Kommer hästarna bli för dyra?

Visst, om boende på gården finns som är anpassad till lönen så är ju lönen okej. Men i samband med att man förväntas jobba mer än heltid (utan lön för övertiden) strunta i nattvilan och jobba 6 dagar i veckan utan ob så är 12' inte aktuellt för mig.
 
Just det tror jag inte direkt du är ensam om. Och lite det som är grundfrågan. Om alla skulle få en bra, vit lön med ordentliga arbetsvillkor så stiger ju kostnaderna för arbetsgivaren som måste höja priserna på sina tjänster.
Fast jag kan inte påstå att jag har speciellt dåliga villkor
Det finns bra och dåliga chefer inom alla yrken. Sen kommer hästskötare och beridare aldrig anses som ett högavlönat yrke. Det är mycket slit och kräver dessutom rätt känsla, erfarenhet och kunskap för att någon ska vilja anställa. Visst finns det även dom som anställer nybörjare och praktikanter svart som en föebrukningavara
 
jag ser inget problem med att det blir dyrare att ha häst. foder producenter ska ha bra betalt, häst uppfödare ska inte behöva gå back, och tränare, veterinärer och skötare ska ha betalt för det de gör utan att arbeta ihjäl sig.

folk som arbetar med djurskötsel har väldigt dåliga arbetstider och låg avkastning. detta för att priserna på produkterna ska vara så lågt som möjligt. något måste dras in och det är oftast personalen. är man som konsument beredd att betala för vad det verkligen kostar så hade mer än hälften inte haft häst.
det är nästan för billigt att köpa häst nu, ett föl för 10000kr räcker ju inte ens för veterinär räkningarna.

jag hade dock aldrig köpt häst om det inte var så billigt att ha häst som nu. hade istället blivit medryttare vilket det verkar vara stor brist på :).
 
Fast jag kan inte påstå att jag har speciellt dåliga villkor
Det finns bra och dåliga chefer inom alla yrken. Sen kommer hästskötare och beridare aldrig anses som ett högavlönat yrke. Det är mycket slit och kräver dessutom rätt känsla, erfarenhet och kunskap för att någon ska vilja anställa. Visst finns det även dom som anställer nybörjare och praktikanter svart som en föebrukningavara

Nej, ingen kräver väl att det ska vara högavlönat? Men så man klarar sig och med lagliga tider. Jag vill påstå att majoriteten av jobben fortfarande inte är lagliga.
 
Nej, ingen kräver väl att det ska vara högavlönat? Men så man klarar sig och med lagliga tider. Jag vill påstå att majoriteten av jobben fortfarande inte är lagliga.

Majoriteten vet jag inte? Men dem flesta jag känner har lagliga jobb. Det har blivit betydligt bättre, sen beror det på vad man som beridare eller hästskötare anser sig vara värd för jobb. Ställer man krav så hittar man enkelt lagligt jobb.
Många från Polen, Tjeckien, Rumänien och Ungern jobbar svart men folk från Tyskland, Sverige, Österrike, Finland ställer ofta krav vad jag sett.
 
Nu har jag stall hemma så jag kan inte orda om stallhyror, men jag upplever inte att det blivit så himla mycket dyrare att ha häst de senaste åren.

Jag betalar vitt till veterinär, höbonen och hovslagaren. Hovis har höjt sitt pris med ett par hundralappar de senaste åren, men jag betalar samma pris för höt som jag gjort de senaste 5 åren. Veterinärkostnader är svårt att sia om eftersom det beror alldeles på hur man drabbas av akuta händelser. Men den årliga vaccineringen och tandkollen har inte heller ökat i pris.

Det som däremot blivit helt HYSTERISKT är detta med prylarna!!! Måste man ha en hjälm för 5000 kr? Fem par ridstövlar, 100 stycken schabrak? Jag tycker inte heller att den dyra prislappen avspeglar att det skulle vara sjukt mycket bättre kvalité på prylarna.

I min värld handlar det om att prioritera. Jag har tre hästar och är vanlig medelinkomsttagare. Jag skippar utlandsresorna och inköp av onödiga kläder åt mig. Håller inköp av utrustning på rimlig nivå - köper nytt när något går sönder. Jag röker inte, dricker måttligt och går väldigt sällan på krogen - har ju inte tid i alla fall ;). Dessutom har jag rimliga boendekostnader då jag inte överbelånat mitt hus.

Ska man ha "allt" då tror jag att det blir tufft. Kan tillägga att vi inte ägnar oss åt någon tävlande för tillfället - men det kommer när bebishästen är redo :)

/Lizzie
 
Nu har jag stall hemma så jag kan inte orda om stallhyror, men jag upplever inte att det blivit så himla mycket dyrare att ha häst de senaste åren.

Jag betalar vitt till veterinär, höbonen och hovslagaren. Hovis har höjt sitt pris med ett par hundralappar de senaste åren, men jag betalar samma pris för höt som jag gjort de senaste 5 åren. Veterinärkostnader är svårt att sia om eftersom det beror alldeles på hur man drabbas av akuta händelser. Men den årliga vaccineringen och tandkollen har inte heller ökat i pris.

Det som däremot blivit helt HYSTERISKT är detta med prylarna!!! Måste man ha en hjälm för 5000 kr? Fem par ridstövlar, 100 stycken schabrak? Jag tycker inte heller att den dyra prislappen avspeglar att det skulle vara sjukt mycket bättre kvalité på prylarna.

I min värld handlar det om att prioritera. Jag har tre hästar och är vanlig medelinkomsttagare. Jag skippar utlandsresorna och inköp av onödiga kläder åt mig. Håller inköp av utrustning på rimlig nivå - köper nytt när något går sönder. Jag röker inte, dricker måttligt och går väldigt sällan på krogen - har ju inte tid i alla fall ;). Dessutom har jag rimliga boendekostnader då jag inte överbelånat mitt hus.

Ska man ha "allt" då tror jag att det blir tufft. Kan tillägga att vi inte ägnar oss åt någon tävlande för tillfället - men det kommer när bebishästen är redo :)

/Lizzie
Mycket bra inlägg
 
Nu har jag stall hemma så jag kan inte orda om stallhyror, men jag upplever inte att det blivit så himla mycket dyrare att ha häst de senaste åren.

Jag betalar vitt till veterinär, höbonen och hovslagaren. Hovis har höjt sitt pris med ett par hundralappar de senaste åren, men jag betalar samma pris för höt som jag gjort de senaste 5 åren. Veterinärkostnader är svårt att sia om eftersom det beror alldeles på hur man drabbas av akuta händelser. Men den årliga vaccineringen och tandkollen har inte heller ökat i pris.

Det som däremot blivit helt HYSTERISKT är detta med prylarna!!! Måste man ha en hjälm för 5000 kr? Fem par ridstövlar, 100 stycken schabrak? Jag tycker inte heller att den dyra prislappen avspeglar att det skulle vara sjukt mycket bättre kvalité på prylarna.

I min värld handlar det om att prioritera. Jag har tre hästar och är vanlig medelinkomsttagare. Jag skippar utlandsresorna och inköp av onödiga kläder åt mig. Håller inköp av utrustning på rimlig nivå - köper nytt när något går sönder. Jag röker inte, dricker måttligt och går väldigt sällan på krogen - har ju inte tid i alla fall ;). Dessutom har jag rimliga boendekostnader då jag inte överbelånat mitt hus.

Ska man ha "allt" då tror jag att det blir tufft. Kan tillägga att vi inte ägnar oss åt någon tävlande för tillfället - men det kommer när bebishästen är redo :)

/Lizzie
Sadlar, hur dyra har inte sadlar blivit, 25 000kr typ, är de bättre ??! Nu tror jag att sadlarna bara blir bättre med teknikutvecklingen men priserna på sadlar är ???
 
Just det tror jag inte direkt du är ensam om. Och lite det som är grundfrågan. Om alla skulle få en bra, vit lön med ordentliga arbetsvillkor så stiger ju kostnaderna för arbetsgivaren som måste höja priserna på sina tjänster.
Behöver en hobbyhäst anställd som tar hand om den eller skulle det inte gå lika bra med att ägarna i stallet hjälper varandra med fodring, in, ut, hagar mm.

Skulle själv inte ha råd med anställd som tar hand om mina hästar, inte hemma eller på annan anläggning.
 
Sadlar, hur dyra har inte sadlar blivit, 25 000kr typ, är de bättre ??! Nu tror jag att sadlarna bara blir bättre med teknikutvecklingen men priserna på sadlar är ???

Jo men läser man här så ska det ju bytas sadlar in absurdum, minsta lilla hästen lägger på sig/tappar så ska man ha ny sadel. Den måste ju sitta perfekt!
 
Sadlar, hur dyra har inte sadlar blivit, 25 000kr typ, är de bättre ??! Nu tror jag att sadlarna bara blir bättre med teknikutvecklingen men priserna på sadlar är ???

Jag kan inte svara för "poppismärkerna" på sadlar. I mitt distrikt är t ex Prestige vansinnigt populära - men kan inte uttala mig om kvalitén på lädret.

Det är väl med sadelmärken som alla andra prylar - när det kommer något nytt så "skimmar" man marknaden och man nischar in sig i ett visst segment rent prismässigt. Inte alls ovanligt marknadsföringsknep. Det finns säkert sadlar för 25000 kr och mer som inte är värda de summorna.

Jag köpte en ny sadel till min ridhäst för 10 år sedan. Det blev en Passier Optimum - splitter ny - utprovad efter hästens rygg och min rumpa. Då kostade den mig 27 000 kr - och det är oerhört mycket pengar, men jag hade råd med den. Just denna modellen var den enda som passade min häst och visst hade jag kunnat köpt en begagnad. Dock hade sadeln då inte varit utformad varken efter mig eller hästen. Jag har inte behövt bygga om sadeln (vilket går att göra), den ligger fortfarande bra på hästen och den passar min rumpa fortfarande. Det är väldigt bra kvalité på lädret och den är varit värd varenda krona. Framför allt så sköter jag den minutiöst för jag vill att den ska hålla många år ytterligare.

Efterföljaren av min sadel är Passier Optimum II - som ligger runt 30 000 kr och det är ju inte mycket mer än vad 27 0000 kr var för 10 år sedan.

Nu var min häst 8 år när jag köpte sadeln - och det är ju därför den fortfarande passar henne.

/Lizzie
 
Jo men läser man här så ska det ju bytas sadlar in absurdum, minsta lilla hästen lägger på sig/tappar så ska man ha ny sadel. Den måste ju sitta perfekt!

Det man kan fråga sig är hur sadlarna blir utprovade när de inte funkar längre en typ 6 månader. Det är klart att en vuxen häst kan muskla om sig på 6 månader, men ryggkurvatur etc har jag svårt att tänka mig att den ska förändra sig.

/Lizzie
 
Hästar är för dyra för vissa människor redan idag. Då tänker jag på den gruppen som nödvändigtvis ska ha häst men som inte egentligen har råd och därför sparar in på saker som är nödvändiga. Dit räknar jag t ex att se till att hästen får vård och blir kollad av veterinär när den är uppenbart sjuk/skadad/halt, se till att hästen får hovarna fixade av en utbildad och kunnig hovis o s v.
Man ser exempel på detta forumet ideligen.

För andra kommer det inte vara något större problem att ha råd med häst även i framtiden. Man väljer helt enkelt bara hur mycket jobb man vill göra själv och hur mycket tjänster man vill köpa av andra.
 
Fast nog har det väl svängt?
När jag växte upp, var det ovanligt att "normala Svensson" hade råd med egen häst. Nu kan "vem som helst" ha råd, vilket ju är trevligt.
Men ridsport är en jättedyr hobby och då är det väl inte överraskande att de med sämst inkomster får svårt att ha råd?
Nej, det är inte ett dilemma att det enbart är de som har mer gott om pengar som har råd med dyr lyx. Det är normalt.
Jag tycker det vore jättetråkigt om inte ungdomar och barn från fattigare miljöer inte fick stifta bekantskaps alls med vare sig hästar eller t ex hockey som också är jättedyrt, även om ridning är dyrare. Jag tycker vi ska bekosta barn och ungdomars ridning med allmänna medel, dvs att kommunen ska betala en del av ridskolans kostnader så att fler får råd. Däremot kan inte alla ha häst, och självklart ska det vara vita löner och rimliga arbetsvillkor och det måste få kosta. Jag betalar 4000 kr per termin för min sons ridning och det har ju inte alls alla råd med, det är verkligen inte billigt. Jag tycker det vore jättetrist om utvecklingen blir som i t ex Storbritannien, att det bara är en rikemansport.
 
Det känns snarare som att fler har råd med häst. När jag skaffade min första egna häst för 13 år sedan så kostade stallplats 4500 norr om Stockholm (fullinackordering med rullande schema helg, 4 spån/månad en del hö/dag minns ej exakt, ridbana, ridhuskort 500 kr extra, in/utsläpp, kraftfoder ingick ej men fodringar ingick). Höanalys fanns.
Idag kostar det 500 kr mindre för samma tjänst och då har dom byggt ut.

Nja, måste vara ett undantag i sådana fall. När jag stod i Grödinge i början på 2000-talet så kostade stallplatsen 2750 kr inkl. allt och då fanns t o m ridhus och anställd personal.
Norr om stan stod jag sedan fram till jag sålde hästen år 2008 och betalade 2000 kr i "kallhyra" (ingick allt förutom foder och strö + att man hade helgpass var 14:e helg.). Idag har det stallet byggt ridhus och stallhyran är 4900 kr och då ingår inte kraftfoder i det priset.
 
Jag tycker det vore jättetråkigt om inte ungdomar och barn från fattigare miljöer inte fick stifta bekantskaps alls med vare sig hästar eller t ex hockey som också är jättedyrt, även om ridning är dyrare. Jag tycker vi ska bekosta barn och ungdomars ridning med allmänna medel, dvs att kommunen ska betala en del av ridskolans kostnader så att fler får råd. Däremot kan inte alla ha häst, och självklart ska det vara vita löner och rimliga arbetsvillkor och det måste få kosta. Jag betalar 4000 kr per termin för min sons ridning och det har ju inte alls alla råd med, det är verkligen inte billigt. Jag tycker det vore jättetrist om utvecklingen blir som i t ex Storbritannien, att det bara är en rikemansport.

Ja och det är väl ingen motsägelse?
Att stifta bekantskap med häst genom exempelvis ridskolor, har väl inget att göra med att det troligen blir dyrare att själv äga häst?

Och nej, man kan absolut tycka att det inte är rättvist att vissa människor har råd med mer än andra människor.
Eller så kan man tycka att det är rättvist att vissa har råd med mer än andra - vissa som exempelvis lagt lång tid och mycket pengar på att utbilda sig.
 
Nu har jag stall hemma så jag kan inte orda om stallhyror, men jag upplever inte att det blivit så himla mycket dyrare att ha häst de senaste åren.

Jag betalar vitt till veterinär, höbonen och hovslagaren. Hovis har höjt sitt pris med ett par hundralappar de senaste åren, men jag betalar samma pris för höt som jag gjort de senaste 5 åren. Veterinärkostnader är svårt att sia om eftersom det beror alldeles på hur man drabbas av akuta händelser. Men den årliga vaccineringen och tandkollen har inte heller ökat i pris.

Det som däremot blivit helt HYSTERISKT är detta med prylarna!!! Måste man ha en hjälm för 5000 kr? Fem par ridstövlar, 100 stycken schabrak? Jag tycker inte heller att den dyra prislappen avspeglar att det skulle vara sjukt mycket bättre kvalité på prylarna.

I min värld handlar det om att prioritera. Jag har tre hästar och är vanlig medelinkomsttagare. Jag skippar utlandsresorna och inköp av onödiga kläder åt mig. Håller inköp av utrustning på rimlig nivå - köper nytt när något går sönder. Jag röker inte, dricker måttligt och går väldigt sällan på krogen - har ju inte tid i alla fall ;). Dessutom har jag rimliga boendekostnader då jag inte överbelånat mitt hus.

Ska man ha "allt" då tror jag att det blir tufft. Kan tillägga att vi inte ägnar oss åt någon tävlande för tillfället - men det kommer när bebishästen är redo :)

/Lizzie
Jag håller med.

Höpriserna är ungefär detsamma. Vi får betala för halm numera, innan var det en i stort sett gratis restprodukt som vi fick för produktionskostnader. Men det är mest för att morotsodlarna köper upp så mycket.

Och prylarna och sadlarna... Jag är långt ifrån expert, men jag och @the_connemara kom väl fram till att det inte är de dyraste sadlarna som behöver vara de bästa;) sen är det ju upp till var och en vad de vill köpa, men jag kan ju inte låta bli att tänka att avancen på ett schabrak för en tusenlapp måste vara runt 90%.

En sak som oroar mig lite däremot är att varenda hus som ligger lite lantligt med nån liten äng säljs som hästgård. Det drar upp priserna nåt djävulskt i mina trakter, jag vill kunna köpa något hyffsat när det är dags.
 
Ja och det är väl ingen motsägelse?
Att stifta bekantskap med häst genom exempelvis ridskolor, har väl inget att göra med att det troligen blir dyrare att själv äga häst?

Och nej, man kan absolut tycka att det inte är rättvist att vissa människor har råd med mer än andra människor.
Eller så kan man tycka att det är rättvist att vissa har råd med mer än andra - vissa som exempelvis lagt lång tid och mycket pengar på att utbilda sig.
Nej det är ingen motsägelse. Jag citerade fel.
Det sistnämnda du skriver är dock intressant, vi lever inte i en meritokrati alls, utan vissa yrkesgrupper som läkare och civilingenjörer t ex får bra betalt. Andra som tex en bekant som pluggat konst i 8 år får det inte.
 
Det sistnämnda du skriver är dock intressant, vi lever inte i en meritokrati alls, utan vissa yrkesgrupper som läkare och civilingenjörer t ex får bra betalt. Andra som tex en bekant som pluggat konst i 8 år får det inte.
Nu var ju citatet "vissa som exempelvis lagt lång tid och mycket pengar på att utbilda sig." Det står ingenstans att ALLA som lagt tid och pengar på att utbilda sig är garanterad högre lön. Vilket jag ser som självklart.

Det ska absolut finnas möjlighet för "alla" barn och ungdomar (och vuxna) att utöva även lite dyrare sporter, men då genom kommunens försorg. Ridskolor och hockeyskolor t ex. Inte genom att det ska finnas en allmän sponsring så varje privatperson ska kunna äga egen häst. Det är ju absurt.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 784
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Vet inte om detta hamnade i rätt forum - om inte så får moderator ta och flytta tråden! :) Bakgrund: Vår familj (min mamma, pappa och...
Svar
0
· Visningar
960
Senast: Sansko
·
Hästmänniskan Hej, jag har nu kommit i kvalet av valet av att gå skilda vägar med min häst. Nu är det tyvärr inte så lätt då han varit en del skadad...
Svar
9
· Visningar
3 933
Senast: Tora
·
Hästmänniskan i den här huvudstaden är då inte lätt. Inte om man inte har lust att betala en himlans massa pengar i allafall. Just nu har jag båda...
Svar
9
· Visningar
1 932
Senast: Svamlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp