Kommentera andras hästar.

Sv: Kommentera andras hästar.

En gång när vi var hos vet. var det en travgubbe som frågade oss om det var våran häst som komit trea i skellefteå på fredagen :rofl:

Hästen ifråga var ett Halvblodssto f:87, grov, gammeldags modell,
168 cm, som var halt och hade ett svullet framknä. Hon var även inte så värst trimmad (tjock).

Det var ett par år sedan.

När det gäller mina hästar måste man till och med säga snälla saker uttryckligen, annars blir jag tjurig. Jag skulle visa upp en fölunge för ett par år sedan och de jag visade sa inte ett enda positivt ord. Jag vet att hon var väldigt stor och hade krokiga ben, men det var ju min Pärla! Jag var sur i flera månader...

Det värsta jag varit med om var när min systerson högt atlade om för de runt omkring inklusive hästägaren att den där hästen där som sprang förbi nu haltar ju på vf . Då var han typ tre år...
Vd man lär dem dumma saker ibland:angel:
HAn hängde med mig jämt o körde häst o så så han visste väl nåt kanske:rofl:

Jodå, kul saker händer på Ultuna. Var där i somras med min snygga fuxvalack med mycket franskt i ådrorna. I boxen mittemot stod ett halvblod. Två tjejer var där med den hästen och vi kom i samspråk om ditten och datten. Trevligt. vi berättade bl a för varandra om våra hästars skador. Tjejerna tittade närmare på min guldklimp och tyckte att han var supersnygg, och kommenterade hans snygga kropp. (Han kallas tjockisen här hemma). Så kom frågan som gjorde slut på vår konversation. Ena tjejen kunde ju inte undvika att fråga vem hästen var efter.. Han är efter Utah Bulwark och han är ju pappa upp i dagen, svarade jag rappt. Tjejerna tittade på varandra och såg ut som två frågetecken. Dom sa att dom inte kände till den hingsten, så jag berättade att han var stor på sin tid och vann bl a Elitloppet. VA, sa tjejerna med en mun. Är det ett VARMBLOD, en djävla TRAVARE!!?? Tjejerna gick omedelbart därifrån livligt diskuterande denna djävla travare...som dom först tyckte var så snygg!! Jo,jo.. Men jag är härdad, så jag tar inte så illa vid mej när kommentarerna kommer från ridfolk. Däremot blir jag heligt förbannad när travfolk fäller nedsättande kommentarer om mina hästar (och andras med för den delen). Eller som den ena hästvårdaren uttryckte sig om fuxen "en gammal avdankad travare". Den kommentaren sved. Och jagvar inte sen att vidtala klinikveterinären om vad vårdaren sagt. Jag krävde att min häst och jag skulle behandlas med respekt!! Vårdaren fick omedelbar tillrättavisning!!

Jodå det hände mig med.
Vår gamla trashank fick fång o han var efter Al Joe-Gibs Bulwark o såg ut mer som en quarter med sin välformade rumpa o hmm ngt feta kula.
Åh vad beröm han fick tills de såg frysmärkningen:rofl:
Åh skötarna ska vi inte tala om de hade nog det de gjorde för han stod över helgen o då fic han slangar på benen o spolades med kallt vatten åh vad jag önskar jag hade varit där. HAn låg nog ner eller så galopperade han därifrån.
Kommentaren jag fick var : han är lite fjantig eller:angel:
O vet som vi hade var så negativ ända tills vår vet som är forskare där kom o sa hej o frågade hur det var, då ni vad de ändrade attityd när de såg att vi kände honom. vilka nöt...

Åh skötarna ska vi inte tala om de hade nog det de gjorde för han stod över helgen o då fic han slangar på benen o spolades med kallt vatten åh vad jag önskar jag hade varit där. HAn låg nog ner eller så galopperade han därifrån.
Kommentaren jag fick var : han är lite fjantig eller:angel:

Du, jag fattar inte den här delen av ditt inlägg?

Det var mera deras ansiktsuttryck när jag frågade om han varit snäll. Virrade till det lite, var ngt trött. Djursjukvårdarnas uppfattning var innan att alla travhästar är vana vid att spolas på benen. Så de fick springa och jaga honom för han avskydde alla slangar de satte runt benen. Om jga kunde beskriva deras uttryck....

Japp, jag kommenterar gärna både det ena och andra. Men jag försöker undvika att säga saker när det är hästägare i närheten, man vill ju inte förstöra för nån tränare genom att säga, så hästägaren hör, att det är en lus (om man inte pratar till ägaren då och tycker att han borde veta det). Amatörer och alla aktiva får tåla! Så det så!:D

Ursäkta att jag svävade iväg och berättade om ett besök på Ultuna i mitt förra inlägg. Det var ju inte det du frågade om.
NEJ, det skulle aldrig falla mej in att kommentera någon annans häst i nedsättande ordalag högt och tydligt när jag är på travet. Jag vet hur sårande sådana kommentarer kan vara för ägaren. Och man vet ju aldrig vem som står brevid, det kan ju vara ägaren.
Det enda jag kan tänka mej att kommentera är om KUSKEN beter sej illa, eller kör som en klant. Eller om en häst är halt.
För nog är det väl så att vi alla (eller majoriteten iaf) tycker att den egna hästen är den bästa och snyggaste i hela världen?! Och den egna hästen är väl de flestas egna ögonsten? Och att då få höra nedsättande kommentarer om hästen är det minsta man vill, speciellt om det råkar gå dåligt just den dagen.
Tänk på det och visa RESPEKT för varandra och andras hästar.

jag såg en jättefin häst på halmstadstravet förra sommaren som jag bara :love: när den hade sprungit så gick jag fram och sa att jag tyckte den var urläcker men fick bara ett knorr till svar av skötaren inte ens ett tack :( Sen brukar jag kommentera kusken hur dom kör med "min" häst när den tävlar och det e alltid för dåligt :D

*kl*
ja, ärligt talat brukar jag kommentera andras hästar, men bara till mina vänner bredvid, och aldrig negativt om jag vet att ägaren kan höra. Tror nog att många som säger det motsatta inte är riktigt ärliga, för hur många har inte kommenterat den där feta, långhåriga halta hästen med sin gamla gubb-tränare? (fortsätter med taggtråden nu efter montétråden... är på g! :banana: ) Jag motstår iaf aldrig dom tillfällen, trots att jag vet att hästen är högt älskad och säkert har det rätt bra (om man då bortser från hältor osv...). Skulle nog kunna kläcka ur mig den kommentaren du hörde, fast inte i ett vanligt kvallopp. men jag anser även att om jag ser mig ha rätt att säga så om andras hästar så får jag även tåla att höra det om min egen (jobbar stenhårt på att tåla kritik om min älskling, som fyller tvåsiffrigt idag! :bump: :love: ). För faktiskt, vem skadar det mer än någons ego? Antingen ägarens, som blir tvungen att se sanningen i vitögat, eller mitt eget när jag blir överbevisad. Och jag kan bjuda på mitt, har så mycket kvar :D :rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka