripar").

Många hästägare förväntar sig stallplats för självkostnadspris, har inte förståelse i att veterinärkostnaderna är höga eftersom man betalar lön för veterinär och assistenter, betalar för investeringar i form av datorer, röntgenutrustning, kostnad för lokaler och liknande.
"Vi" vill inte betala marknadsmässiga priser för hö och kraftfoder och så vidare.

Att äga häst är en lyx, det ska vi inte glömma, och inte en "rättighet för alla".
 
Jag tänker mig att allt ökar i pris med tiden, t ex för längesen kostade en häst bara några hundralappar, vilket på den tiden var dyrt. Så ja, det kommer nog stiga i pris med tiden.

vilken parallell!

Jo, för massor med år sedan var en månadslön för läkare 700kr/mån. Typ på 1960-talet eller så.
Då var några hundringar för en häst dyrt...

När jag växte upp (född 1973) hade vi ponny/häst. Storhästarna av "sämre kvalitet" (en arab/hbl-korsning och en vbl-travare) kostade ca 10.000kr i inköp.
Man kan lätt få den typen av häst för samma pengar idag. Eftersom utbudet växt lavinartat.

Min pappa producerade hö och sålde på 1980-talet. Han brukade få 1.60 +moms per kg hö. Priset skiljer inte så mycket idag. Samma sak med havre: han fick nästan lika bra betalt då, för 30 år sedan, som jag betalar idag till min foderleverantör (som är bland de dyrare i området).
 
Är faktiskt lite orolig att ridning kommer att bli en "rikemanssport" vilket det inte riktigt har varit i Sverige innan. Det är så klart att svårt dilemma då hovslagare osv måste kunna försörja sig men vi är ett av de få länder där ridning är folksport som ändå relativt många kan hålla på med.

Fast nog har det väl svängt?
När jag växte upp, var det ovanligt att "normala Svensson" hade råd med egen häst. Nu kan "vem som helst" ha råd, vilket ju är trevligt.
Men ridsport är en jättedyr hobby och då är det väl inte överraskande att de med sämst inkomster får svårt att ha råd?
Nej, det är inte ett dilemma att det enbart är de som har mer gott om pengar som har råd med dyr lyx. Det är normalt.
 
vilken parallell!

Jo, för massor med år sedan var en månadslön för läkare 700kr/mån. Typ på 1960-talet eller så.
Då var några hundringar för en häst dyrt...

När jag växte upp (född 1973) hade vi ponny/häst. Storhästarna av "sämre kvalitet" (en arab/hbl-korsning och en vbl-travare) kostade ca 10.000kr i inköp.
Man kan lätt få den typen av häst för samma pengar idag. Eftersom utbudet växt lavinartat.

Min pappa producerade hö och sålde på 1980-talet. Han brukade få 1.60 +moms per kg hö. Priset skiljer inte så mycket idag. Samma sak med havre: han fick nästan lika bra betalt då, för 30 år sedan, som jag betalar idag till min foderleverantör (som är bland de dyrare i området).
Ja, priser går upp. Däremot är det svårt att sia om hästpriserna kommer öka mer än t ex vad våra löner kommer göra.
 
Jag tror att det kommer att bli för dyrt för fler. Om jag bara ser till min egen situation så täcker tex inte min löneökning höjningen av stallhyran, försäkringen, arvodet för hovslagare, tränare osv samtidigt som ökad boendekostnad, dyrare bredband, tv och telefon. En eller ett par av de ökningarna innebär inga problem, men när "alla" höjer sina priser hänger lönen inte med. Jag betalar allt kring hästen vitt skall väl kanske tilläggas.
 
Redan idag är ju ganska dyrt att ha häst, framför allt i större städer. Det är ju lätt att komma upp i 10.000/månad här i Stockholm t.ex. Utan att det är speciellt fancy. Men hur kommer det se ut i framtiden? Man jobbar ju (såklart) på att få bort svartjobb och få bättre arbetsvilkor för hästskötare. Det kommer ju göra anställningar dyrare. Vi vill ha (såklart) bra utrustning som tas fram på ett bra sätt, vilket kommer synas på priset. De som jobbar runt hästar (tränare, hovslagare osv) måste ju klara sig på lönen och ha bra arbetsvilkor, vilket kommer synas på deras prissättning. Veterinärkostnaderna stiger ju väldigt iom uppköp av riskkapitalbolag. Bara att köpa en korrekt uppfödd häst kommer ju bli ganska dyrt om uppfödaren ska kunna gå åtminstone +/- 0.

Kommer kostnaderna för häst skena iväg så att det blir färre och färre som kan ha häst?

Jag vet faktiskt inte. Jag har varit i "branschen" länge och började rida på ridskola i början av 70-talet och att ha egen ponny/häst då var något de flesta kunde se sig i månen efter. Om det verkligen berodde på kostnader vet jag faktiskt inte. Att ha häst var förknippat med militär eller bönder. Att ha häst för nöjes skull var en "konstig" tanke. Jag uppfattar det som det är betydligt fler idag som har häst. Varför kan man ju spekulera i. Är det så att ridsporten har ökat så att allt fler prioriterar det. Jämför med tennis under Björn B, Mats W o s v som fick ett massivt uppsving. Alla skulle spela tennis.
Ju fler som ägnar sig åt ridsporten desto större blir konkurrensen inom allt som har med sporten att göra. Det kommer att pressa ner priserna. Men det finns ju en smärtgräns för vad folk är villiga att betala. När den är nådd går det tillbaka, men om det bara beror på vad det kostar eller det är andra faktorer som styr är svårt att säga.
 
Du kan ju inte ens med massa vilja säga att majoriteten av de som är anställda inom hästnäringen är kollektivanslutna dock?
Jag kanske missförstod ditt svar? Menar du kollektivavtal nu? Nej alla har inte det, många har samma löner år ut och år in. Då anpassar dom sig efter marknadsvärdet och avtalar sina egna löner. Men där är det upp och ner beroende på vad man sysslar med.
 
Det finns inget krav i Sverige att en som utför arbete måste ha kollektivavtal? Vad har kollektivavtal med någonting att göra? Jag tror att de som arbetar på travet och ridskolor har kollektivavtal.

Jag har nämnt det förut men en liknande tjänst, nämligen körkort. Sonen tar körkort och tar han 7 lektioner så kostar det lika mycket som när jag tog körkort, jag tog 11 lektioner. Dock har han mopedkort sedan innan.

Jag tror det är fler idag som anser att enda sättet att hålla på med hästar är egen häst. Dessutom de som har egen häst har säkert ofta minst tre sadlar, ett tjog vojlockar och fem ridstövlar.
Nja , jag iaf tycker verkligen inte ensa sättet att hålla på med häst är att ha egen absolut inte, finns massor, menar massor hästar att vara medryttare på i min trakter ,speciellt när man vill motionsrida i skogen bara så är det bara välja och vraka bland shyssta pållar.
Tycker nästan tvärtom att alltför många har häst/för många hästar bara för att, många som mest står..... och då kanske det är för att det är för billigt istället?
 
Det står ju
"givetvis stiger både löner och priser varje år, inget konstigt med det
Och med löner så betyder det ju att alla tjänar mer än föregående år om man har någon form av kollektivavtal och förhandlar sina löner."
 
Jag kanske missförstod ditt svar? Menar du kollektivavtal nu? Nej alla har inte det, många har samma löner år ut och år in. Då anpassar dom sig efter marknadsvärdet och avtalar sina egna löner. Men där är det upp och ner beroende på vad man sysslar med.

Jag är lite mer cynisk och tror att eftersom det mesta inom hästbranschen fortfarande görs svart, så är det svårt för hästskötare att förhandla. Jag tror få av arbetsgivarna på framför allt ridhästsidan går med på att förhandla eftersom det alltid finns folk som vill jobba med sin hobby för en spottstyver.
 
Jag är lite mer cynisk och tror att eftersom det mesta inom hästbranschen fortfarande görs svart, så är det svårt för hästskötare att förhandla. Jag tror få av arbetsgivarna på framför allt ridhästsidan går med på att förhandla eftersom det alltid finns folk som vill jobba med sin hobby för en spottstyver.
Nja det finns många hästskötare och beridare men väldigt få BRA! Jag förhandlade nyligen upp min lön och jag arbetar som beridare och har även hand om det mesta som rör hästarna. Varje tävling frågar ryttare mig om jag känner någon som är DUKTIG vilket jag aldrig har lyckats hjälpa till med eftersom det knappt finns bra beridare eller hästskötare lediga
 
Nja det finns många hästskötare och beridare men väldigt få BRA! Jag förhandlade nyligen upp min lön och jag arbetar som beridare och har även hand om det mesta som rör hästarna. Varje tävling frågar ryttare mig om jag känner någon som är DUKTIG vilket jag aldrig har lyckats hjälpa till med eftersom det knappt finns bra beridare eller hästskötare lediga

Jag tror att de riktigt bra beridarna går till folk som ger dom en bra lön. Likaså hästskötare. Läser man om elitryttarnas hästskötare så byter dom ju eller lämnar branschen helt.
 
Jag tror att de riktigt bra beridarna går till folk som ger dom en bra lön. Likaså hästskötare. Läser man om elitryttarnas hästskötare så byter dom ju eller lämnar branschen helt.
Ja det kommer även jag att göra. Jag har en helt annan utbildning i grunden och har haft ett riktigt kontorsjobb innan jag tog detta jobbet. Många väljer jobb som beridare just för att få chans att rida och utvecklas med väldigt bra ryttare och hästar. Så är det även i mitt fall. Planen är dock att åka hem till Sverige och fortsätta med min egna häst på hobbynivå igen.
Varför jag gör det är för att jag tjänar mycket mer på mitt kontor än vad jag någonsin kommer att tjäna här ;)
 
Jag inbillar mig att jag (med lite träning) skulle kunna bli en bra hästskötare. Men med 12000 ut och olagliga arbetstider så är det ju liksom inte ens nått jag som snart 40 ger mig på.
 
Ja det kommer även jag att göra. Jag har en helt annan utbildning i grunden och har haft ett riktigt kontorsjobb innan jag tog detta jobbet. Många väljer jobb som beridare just för att få chans att rida och utvecklas med väldigt bra ryttare och hästar. Så är det även i mitt fall. Planen är dock att åka hem till Sverige och fortsätta med min egna häst på hobbynivå igen.
Varför jag gör det är för att jag tjänar mycket mer på mitt kontor än vad jag någonsin kommer att tjäna här ;)

Just det tror jag inte direkt du är ensam om. Och lite det som är grundfrågan. Om alla skulle få en bra, vit lön med ordentliga arbetsvillkor så stiger ju kostnaderna för arbetsgivaren som måste höja priserna på sina tjänster.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 784
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Vet inte om detta hamnade i rätt forum - om inte så får moderator ta och flytta tråden! :) Bakgrund: Vår familj (min mamma, pappa och...
Svar
0
· Visningar
960
Senast: Sansko
·
Hästmänniskan Hej, jag har nu kommit i kvalet av valet av att gå skilda vägar med min häst. Nu är det tyvärr inte så lätt då han varit en del skadad...
Svar
9
· Visningar
3 933
Senast: Tora
·
Hästmänniskan i den här huvudstaden är då inte lätt. Inte om man inte har lust att betala en himlans massa pengar i allafall. Just nu har jag båda...
Svar
9
· Visningar
1 932
Senast: Svamlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp