Kommentarer tack =)

Sv: Kommentarer tack =)

Inte_Ung skrev:
Jag tänker nog inte på samma vis som du.
Du beskriver ert arbete i rörelser och vad ni gör under ridpasset.
Tänker du så när du rider också?
I rörelser och arbetsmoment?

Okej förlåt, för mig var det en självklarhet att om jag tränar sluta så tränar jag ytter bakben och då ser jag till att det är på plats. Rider jag på volt så tränar jag böjning, att hästen spårar, framåt-nedåt m.m.

Hur tänker jag när jag rider? Jo först tänker jag ut en rörelse jag vill göra, och när jag utför den - då tänker jag på vad som skall fixas (bogar, bärkraft på bakben etc.)
Jag tror inte att jag tänker så; "Nu skall vi peta in bogen, då gör jag en sån här övning". :crazy:

Ytter bak i volten då?
Hur gör du för att vara säker på att det bär och inte bara "går med"?

Inte_Ung skrev:
Ytter bak i volten då?
Hur gör du för att vara säker på att det bär och inte bara "går med"?

Det känner man ju, om hästen bär upp sig eller bara går med. Känns genom hela kroppen men framför allt blir han ju lös på innertygeln. Vet inte hur jag skall förklara, går mer på känsla där.

Heimir skrev:
... lös på innertygeln..
????????

Jag tycker att det känns mest på att hästen håller mig rakt i sadeln i stället för att tippa mig åt något håll.
Hästen slutar att luta inåt.

Tja, lös på innertygeln = hästen är "på" (kommer fram till) yttertygeln = i balans genom böjningen = på ytterbak.
Så upplever jag det, när jag rider böjd-rakt-fram eller skolor alltså.

Jag är förvånad att du inte hängde med i den beskrivningen av Heimir. Ser man till helheten är det väl just det som händer, hästen balanserar om sej från att "hänga sej på innerhanden", trycka sin bog utåt/inåt, skuffa runt ryttaren - till att hitta sin yttersida, hela yttersidan från tå till nostipp = sträcker sin yttersida, kommer fram till ytterhanden och innertygel börjar hänga, förutom då att hästen inte längre "skuffar runt" ryttaren utan kan släppa igenom rörelsen på ett vettigt sätt i sin innersida....

Så ser jag det i alla fall :D

Senast ändrad:

evis skrev:
Jag är förvånad att du inte hängde med i den beskrivningen av Heimir.
Jag tycker att säppa i innertygeln, det gör hästarna långt innan jag med säkerhet vet att ytter bakben bär och inte bara går med eller skjuter på.
Jag tycker nog att det räcker med att bogen skall komma i rätt possition och inner bakben bär.
Ytter, den verkar det som om hästarna kan fortsätta att "peta på" med utan att det känns i tygeln.
Därav ????

Aha, okej, jo, du har en poäng i det du skriver -
men då utvecklar jag, hur tycker Du det känns när ytter bak är med?

Heimir skrev:
URSÄKTA! :eek:
Du har sett ett par bilder på mig och slänger ur dig så dumma saker. Jag har inte alls slängt på en stång och bara fokuserat på framdelen.

Och ja, vi fokuserar mycket på framdelen - just avslappningen, bakdelen har vi inte börjat så mycket med eftersom han måste kunna slappna av innan han kan samla sig. Vi har dock stärkt bakbenen genom skolorna. Och vadå hängmatta? Kan vara så att han tappar ryggen just på bilden för att vi gör en svår övning (nu tycker inte jag att det ser så gräsligt ut som du säger) men visst lyfter han ryggen fint många av ridpassen.

Vad är långsamt för mig? Låt mig säga så här, min häst är tretton år och om inget ovanligt händer räknar jag med att han lever tills han är över trettio = gott om tid. Om jag skall göra någon uppskattning så kan vi väl säga att vi har börjat med halva steg om tidigast 2-3 år och piaff om 5-7 kanske. Vet ej, det spelar ingen roll, vi tänker fortsätta jobba mot målet bara. Jag känner ingen tidspress över huvudtaget och jag (precis som du) lever för detta och lägger ner hela min själ i den akademiska ridkonsten. Aldrig mer skall min totto tölttränas, pressas eller stressas. Och aldrig mer skall han ha skor på sig heller..

Jag tar det som en stor förolämpning om folk tror att jag gör detta bara för att det är poppis, eller bara halvhjärtat. Jag brinner för detta och vi har faktiskt "bara" hållt på i 1 ½ år. Man kan inte begära av min häst att han skall orka allt redan - varför han kanske tappar ryggen ibland.

Jag tänker inte ta upp diskussionen om stång en gång till. Jag rider på stång och kapson för att det funkar helt enkelt.

Jag håller med dig till fullo. Det ser jättefint ut när du rider din häst. :)
Det har varit ett himlans rabalder om min Friesers användande av rygg eller ej,stång och påbörjat tramp som en del fick det till att det skulle vara en fulländad piaff. :eek: Jag kom också till den slutsatsen att det inte var lönt att diskutera med vissa bukisar då dom ej förstod att det INTE var en piaff utan bara en början till tramp
Man rider på det som man vet att hästen trivs att arbeta på, tränsbett, stång eller vad det nu kan vara, inte för att hitta smitvägar.

Stå på dig och fortsätt och brinn för denna ridning, det har jag gjort i många år och sätt gärna in flera bilder på dig och din häst. Den var verkligen snygg tycker jag.
Hälsningar Zeeke

Inte_Ung skrev:
När hästen blir stel och går emot tygeln, så blir man ju tvungen att lösa problemet med sin sits i stället.

Har inte hunnit läsa hela tråden ännu men denna mening tål ju att upprepas. :smirk:

Inte_Ung skrev:
Det tycker jag bara är okej om ryggen samtidigt är med.
Inte om ryggen hänger inaktiv som en hängmatta.
Och bakbenen kommer efter imorgon.

"Whats the use of active forelegs if the haunches are still in the stable"

Du kan bilda klubb med Kottas :banana:

Vidare " if you always ride the horse overbent, how will you ever get the weight over the hindlegs"

Nåt hum kanske han har om vägen till samling. :angel:

Bara en parntes om bakom lod.
Jag är helt med på resonemanget att en häst som spänner sin käke, kommer att spänna sin hals och kommer att spänna sin rygg.
Det har jag även hört av vet. när jag varit med min häst hos Torbjörn (hjärnsläpp)

Jag vet inte varifrån du fått denna kunkap, men ofta tycker jag att "biomekaniska" förklaringar är så förenklade att det är väldigt lätt att dra alldeles för förhastade och långtgående slutsatser av dem.

Framför allt har hästar så många fler muskler som kan arbeta på så många olika sätt. Fast man försökt i många år så har man ännu inte kunnat skapa en männikskorobot som ens " kan gå snyggt i ett par tofflor" :smirk: . Biomekanik är alldeles för komplicerat. :confused:

Såhär på rak arm kan jag tänka mig minst tre scenarion.
( när jag gått här ifrån hittar jag säkert flera...)

1. den häst som känner obehag av bettet och spänner käke osv för att undvika kontakt ( och oj har vi sett många såna på stång :angel: )

2. Den häst som använder hållningsmusklerna runt halskotpelaren ( motsv. multifidus fast på undersidan) Kan tänka mig att hästen "tar i" lite för mycket eftersom den inte är stark att göra det "korrekt" Detta accepteras av tom. Balkenhool :(

3. Den häst som går i lång och låg - väl framför lod och med nacken som högsta punkt, men som under några steg släpper halsens överlinje genom att ändra läge i hela halsen på en gång, (förmodligen i leden mellan halkotpelare och bål, den lär vara rörlig ) och därmed hamnar bakom lod utan att ändra ganaschvinkeln
(även detta en häst som är trött och vill syresätta någon muskel - förmodligen spinalis)

Det senaste har jag tänk på mycket då jag fått skäll för att jag rider med alldeleds för höjd rygg utan att hästen orkar lyfta sin framdel motsvarande :angel: :o
Nu har vi altså bytt arbetsform och måste sätta nya muskler och hästen måste då ibland låta muskeln bli lång för att syresätta den.

Ofta tycker jag att i diskussioner att jag förstår hur en person tänker och håller med, men också hur den andra tänker...

Jag har inte facit angående bakom lod - det har ingen ännu. Men det forskas på det. Vad jag försöker titta på är;

*Hur ser hästen ut i ansikten, är den spänd i näsborre käke/ läppar?
- då är det ju troligt att den hamnat där den är för att den upplever bettet som obehagligt :devil:

*Är den bakom lod för att den krullats - dvs har den fulkrok/ "die falcher knick" = leden mellan 3:e och 4:e halskotan i ytterläge - då utsätts ju nackbandet för skadlig påfrestning liksom resten av hästens kropp då musklerna sitter ihop i en enhet. :devil:

* Om hästen samtidigt som den rids bakom lod har bakben som är både bakom hästen och inte är tllräckligt aktiva, så tyder ju det att spänningen i Ligamnetsystemet mellan nacke och bakhov är för starkt - beroende på sträckningar i nackligamentet:devil:

*Ser det inte ut så - utan hästen är avslapnad i munnen, Halsen har en jämn rundning, och hästen verkar avspänd i övrigt, så kan jag också spänna av :cool: - fast den rent optiskt är bakom lod :D

Zeeke skrev:
Jag håller med dig till fullo. Det ser jättefint ut när du rider din häst. :)

Stå på dig och fortsätt och brinn för denna ridning, det har jag gjort i många år och sätt gärna in flera bilder på dig och din häst. Den var verkligen snygg tycker jag.
Hälsningar Zeeke

Tack för vänliga ord!

/Heimir

Jag filurade lite på det. När man blir runtskuffad så innebär det att hästen skjuter på mer eller mindre bakom sin kropp. Blir man runt skuffad av ytterbak så har hästen glömt ytter bakbenet bakom sej. Det är i sina bakersta lägen (när bakbenet är i marken) som det är som högst under rumpan, studsar hästen fram utan att nå igenom bakbenen så kommer också känslan under rumpan vara rätt jobbig. I böjningen brukar inner baks rörelse "ge sej själv" - men ytter bak är ju svårare, det har du ju rätt i när du påpekade det längre upp...
När hästen som du skriver "sänker bäckenet på utsidan" kan jag tänka att det handlar om att den plockar in sitt ytter bak, inte längre skuffar på långt bakom kroppen utan faktiskt plockar in bakbenen innan den blir hög i sin rygghalva.

Sänker hästen bäckenet genom hela sin rörelse? Alltså i skritt - från det att den har satt ner sitt ena bak, bärt upp och börjat skjuta på, till att den ställer ner andra bak, lämnar backen med ena bak och fortsätter skjuta på med andra bak. Rimligtvis borde den höja sin yttersida bäcken motsvarande sitt ytter baks rörelse....?

Men den lösa innertygeln är en förutsättning för att hästen övht ska komma "på ytterbak" i böjningen, kan jag tänka...

Jag tycker det ser jättetrevligt ut! Kul att se en islänning som är så mjuk och avslappnad,.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka