Kommer hästarna bli för dyra?

Det ska absolut finnas möjlighet för "alla" barn och ungdomar (och vuxna) att utöva även lite dyrare sporter, men då genom kommunens försorg. Ridskolor och hockeyskolor t ex. Inte genom att det ska finnas en allmän sponsring så varje privatperson ska kunna äga egen häst. Det är ju absurt.

Och dessutom bör inte varje privatperson äga häst eftersom det de facto krävs lite mer än bara pengar. Kunskap tror jag att det kallas. :angel:
 
Och dessutom bör inte varje privatperson äga häst eftersom det de facto krävs lite mer än bara pengar. Kunskap tror jag att det kallas. :angel:

Jag är absolut för en gigantisk utrensning bland de som äger häst. Ungefär hälften av de jag ser regelbundet borde absolut inte ha häst. Och samma gäller väl för användarna här. Inte råd med veterinärvård, inte råd med strö, inte råd med foder. Inte råd att flytta till vettiga förutsättningar (hagar etc).

Som jag ser det kommer hästarna att tjäna på att det blir färre som har möjlighet att hålla häst.
 
Jag är absolut för en gigantisk utrensning bland de som äger häst. Ungefär hälften av de jag ser regelbundet borde absolut inte ha häst. Och samma gäller väl för användarna här. Inte råd med veterinärvård, inte råd med strö, inte råd med foder. Inte råd att flytta till vettiga förutsättningar (hagar etc).

Som jag ser det kommer hästarna att tjäna på att det blir färre som har möjlighet att hålla häst.
Som pengar ska göra man till ett bra häst person......right ;)
 
Egentligen är det tvärtom nuförtiden kan och får ungdomarna utbilda sig till hippologer, ridledare hästsjukvårdare. De möjligheterna fanns inte förut. Nu kan du gå direkt från okunskap, gå högstadiet med ridinriktning betald av staten, gå gymnasiet med ridinriktning och sedan söka ridledare, ridinstruktör etc eller liknande och sedan Få vitt betalt arbete.
Jag är mer fascinerad från motsatta hållet - hästutbildning på hästutbildning skapas och är studiemedelssponsrad med skattepengar samtidigt som merparten av arbetsmarknaden etablerat och konstaterat även hos fack, Studiefrämjandet och Skatteverket osv just svart .
 
Behöver en hobbyhäst anställd som tar hand om den eller skulle det inte gå lika bra med att ägarna i stallet hjälper varandra med fodring, in, ut, hagar mm.

Skulle själv inte ha råd med anställd som tar hand om mina hästar, inte hemma eller på annan anläggning.

Fast även detta är nog högst relativt . I mina trakter (Östergötland, Norrköping med massor med stall) skiljer det typ Max 500-1000 kr i skillnad mellan kollektiv och personal/gårdsägare som
Tar fodringar, in och ut osv. Pengar som i skillnad typ sparas in på bensinpengar i fråga om att åka dubbelt för att ta pass osv.
Tror folk ibland stirrar sig blind på månadshyran och glömmer att räkna på helheten faktiskt .
 
Fast även detta är nog högst relativt . I mina trakter (Östergötland, Norrköping med massor med stall) skiljer det typ Max 500-1000 kr i skillnad mellan kollektiv och personal/gårdsägare som
Tar fodringar, in och ut osv. Pengar som i skillnad typ sparas in på bensinpengar i fråga om att åka dubbelt för att ta pass osv.
Tror folk ibland stirrar sig blind på månadshyran och glömmer att räkna på helheten faktiskt .
Här skiljer det betydligt mer om det handlar om vit lön, bor vid gränsen Västragötaland och Halland.
 
Jag tycker det vore jättetråkigt om inte ungdomar och barn från fattigare miljöer inte fick stifta bekantskaps alls med vare sig hästar eller t ex hockey som också är jättedyrt, även om ridning är dyrare. Jag tycker vi ska bekosta barn och ungdomars ridning med allmänna medel, dvs att kommunen ska betala en del av ridskolans kostnader så att fler får råd. Däremot kan inte alla ha häst, och självklart ska det vara vita löner och rimliga arbetsvillkor och det måste få kosta. Jag betalar 4000 kr per termin för min sons ridning och det har ju inte alls alla råd med, det är verkligen inte billigt. Jag tycker det vore jättetrist om utvecklingen blir som i t ex Storbritannien, att det bara är en rikemansport.
Jag håller med om det mesta förrutom det sista, är det verkligen en rikemansdport i Storbritannien? Min uppfattning är att det snarare är tvärtom, att där är det lättare att ha nån ponny eller två bara man har tillgång till en gräsplätt...

Gällande TS fråga så vill jag minnas att det finns mycket fler hästar nu än de senaste 50 åren. Vi har dessutom en stor och välmående medelklass som nog aldrig haft så mycket pengar över till nöjen,fritid och prylar tidigare i historien som de har nu.
Vi har generellt högre krav på bekvämligheter idag. Hur många stall hade till ex ridhus på åttiotalet?

Helt klart är det att klyftan mellan de allra fattigaste och de andra blir större och större ;(
 
Nu har jag stall hemma så jag kan inte orda om stallhyror, men jag upplever inte att det blivit så himla mycket dyrare att ha häst de senaste åren.

Jag betalar vitt till veterinär, höbonen och hovslagaren. Hovis har höjt sitt pris med ett par hundralappar de senaste åren, men jag betalar samma pris för höt som jag gjort de senaste 5 åren. Veterinärkostnader är svårt att sia om eftersom det beror alldeles på hur man drabbas av akuta händelser. Men den årliga vaccineringen och tandkollen har inte heller ökat i pris.

Det som däremot blivit helt HYSTERISKT är detta med prylarna!!! Måste man ha en hjälm för 5000 kr? Fem par ridstövlar, 100 stycken schabrak? Jag tycker inte heller att den dyra prislappen avspeglar att det skulle vara sjukt mycket bättre kvalité på prylarna.

I min värld handlar det om att prioritera. Jag har tre hästar och är vanlig medelinkomsttagare. Jag skippar utlandsresorna och inköp av onödiga kläder åt mig. Håller inköp av utrustning på rimlig nivå - köper nytt när något går sönder. Jag röker inte, dricker måttligt och går väldigt sällan på krogen - har ju inte tid i alla fall ;). Dessutom har jag rimliga boendekostnader då jag inte överbelånat mitt hus.

Ska man ha "allt" då tror jag att det blir tufft. Kan tillägga att vi inte ägnar oss åt någon tävlande för tillfället - men det kommer när bebishästen är redo :)

/Lizzie

Ja, just detta med alla PRYLAR som "branschen" har uppfunnit är helt otroligt. Är hästarnas munnar verkligen så mycket annorlunda nu än på 70-80-talet? Måste det verkligen finns 1500 sorters bett? Visst ska utvecklingen gå framåt men jag har en känsla av att det skapas ett behov för att få sålt en massa onödiga saker. Det är lite det jag menade i mitt tidigare inlägg. Är det verkligen dyrare nu än förr eller är det att man har betydligt högre krav på att ha en massa prylar?
Det känns som att "alla" ska försöka roffa åt sig nu för ridsport är lite hot.
 
Som pengar ska göra man till ett bra häst person......right ;)

Nä, pengar gör inte en person automatiskt till en bättre hästmänniska, men de ger förutsättning till att kunna ta hand om sin häst på det sätt som krävs. Snarare är det väl så att, som med det mesta annat i vårt samhälle nu för tiden, så ska det gå snabbt. Från första lektionen på ridskolan till start i SM ska det högst gå två terminer.
 
efter skatt?

"få ut" tolkar jag som det man har kvar efter skatt.
Men det kan ju också vara så att usk har betydligt bättre betalt än jag trott.

Min mamma har precis bytt karriär och jobbar på ett äldreboende med "uska-uppgifter", hon har nu 23.000 innan skatt. Hon studerar parallellt till uska och när hon är färdigutbildad så läggs det på 2000 på lönen. Hon hade noll och ingen erfarenhet av vårdyrket innan.
 
Ja och det är väl ingen motsägelse?
Att stifta bekantskap med häst genom exempelvis ridskolor, har väl inget att göra med att det troligen blir dyrare att själv äga häst?

Och nej, man kan absolut tycka att det inte är rättvist att vissa människor har råd med mer än andra människor.
Eller så kan man tycka att det är rättvist att vissa har råd med mer än andra - vissa som exempelvis lagt lång tid och mycket pengar på att utbilda sig.

Fast det blir det ju. Blir kringkostnaderna (foder, veterinär, hovslagare och även anställda) runt hästar dyrare så drabbar det ju även ridskolor som har många hästar.
 
Jag skulle inte vilja säga att det kommer att bli eller är för dyrt att ha häst, men skillnaderna mellan att ha häst på billigaste sättet och dyraste sättet kommer definitivt att öka.
Det finns en grupp av hästmänniskor som har häst för att lyxa till livet och de vill inte stå och mocka hage i mörker och lera utan de ställer sin häst på en flott anläggning med personal där inte gemene man kanske har råd att stalla upp sin häst. Å andra sidan finns det stall som knappt ens är värda att kallas stall. Där stallet är en tom lada som fungerar som ligghall och alla hästar på stället går på lösdrift. Prylarna finns i en trång barack med ett pyttelitet element som knappt orkar hålla 10 grader på vintern. Och så finns där allt däremellan.

Personligen tycker jag att det är helt ok att det finns något för alla.
 
Redan idag är ju ganska dyrt att ha häst, framför allt i större städer. Det är ju lätt att komma upp i 10.000/månad här i Stockholm t.ex. Utan att det är speciellt fancy. Men hur kommer det se ut i framtiden? Man jobbar ju (såklart) på att få bort svartjobb och få bättre arbetsvilkor för hästskötare. Det kommer ju göra anställningar dyrare. Vi vill ha (såklart) bra utrustning som tas fram på ett bra sätt, vilket kommer synas på priset. De som jobbar runt hästar (tränare, hovslagare osv) måste ju klara sig på lönen och ha bra arbetsvilkor, vilket kommer synas på deras prissättning. Veterinärkostnaderna stiger ju väldigt iom uppköp av riskkapitalbolag. Bara att köpa en korrekt uppfödd häst kommer ju bli ganska dyrt om uppfödaren ska kunna gå åtminstone +/- 0.

Kommer kostnaderna för häst skena iväg så att det blir färre och färre som kan ha häst?
Så länge folk envisas med att alla ska flytta till de större städerna, så kommer det bli dyrare och dyrare att ha häst i storstäderna.
Det innebär dock inte nödvändigtvis att det kostar mer att ha häst när man bor på mindre orter eller ute på landet. Jag brukar säga att jag har ungefär samma månadskostnad för mina 10-12 hästar tillsammans som det skulle kosta att ha en häst uppstallad på ridskola här i närheten.
Allt beror ju på hur man håller sina hästar och vad man har för ambitioner. Vill man träna och tävla, ha de senaste kläderna och matchande utrustning av senaste modell, då kostar det betydligt mer att ha häst, än om man mest åker runt i skogen och mycket väl kan nöja sig med begagnade lågprisschabrak att byta mellan då hästen svettas mycket.
 
Så länge folk envisas med att alla ska flytta till de större städerna, så kommer det bli dyrare och dyrare att ha häst i storstäderna.
Det innebär dock inte nödvändigtvis att det kostar mer att ha häst när man bor på mindre orter eller ute på landet. Jag brukar säga att jag har ungefär samma månadskostnad för mina 10-12 hästar tillsammans som det skulle kosta att ha en häst uppstallad på ridskola här i närheten.
Allt beror ju på hur man håller sina hästar och vad man har för ambitioner. Vill man träna och tävla, ha de senaste kläderna och matchande utrustning av senaste modell, då kostar det betydligt mer att ha häst, än om man mest åker runt i skogen och mycket väl kan nöja sig med begagnade lågprisschabrak att byta mellan då hästen svettas mycket.

Folk vill ju gärna ha jobb liksom ;)
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 784
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Vet inte om detta hamnade i rätt forum - om inte så får moderator ta och flytta tråden! :) Bakgrund: Vår familj (min mamma, pappa och...
Svar
0
· Visningar
960
Senast: Sansko
·
Hästmänniskan Hej, jag har nu kommit i kvalet av valet av att gå skilda vägar med min häst. Nu är det tyvärr inte så lätt då han varit en del skadad...
Svar
9
· Visningar
3 933
Senast: Tora
·
Hästmänniskan i den här huvudstaden är då inte lätt. Inte om man inte har lust att betala en himlans massa pengar i allafall. Just nu har jag båda...
Svar
9
· Visningar
1 932
Senast: Svamlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp