Jag kan inte prata om andra utan bara mig själv, (vilket ju det handlade om först och det var mig du påpekade red i fel form.) Jag är mycket medveten om att min häst söker sig för lågt ibland, så här ser jag det ur min synvinkel:
Min häst har under flera år spanat in stjärnorna och byggt upp sin ståtliga underhals. Underhalsen är nu näst intill borta och stjärnorna syns inte mer. För mig = stort framsteg. Jag ser hellre att han går för lågt en för högt, även om det finns fel i båda. Som jag ser på det med bakom lod är att han ännu inte är tillräckligt stark för att alltid bära upp sig fint, för han går faktiskt inte alltid bakom lod. Jag tänker att han kommer att resa sig fram när vi stärkt bakdel och rygg, och för mig känns det inte som ett så stort problem; alltså han behöver bara resa sig.
Om han istället hade gått i för hög form hade man ju haft mycket större problem; han skall inte bara bli stark han skall lära sig söka nedåt också. Samtidigt bygger han upp fel muskler (som för mig är värre än att inte bygga några muskler), går emot handen och spänner sig i hela rygger.
Slutsats; mer problem med hög form än för låg form. Jag tycker att han får gå lite lägre just nu, stundtals, och så kommer han resa sig sen. Inte för att jag bara låter det vara just nu, jag försöker jobba med det redan, men jag tar inte så allvarligt på det (som du gör uppenbarligen).
Och ja, jag tycker att jag är på rätt väg. Man får ju se det från där man började
Jag tycker inte att den ihop krullade formen är bra, men det är bättre än innan, om du förstår..?