Sv: Kommentarer tack =)
Bara en parntes om bakom lod.
Jag är helt med på resonemanget att en häst som spänner sin käke, kommer att spänna sin hals och kommer att spänna sin rygg.
Det har jag även hört av vet. när jag varit med min häst hos Torbjörn (hjärnsläpp)
Jag vet inte varifrån du fått denna kunkap, men ofta tycker jag att "biomekaniska" förklaringar är så förenklade att det är väldigt lätt att dra alldeles för förhastade och långtgående slutsatser av dem.
Framför allt har hästar så många fler muskler som kan arbeta på så många olika sätt. Fast man försökt i många år så har man ännu inte kunnat skapa en männikskorobot som ens " kan gå snyggt i ett par tofflor" :smirk: . Biomekanik är alldeles för komplicerat.
Såhär på rak arm kan jag tänka mig minst tre scenarion.
( när jag gått här ifrån hittar jag säkert flera...)
1. den häst som känner obehag av bettet och spänner käke osv för att undvika kontakt ( och oj har vi sett många såna på stång
)
2. Den häst som använder hållningsmusklerna runt halskotpelaren ( motsv. multifidus fast på undersidan) Kan tänka mig att hästen "tar i" lite för mycket eftersom den inte är stark att göra det "korrekt" Detta accepteras av tom. Balkenhool
3. Den häst som går i lång och låg - väl framför lod och med nacken som högsta punkt, men som under några steg släpper halsens överlinje genom att ändra läge i hela halsen på en gång, (förmodligen i leden mellan halkotpelare och bål, den lär vara rörlig ) och därmed hamnar bakom lod utan att ändra ganaschvinkeln
(även detta en häst som är trött och vill syresätta någon muskel - förmodligen spinalis)
Det senaste har jag tänk på mycket då jag fått skäll för att jag rider med alldeleds för höjd rygg utan att hästen orkar lyfta sin framdel motsvarande
Nu har vi altså bytt arbetsform och måste sätta nya muskler och hästen måste då ibland låta muskeln bli lång för att syresätta den.
Ofta tycker jag att i diskussioner att jag förstår hur en person tänker och håller med, men också hur den andra tänker...
Jag har inte facit angående bakom lod - det har ingen ännu. Men det forskas på det. Vad jag försöker titta på är;
*Hur ser hästen ut i ansikten, är den spänd i näsborre käke/ läppar?
- då är det ju troligt att den hamnat där den är för att den upplever bettet som obehagligt
*Är den bakom lod för att den krullats - dvs har den fulkrok/ "die falcher knick" = leden mellan 3:e och 4:e halskotan i ytterläge - då utsätts ju nackbandet för skadlig påfrestning liksom resten av hästens kropp då musklerna sitter ihop i en enhet.
* Om hästen samtidigt som den rids bakom lod har bakben som är både bakom hästen och inte är tllräckligt aktiva, så tyder ju det att spänningen i Ligamnetsystemet mellan nacke och bakhov är för starkt - beroende på sträckningar i nackligamentet
*Ser det inte ut så - utan hästen är avslapnad i munnen, Halsen har en jämn rundning, och hästen verkar avspänd i övrigt, så kan jag också spänna av
- fast den rent optiskt är bakom lod