Komma vidare

Lejonelle

Trådstartare
Nu har jag kommit såpass långt med körningen att jag kan spänna för och köra en tur i omgivningarna utan att ha hjärtat i halsgropen. Vet hur utrustningen och hästen funkar. Nu skulle jag vilja komma vidare och lära mig mer, bli säkrare, få lite mera precision. Några tips på bra övningar?

Sv: Komma vidare

Ja, hjärtat i halsgropen är ju aldrig roligt att ha!;)

Vad vill du med din häst?

Kommer det "bara" vara en hemma o skogslullare eller vill du kanske komma ut och tävla så småningom?
(I vilket diciplin får väl du och hästen upptäcka längst med resans gång vad ni passar för och framför allt..vad ni tycker är roligt!)

Jag tycker ju att man tränar varenda gång man kör.
Stillaståendet..lyhördheten osv.

Precisionen kommer ju så fort du svänger ut från gårdsplan och kör ut på vägar och runt träd:D
Dvs ALL vardaglig körning ÄR träning.

Annars tycker jag du kan ta reda på om det finns någon aktiv körklubb i din närhet.
Alltid bra att andra som ser ens häst och en själv kan ge råd om vilka övningar osv som gäller.

Men som sagt, jag tycker att det kanske bara räcker med att du just nu bara kör. Så kommer ni en bra bit på det.
För mig är stillaståendet a och o.
Det tycker jag många körhästar brister på...

Hej!
Ville bara säja grattis till att du slipper ha hjärtat i halsgropen! Vi ska precis börja med det, så jag är lite avundsjuk..

/ Lavinia

Tackar :D Det är inte min förtjänst utan hästens. Hon är väldigt bussig måste jag säga. Ett riktigt fynd.

Vad vill du med din häst?

Kommer det "bara" vara en hemma o skogslullare eller vill du kanske komma ut och tävla så småningom?

Precisionen kommer ju så fort du svänger ut från gårdsplan och kör ut på vägar och runt träd:D
Dvs ALL vardaglig körning ÄR träning.

För mig är stillaståendet a och o.
Det tycker jag många körhästar brister på...

Tack för bra tankar. Målet är inte tävling, utan att utvecklas tillsammans med hästen så att jag kan manövrera oss på ett klokt och säkert sätt i alla situationer. Nu går det ju bra mest tack vare att hästen är så snäll och ställer upp. Vi är fortfarande rätt vingliga och jag håller tömmarna i varsin hand vilket en av mina böcker säger att bara hopplösa amatörer gör :rofl:

Köra runt träd var ju ett bra tips, såna saker har jag inte prövat utan snällt hållit mig på vägen. Men lite mera cross country kanske vore något att pröva. Stillaståendet tränar vi på och det är svårt eftersom hästen tycker att det är så himla roligt och blir otålig att komma iväg. Försöker vara noga och konsekvent. Att ha ett lagom stöd i tömmen är också lite svårt för mig som gammal ridhästmänniska, tror jag måste ge oss några pass på ridbana och köra serpentiner för att hitta rätt känsla i handen. Lätt att det blir lite för glappt tycker jag. Över huvud taget behöver vi nog träna en del på att manövrera på trånga utrymmen, svänga och vända, backa och liknande. Gärna mycket tips på hur man kan träna på detta (tvåhjulig vagn).

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
649
Senast: Hajfisk
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 313
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård