Kommer det att gå vägen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Wicklow
  • Startdatum Startdatum
W

Wicklow

Jag har ett arabsto iväg nu på betäckning. Hon är 14 år och har aldrig haft föl förut. Har ännu inte brunstat i år (vad jag kunnat se) men har haft regelbundna brunster tidigare år. Har nu varit hos hingsten i snart en vecka utan att visa intresse. De vill spruta igång henne. Kommer det att hjälpa? Vad kan detta bero på, att hon inte brunstar längre? Tacksam för svar!

Sv: Kommer det att gå vägen?

Mitt 16-åriga sto som inte fått föl sen hon var 4 år visade ingen brunst. De kollade henne på seminstationen och de såg då att hon hade "låst sig" i sin brunst. Det betyder att äggen inte "spolats ur" ordentligt och lagt sig kvar på något sätt. Kommer inte ihåg exakt vad vet sa faktiskt...
Men det kan vara en anledning iaf.
De sprutade igång mitt sto och hon kom igång fint i sin brunst (hann med att få 5 st fina embryon på en säsong, tvillingar 2ggr)

Om det hjälper beror ju helt på vad det är som gör att ditt sto inte kommer i brunst. Men på mitt hade det inte blivit någon dräktighet utan igångsprutning.

Det brukar hjälpa på de flesta ston om man "sprutar igång" dom, eller? Hur mycket kostar det egentligen?

vi sprutade igång vårt sto en g¨ång, då hon tappade brunsten när hon kom till hingsten. vet kom ut och gjorde det ochd et gick väll på ca 700-800 kr..

Ja det brukar hjälpa. Jag har för mig att det kostade runt 1000kr inkl UL undersökning. Kommer inte ihåg exakt eftersom jag fick en saftig räkning från seminstationen på nästan 10 000... Var massa olika saker nbakade där, tex uppstallning, igångsprutning, caslick operation, antibiotika, borttagning av embryon, försök till att klämma tvillingfoster osv osv... :crazy:

Vet inte hur det fungerar med naturlig betäckning. Har de egen vet där?

Vår gick på naturligbetäckning, fast hon hade sin vet som hon kontaktade men de tycket att vi skulle hämta hem henne och sedan spruta henne hemma.. vilket vi även gjorde.. dock belv hon inte dräktig efter det ändå..:S

Ok så det är alltså bra mycket mindre kontroll via UL osv på naturlig? Iofs så behövs det säkert inte lika mycket UL på naturlig eftersom stoet släpper till när hon är redos, antar jag...

Jo precis.. vi sprutade väntade några dagar sdan körde i i väg henne igen och sen belv hon betäckt som vanligt..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 965
Senast: mars
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 855
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 983
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 819
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023