Kommentera sits

F

FridaW

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråden, men.

Iaf så skulle jag vilja höra lite kommentarer om min sits. Vet att jag har stigbygeln för långt in på foten och behöver trampa ner hälen mer, och det brukar vara bättre, men det är ju en ögonblicksbild ;) Okej, slänger in iaf:

http://i11.tinypic.com/351uws9.jpg

inte så bra bild, men typ den där man ser min sits bäst.

Sv: Kommentera sits

Och ja, jag vet att sadeln ligger alldeles för långt fram :p
Hon är på tok för tjock nu efter en viloperiod när jag var på semester och min icke-ridkunniga mamma hade hand om henne :p Därför nådde inte sadeljorden runt i "normalt sadel läge". :D Men nu är det bättre. Bilden är ett par veckor gammal och min tös tappar rätt snabbt när hon väl har kommit igång.

Ser ut som tårna pekar utåt, kanske för att du skänklar?
Jackan kan lura lite men det ser ut som att du behöver sträcka på dig lite mer :D Jättesvårt att se nått mer, kan du itne fota nån ny bild :)

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråden, men.

Iaf så skulle jag vilja höra lite kommentarer om min sits. Vet att jag har stigbygeln för långt in på foten och behöver trampa ner hälen mer, och det brukar vara bättre, men det är ju en ögonblicksbild ;) Okej, slänger in iaf:

http://i11.tinypic.com/351uws9.jpg

inte så bra bild, men typ den där man ser min sits bäst.

Tycker att du skulle behöva ha skänkel lite längre bak? Brukar tänka på det där med att det ska gå en linje axel-höft-häl, samt att man ska liksom tänka bort skänkeln och känna att låren hänger rakt ner.

Jag är ingen expert och kan ha fel, blir intressant att höra vad andra säger....men jag tror att du skulle sitta djupare om du kom liksom NER med låren lite mer och skänkeln längre bak. :banana:

Jag ska fota en ny bild utan den tjocka jackan så fort jag kan. Möjligtvis imorrn . beror på ifall jag har nån snäll kompis som vill ta kort på mej då :angel: Den kan lura en hel del. Tänkte inte på det innan jag la ut den.

Tycker du borde som någon annan sa flytta bak skänkeln. Tänk på att titta upp och sen borde du höja händerna, dock svårt att se när du skrittar på lång tygel. Ser fram emot ny bild!

Det ser allmänt "vingligt" ut tycker jag, svårt att säga hur mycket placeringen av sadeln gör för synintrycket iofs.
Det kanske räcker att flytta ner den från halsen så ser det bättre ut?;)

Kanske en liten framåttippning av bäckenet, så att du sitter mer på alla tre sittben, gör att skänkeln automatiskt kommer lite bak.

Det är även svårt att se på bilden om du verkligen har stigbygeln för långt in på foten, för den ska ligga på den bredaste delen, inte långt fram på tån.

Senast ändrad:

Jag skulle länga lädren och försöka sitta mindre på rumpan och mer på låren. :)

Hmm sisten ser bra ut enlit mitt öga skådar. Men det e ju svårt å bara se på en bild, hör med nån som ser när du rider hur det ser ut. Bästa är att lära sig utan byglar och där får man bra sits o bra balansträning. å sen är det ju svårt å se för du har ju en muffig jacka på dig. Lycka till!:bow:

Svårt att säga, jag svarar ordentligt när du lägger in nya bilder. Blir så svårt att säga när det både är tjock jacka på å som du säger sadeln sitter för lång fram.

Min kompis filmade mig lite idag. Kan slänga in lite filmer när jag fått in dom i datan.

Det vet jag att jag gör(sitter för långt bak i sadeln). Håller på och träna bort det. Har mest blivit som en vana för min syster klagade alltid på att jag satt för långt fram i sadeln innan, så nu har jag börjat sitta för långt bak istället. :S :P

Försök att träna tillbaks det.

Min dotter har suttit för långt bak i sadeln vilket resulterade i stora skav på hästryggen.

En bra sits är mycket viktigare än man tror. Min dotters fd dåliga sits har varit orsakad av diverse ryggproblem. Hennes dåliga sits orsakade skav och små spänningar i hästkroppen som kunde blivit stora om dom inte upptäckts så tidigt.

Det vet jag, Det är pga. att hästen var så tjock när bilden tog så sadeljorden gick inte om längre bak och hade ingen längre sadeljord. Men nu ligger den i mer "normal-läge"

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 557
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 727
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 640
Senast: Kjerulfia
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar