Kommentarer tack =)

Sv: Kommentarer tack =)

Jag tror att dina ben befinner sej på den höjd de gör för att du kanske tillåter dej att "åka med ner" lite väl mycket när hästen släpper ner sin rygg. På bilderna är det ben som är lägre - på nästan samtliga bilder (med en viss sidoskillnad, precis som det brukar vara), det ben som befinner sej på den sidan där hästens bakben befinner sej i luften (i skritt det bakben som befinner sej längst fram, ju längre bak bakbenen befinner sej desto "högre är rygghalvan under rumpan"). Din häst ser ut att vilja "putta iväg" dej från sin vänster sida, du faller "ner" mer i högersidan (när hästen släpper ner dej - dvs när den lyft sitt högra bakben) - obs, bara som jag upplever det, svårt att se på bilder. Det stämmer också med att det på bilderna ser ut som om den viker av i halsen till höger men till vänster nog gärna "faller inåt volten" med sin bog - viker inte av i halsen på samma sätt där. (se till exempel på hur hästens huvud lutar - örontopparna, var är nacken i höger resp vänster böjning, hur väljer hästen att "öppna upp" i sina bogar samt när den sätter ner sina framben?)

Jag tror att det Djurjouren skriver är något du bör ta till dej. På bilderna upplever jag det som att du måste lära dej att "lämna plats" för ryggen och be den söka din rumpa. Jag tror också att det är nyckeln till att få en fungerande böjning samt sökning fram och ner.

Ang bettet så förstår jag tanken men jag tror det är vettigare då att kombinera ett "böjande" med ett "sänkande" (läs; kandar, kapson & stång, bra pelham).

Tack för dina funderingar, måste nog själv tänka lite och "forska" lite, utbildarar mig till E.T så jag ska som sagt spana.....

Måste åxo berätta, att i några bomlösa sadlar så förs faktikst vikten lättare på ytter sidan när man rider på volt, om man inte passar sig vill säga, annars vet man vad som händer så rider man på utan problem, då låter detta som en bra sadel för just det enda målet!?

Yeha, skit bra Sus.
Att det fortfarande finns folk som tror på allt dom hör går över mitt förstånd.
När det är bevisat så många gånger vad som är rätt och vad som är nonsens.
Vad jag undrar över är vart alla tar vägn när dom genskådar alla bluffar, man hör aldrig av dom sen.
Bäst vore ju om dom gick ut öppet och sa att dom lät sig påverkas av fagra ord.

jag tror dom sitter i ett hörn och skäms :)
Eller så låtsas de att det regnar :angel:

Eller så letar de vidare, säger hoppsan där blev det fel, nu försöker vi göra bättre nästa gång.

Jag försökte tyda tyskan i Neindorffboken. Vad jag kan se säger han att hjälperna liknar dem på volten, och sedan tittar jag på text om hörnpasseringar där det står att man har något mer vikt på inner sittben och något "lägre" inner skänkel. Så det verkar som att även han förespråkade något mer vikt på inner.

Ska läsa i Oliveira i morgon, den ligger i bilen just nu.

OA

ÅHTACKTACKTACK!!!! :bow: :love:

Då kan jag börja rida akademiskt igen. För det som tränarna sa känndes FEL och enligt vad jag läser här så hade jag RÄTT!!
Underbart!
Jag slutade med akademisk ridning just av den anledningen för jag fick det inte att stämma. Och då trodde jag att ridstilen helt enkelt inte funkade för mej. Men det var nog för att jag försökte tvinga mej själv att göra det tränaren sa och inte det som jag tyckte funkade.
Är man nybörjare så är det svårt att veta vem man ska lyssna på.
Nu ska jag damma av Ridkapsonet igen och försöka igen.

*glad som en lärka*

Min nya fröken uttrycker det så också men hon säger att man skall trampa mer i inner stigbygel vilket för mig trycker vikten utåt...

Hon säger ju också att man skall gå fram med inre sittben, och även det förskjuter vikten till det yttre tycker jag.

har ngnstans i mitt bakhuvve för mig att Oliviera uttryckte det annorlunda, väntar med spänning...

Senast ändrad:

Jag tycker att din islänning är hur söt som helst, jag är så svag för mörka hästar med lite röda toner i man och svans....Han ser väldigt blank och välskött ut! Jag tycker att du sitter fint och ni ser ut att vara ett harmoniskt ekipage, i alla fall vad man kan avgöra på bilderna. Jobba på så kommer han snart att bli lite starkare ändå och då faller det andra på plats också :) .

Jag hajjar inte riktigt.

Jag är verkligen intresserad av kroppskontroll och därför mycket intresserad av olika hjälpgivningssystem.
Min högst privata tolkning av Bent är att han försöker beskriva det som lyckas för honom (likt alla andra författare av ridläror). Poroblemet är att han liksom de flesta skickliga ryttare gör så många saker helt omedvetet, dessa kan de inte förmedla.

För Bent funkar det säker att flytta handen för att skapa olika röreser - eftersom han har en sådan hållning att han tar med sig resten av kroppen.
Hans elever är dock som vi andra dödliga - viker oss i midjan här, och skjuter fram den axeln där. Därför skjuter hästen ut bogen.

Jag tycker att Bent system är alldeles för förenklat. Kroppkontroll handklar om hela kroppen. För att kontrollera hela hästen måste du kunna kontrollera hela din egen kropp.
Vi talade om Öppna förut på en tråd, jag tror att den checklista jag lärt mig innehåll 14 punkter att komtrollera för normalryttaren...

Bents "checklista" är alldeles för summarisk.
Dessutom innehåller den en hel del hjälper som verkligen kan få den mänskliga kroppen att spåra ur...=tappa balansen, sätta igång balanserande och mothållande reflexsystem osv.

summer san skrev:
Jag tycker att din islänning är hur söt som helst, jag är så svag för mörka hästar med lite röda toner i man och svans....Han ser väldigt blank och välskött ut! Jag tycker att du sitter fint och ni ser ut att vara ett harmoniskt ekipage, i alla fall vad man kan avgöra på bilderna. Jobba på så kommer han snart att bli lite starkare ändå och då faller det andra på plats också :) .

Tack! Väldigt roligt att höra. Han är som vackrast på sommaren med den blanka pälsen och den solblekta manen, som finast på hösten mitt emellan sommar och vinterpäls - för då är han helt svart med röd man, och som sötast/gulligast är han på vintern med sin tjocka brun-svarta vinterpäls. Då ser han alldeles fluffig och mysig ut. :D
Han är fin min häst (ursäkta skrytet). :bow:

Har haft en barock ridnings dag i mitt liv. Det jag däremot kommer ihåg som jag tycker ser fel ut i dina bilder är att man inte ska ha stor kontakt med bettet. Utan tygeln ska hänga lite löst mellan handen och bettet. För som den akademiska ridläarern sa så när man tar i bettet så stör man hästen och den slutar då sätta under sig och jobba ordentligt som den lär sig via dom övningarna man gör. Låter lite virigt ur min mun dock. Men man gör en övning, får hästen att trampa under sig, seddan tar man i bettet och hästen faller ur sin undertrampning.

Han var jätte snygg din islanning, blir säkert kannonsnygg på tävlingsbannorna :)

Vad är det för bok ni läser?
Är den skriven av Núno Oliviera?
Vad heter den?

Oj, här fick jag allt fundera en hel massa då min fröken säger exakt samma sin din. Alltså tramp i inner stigbygel och föra fram inner höft (lämna plats för hästens inre höft) men jag tycker sällan att det är så enkelt att man har "vikten" på inner eller ytter - förhoppningsvis har man den väl ganska likt fördelat på båda sina sittben, med vissa sidliga förändringar genom rörelsen? Hästens rygg är ju inte direkt stilla, rör sej olika i de olika gångarterna, upp-ner-fram-och-tillbaka och förhoppningsvis har man nån sorts följsamhet i rörelsen för att kunna påverka den? DÅ hamnar logiskt vikten lite ömsom på ytter och ömsom på inner - med viss oliksidighet beroende på vad man gör, åt vilket håll man färdas osv....

Jag har fått lära mej att trampa i ytter stigbygel vid öppna för att placera vikten åt det håll hästen ska - men du menar alltså att vikten hamnar "åt andra sidan" när man trampar i stigbygeln? (alltså när jag trampar i höger stigbygel så hamnar vikten på vänstersidan?)
Jag har utgått från att anledningen till att tramp i ytter stigbygel hjälper på hästar som faller in från linjen i öppna - är att man placerar tyngdpunkten mer åt det håll man trampar (dvs ytter - mot linjen). Men egentligen vet jag inte mer än att "det funkar".

Fast tramp i stigbyglarna har jag alltid fått höra bannor från från andra tränare (AR)...
Det var ju kul ifall "din fröken" använder sej av sådant också.... ;)

Jag antar att den bok OA syftar på är Olivieras Reflections on Equestrian Art (med reservation för att något ord kan vara fel).

Det finns en gammal diskussion här på Buke om detta med Oliviera & Bent, sittbenen, vikt och vad olika tränare anser. Läser man Belasik så har han en rätt trevlig diskussion runt de olika sätten att rida på och vilka som "först skrev vad", och vad jag förstår på Belasik så menar han på att det beror på hästen och situationen - vad som är lämpligast. (men det är bara en personlig reflektion över vad Belasik skriver) Jag är böjd att hålla med egentligen. På första sidan i diskussionen kan man se passagen från Olivieras bok som är intressant ur vikt & sittbens-synpunkt;

"Start turning a corner, having made sure that the horse is tracking correctly. At the moment when the horse enters the turn, the rider should turn his inside wrist, fingernails upward, torwards the horse's outside shoulder. The rider's inside leg must stay by the girth, above all never going further back. The weight should be on the rider's exterior buttock as the outside leg acts softly but firmly, a little farther back than the other leg in order to keep the incurvation and degree of obliquity required for shoulder-in. "

(sökmotorn här på Buke bör användas mer tror jag! :) )
(fast nu måste jag ju knyta an till det ni skriver ovan och påpeka att den tråden är en gammal tråd och deltagarna lär kunna ha ändrat åsikt - jag har då det i alla fall)

Senast ändrad:

moonlightgarden skrev:
Han var jätte snygg din islanning, blir säkert kannonsnygg på tävlingsbannorna :)

Har inte direkt några ambitioner om att tävla igen. Kanske nån gång bara för att visa domarna hur det VERKLIGEN skall se ut, men det dröjer ett tag tills dess. Men egentligen vill jag bara träna, inte tävla. Finns ingen mening med det liksom, det är bara ryttarens egoism som tillfredställs, hästen får då inte ut nått av det.

moonlightgarden skrev:
Det jag däremot kommer ihåg som jag tycker ser fel ut i dina bilder är att man inte ska ha stor kontakt med bettet. Utan tygeln ska hänga lite löst mellan handen och bettet. QUOTE]

Jag tycker nog att man ser på bilderna att tygeln är helt eller lite lös. Bara två bilder vad jag kan se som jag har sträckt tygel (den andra bilden som heter Trav och den som heter trav- fin tycker jag) Jag försöker rida med lite lös (oftast helt) tygel hela tiden och att han skall söka sig efter handen och följa den nedåt.

Fast ibland håller jag i den för mycket, speciellt när vi gör diagonalsluta och förvänd sluta då han bråkar lite grand. Jag brukar komma på mig själv mitt i övningen att "oj just det, släpp efter på tygeln". Antagligen nått som sitter kvar rutinmässigt från "islandsridningen", men jag jobbar på det :idea:

Tillbaka efter ridkurs idag.

Jag har också varit med om att få instruktionern "trampa ner i inner stigbygel" och alltid tolkat den som att jag ska sitta något mer på inner. På senare tid har jag tänkt att det är en knasig instruktion som skapar spänningar, och att det är bättre med min instruktör som säger att jag ska länga inner sida.

Diskuterade kring ämnet med instruktör och hon sa att det råder olika meningar. Hon tyckte att läge ett var att sitta rakt över hästen och när man hade fason på det skulle man släppa ner inner sittben, fast bara pytte. Hon tyckte också att det kändes ologiskt att lägga mer vikt på den sida som är mer sträckt i muskelkedjan. För mig låter det också logiskt.

Jag kollade också de hästar som gick. Två stycken hade ål så de var ganska lätta att se på. Jag tycker att båda dessa hade inner höft längre fram än ytter på böjda spår. Och att även deras ryttare satt med inner höft något längre fram.

Jag tycker att sådana här diskussioner är så himla kul. Det allra roligaste vore såklart att ses och rida inför varandra, jämföra och diskutera.

OlleAtlas

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka