Kombinationer i 1m?

Sv: Kombinationer i 1m?

Sist jag tävlade hoppning så var det kombination med i 1.00 stigsprång - räcke med två galoppsprång. Enligt TR får kobination finnas i 1.00 (som ni redan konstaterat) och de tillåtna hindertyperna är räcke och stigsprång (TR mom.381). Oxer är tillåtet från och med 1.10. På ponny ska kombination användas från LB (TR mom.382).

Jag håller med alla ni som tycker det är bra med kombination i 1.00 - då blir inte steget till 1.10 lika stort. Jag hoppas att fler banbyggare lägger in kombinationer i 1.00. Här uppe i norrbotten varierar det men de flesta gör det.

Personligen har jag inte alls förstått ryttares "rädsla" för kombinationer.
De var ju tillåtna "för 100 år sedan" i 1,00 klasser när jag började tävla, och sedan togs de bort.

Har inte läst i TR att det ändrats, att de nu är tillåtna i 1,00.
Jag tävlar vanligtvis inte 1,00, så därför är jag taskigt uppdaterad där.

Är det inte först i 1,20 man får ha annat än stigsprång och rättupp i kombination?
Men jag ska nog erkänna att jag inte lusläst TR i den frågan heller...;)

kopparberg skrev:
Är det inte först i 1,20 man får ha annat än stigsprång och rättupp i kombination?
Men jag ska nog erkänna att jag inte lusläst TR i den frågan heller...;)

Jag tror också att det är from 120 klasser som oxer är tillåten i kombinationer, men som sagt ej hundra och har inget TR att titta i just nu :)

Finns det ngn regel för hur tidigt man får ha med "stora" vattegravar?
Nu menar jag inte ngn liten "pöl" som är stor som en vattenmatta, utan de där rejält långa vattengravarna som är flera meter långa.

Jag har lite små funderingar på att starta 1,30 nästa år, men varken kusen eller jag har hoppat sådan där lång vattengrav.

kopparberg skrev:
Finns det ngn regel för hur tidigt man får ha med "stora" vattegravar?
Nu menar jag inte ngn liten "pöl" som är stor som en vattenmatta, utan de där rejält långa vattengravarna som är flera meter långa.

Jag har lite små funderingar på att starta 1,30 nästa år, men varken kusen eller jag har hoppat sådan där lång vattengrav.

vet att det finns max längd på vatten grav för de olika klasserna, men har inte TR framför mig just nu, men ska kolla upp det! :)

men det är ju samtidigt lite "taskigt" mot de med småhästar m liten galopp...som tävlar i de lägre klasserna just för att där är inte lika svårt m avstånd och så. och så lägger de in kombination..

Måste uppdatera lite också. då jag tävlade i helgen var det faktiskt kombitnation med i 1m. räcke räcke var det.

Men just taskig galopp kan ju även en större häst ha.

Dessutom så GÅR det att hoppa en kombination med TVÅ i stället för ett galoppsprång emellan också!
Talar av egen erfarenhet! :angel:
Min gammelpålle slog på bromsen så fort jag red mot en kombination första åren jag hade honom, så mer än en gång så räckte vi inte fram till B i kombinationen.
Men eftersom det aldrig var mer än stigsprång eller rättupp, så gick det bra ändå med två i stället för ett språng emellan! :D
Och då var det ju i 1,10, och hästens maxkapacitet var 1,20, så han hade ingen jättekapacitet.

jo det har du ju rätt i, men ändå 1m är ju såpass låg nivå att iprincip alla hästar kommer över det...

men dom får väll köra på två galoppsprång då :P

Som nån annan skrev så förstår jag inte heller vad som verkar vara rädsla för kombinationer iaf inte de i lätta klasser vilket vi talar om nu.Fast personligen gillar jag komb, studs och liknande...

Jag har en LITEN stor häst med kort galopp. Han går på d-ponny avstånd oftast, men det har inte varit några problem i de klasser (metersklasser) där komb vart med.

Oftast när jag är iväg på tävlingar (i värmland) så är det iaf. en kombination i 1m klassen...
Brukar vara rättuppstående - oxer och oftast på 90 - 100 cm...

*lånar knapp*

Var ett tag sedan jag staratde denna tråden och nu har jag faktist stött på en kombination i 1m. Dessvärre vägrade vi ut oss på den. Orutinerat? Tja, vi är orutinerade både han och jag.

Det var ialafall räcke räcke och det var långt och fint.

Lycka till på nästa tävling!
Då går det säkert bättre, då har ni ju rutinen från förra tävlingen med er!

ia_ skrev:
Jag tror också att det är from 120 klasser som oxer är tillåten i kombinationer, men som sagt ej hundra och har inget TR att titta i just nu :)

Har ni inte läst mitt meddelande ovan?? Men jag kan förtydliga... ;) enl. TR mom 381 så är oxer tillåtet från 1.10

Du som skrev senare att du hoppat oxer i kombination i 1.00-klass - Där är bara rättuppstående och stigsprång tillåtet. Så var det en oxer hade banbyggaren gjort fel. Kanske tyckte du att stigsprånget såg ut som en oxer? :crazy:

I våras va jag med på en 1m . Det var två kombinationer varav en med oxer in och räcke ut. sen en med två räcken.

Tycker det är många tävlingar det är kombinationer med i.

själv hatar jag dom men den sista tog vi oss faktiskt igenom! haha

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
366
Senast: Cactus
·
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
3 089
Senast: Badger
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
511
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 934
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve