kombinationer

B

blohme

Såhär stod det på stallbacken.com
Kombinationer indelas i öppna, slutna och delvis slutna kombinationer. En kombination är sluten om den är begränsad i sidled, så att man vid vägran inne i kombinationen måste hoppa för att komma ur den. Kombination räknas som sluten endast om den är angiven som sluten på banskissen (hindernummer och bokstav är inramad. vid delvis sluten kombination är endast nummer och bokstav för de slutna delarna inramade). Vid vägran i en sluten kombination, eller sluten del av en delvis sluten kombination, så fortsätter man där man är (börjar alltså inte om från början i kombinationen). River man i samband med vägran i sluten kombination så måste man vara kvar inne i kombinationen medan hindret byggs upp igen.

Jag fattade det såhär:
Om jag hoppar A hindret i kombinatioen, & vägrar på B hindret i en sluten kombination, då måste jag alltså rida ut (lägga en volt eller vad man känner för) rida emellan hinder A & B & bara hoppa hinder B ?? de låter väldigt krångligt enligt mig..

om det är en "öppen" kombination, & hästen vägrar på hinder B får man då hoppa om hela kombinationen, dvs hinder A & B ?

/Lite förrvirrad ...

Sv: kombinationer

:confused: Jag fattar inte... jag har aldrig hört talas om sluten kombination?

Jag har då aldrig stött på något sådant på tävling. Klart att man hoppar om hela kombinationen om man får ett stopp i den, eller? :o

Sluten kombination används oftast när det är en bank. Där A hindret är ett upphopp och B hindret är ett nerhopp. Om du får ett stopp på Bhindret får du inte gå ner från banken, inte på sidan eller på något sätt lämna kominationen. Då blir du utesluten. Du får inte ta om hela kombinationen utan endast B-hindert. I praktiken blir det ett stillastående språng, vilket ofta går ganska bra då nerhopp går att hoppa ganska bra utan någon vidare fart.

I en öppen kombination (som är vanligast) ska du ta om hela kombinationen om du får ett stopp på B-hindret. Kombinationen räknas som ett helt hinder. Eventuella nya fel på A hindret som du drar på dig räknas då, så om du river A hindert andra gången du hoppar det så får du 4 fel även om du klarade hindert felfritt första gången.

I banhoppning är det vanligast med öppna kombinationer. Slutna kombinatoner markeras på banskissen med heldragna linjer på sidan av kombinatonen. Det brukar oxå stå på banskissen att det är en sluten kombination. Strecken markerar det området som du måste hålla dig innom för att inte bli utesluten. Du kan alltså inte lägga en volt utanför kombinationen och sen rida på endast B hindret för det medför uteslutning.

kanske lite rörigt förklarat men jag hoppas det klarnade lite ;)

I banhoppning är det vanligast med öppna kombinationer. Slutna kombinatoner markeras på banskissen med heldragna linjer på sidan av kombinatonen. Det brukar oxå stå på banskissen att det är en sluten kombination. Strecken markerar det området som du måste hålla dig innom för att inte bli utesluten. Du kan alltså inte lägga en volt utanför kombinationen och sen rida på endast B hindret för det medför uteslutning.

Vadå? Ska man hoppa i princip stillastående om de är en sluten om man får ett stopp på B ?
De låter ju helt omöjligt & ganska taskigt mot häst ...

Jag fatta det på stallbackens förklaring att man var bara tvungen till att stanna inne i kombinationen när dom lägger upp hindret (om man red i samband med vägringen)

Vadå? Ska man hoppa i princip stillastående om de är en sluten om man får ett stopp på B ?
De låter ju helt omöjligt & ganska taskigt mot häst ...

Jag fatta det på stallbackens förklaring att man var bara tvungen till att stanna inne i kombinationen när dom lägger upp hindret (om man red i samband med vägringen)

Det är ju inte särskilt svårt att hoppa stillastående ner i från en bank, dessutom är ju banken ca 7 meter lång så du kan nog vända tillbaka och åtminstone trava , samma i en pullmangrav uthoppet är ju inte överdrivet högt direkt så ut och ner kommer man ju alltid och av någon oförklarlig anledning har det ju funkat i minst 50 år så omöjligt vill jag ju knappast kalla det....

Just de , tänkte i en vanlig kombination , kom på att de inte var de ;) ursäkta min virrighet ...

jag har just gjort en tråd om de under "hoppning" , har inte fått något svar ännu ... men de kommer väl :):)
överskriften är "pullmangrav"

Nej, du måste stanna inne i kombinationen även om du inte river ner B-hindret i sammband med vägran. Om du lämnar en sluten kombination utan att "hoppa ut på rätt håll" blir du utesluten.
Slutna kombinationer är ofta så att man inte kan lämna dem på något annat sätt än att hoppa rätt väg ut. T ex pullvermangrav

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 200
Senast: lizzie
·
Hoppning Jag ska starta min första LB nu i helgen och undrar en sak som jag gärna vill ha svar på. Om det är en kombination med två hinder (ett A...
Svar
2
· Visningar
1 862
Senast: rebeckasff
·
Fälttävlan Är mitt uppe i en intressant :meh: diskussion på fb. Så jag tänkte ta den här också. Jag hade stopp på inhoppet vattnet i en...
2
Svar
33
· Visningar
9 725
Senast: Novali01
·
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 746
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar