kombination i 100cm för häst??

Sv: kombination i 100cm för häst??

oki hon har inte problem med varken tittighet eller höjder bara matte som e en fegis :p

Hon har hur mkt kapacitet som helst säger tränaren men jag komemr aldrig våga hoppa högre än 120:o

tycker det är jättebra med kombination i 1m o speciellt för unghästar, man ska börja tidigt o som redan skrivet så är de väldigt lätta, fram för mer titthinder o klurigheter tidigt!

Ang omstart så avskyr jag det, omöjligt att beräkna tid mm, har som tur är bara varit med om det en gång på stor häst.

tycker det är jättebra med kombination i 1m o speciellt för unghästar, man ska börja tidigt o som redan skrivet så är de väldigt lätta, fram för mer titthinder o klurigheter tidigt!

TYcker också att det är jättebra med kombination redan i 1m, det är ju ett jättebra tillfälle att få träna på kombinationer i låg klass. Dessutom som många skrivit är komibinationerna inte särskilt svåra.
Jag tror inte att varken unghästar eller äldre hästar har särskilt svårt för kombination jag tror det sitter mer i våra huvuden

fy vad dåligt för oss som rider unghäst, tkr de ska finnas två lätta klasser där man kan hoppa när hästen inte har så mkt erfarenhet.

Blir så mkt för dom att både börja tävla lokalt och dessutom hoppa kombination.

hade ju vart bra om de fanns lite fler payandjumps men de e de också ont om.

Fast är man så osäker på kombinationer så borde man kanske hålla sig på lägre nivå (1m är inte lägsta och anser man att hästen är redo för 2 klasser borde den både ha kondis och vana nog att hoppa). Kombinationer sätter ofta giller i huvudet på ryttare, rid på det som ett enkel hinder och har man tränat något på kombinationer hemma så kommer hästen högst troligt lösa resten själv. Oavsett unghäst eller inte.

kondis har hon så de räcker och blir över och kombinationer har hon hoppat massor på träning. Rider både privat för tränare och har vart på kurser.

Startade en klubbtävling förra helgen då vi åkte transport och allt och hästen var helt cool hela tävlingen och hoppade felfritt båda klasserna utan att titta minsta lilla.

Höjden är inget problem hästen skulle kunna hoppa 180 om hon fick det, 90 och 100 cm är väldigt lätt för henne.

Det är bara jag som tycker det blir mkt med kombination på första lokala tävlingen och tkr de 2 lägsta klasserna ska vara enkla dvs utan kombination så att man kan hoppa 2 klasser utan kombination på sina första riktiga tävlingar med unga hästar.

angående omstart tycker jag det är jätte bra om man har en häst som är lite tittig så får den möjlighet att hoppa banan igen och upptäcka att det var ju inget läskigt.

Vi har säkert inget problem meed kombinationen men det vore skönt att slippa den på första tävlingen.

Jag tycker det är väldigt bra med kombination redan i 1m! Skulle finnas i 90 också! Då slipper man oroa sig för sånt och får hoppa det redan när man börjar tävla. Ungefär som med oxrar.

Ang omstart på tävling finns det inge värre!
Man kan ju inte planera hur man ska rida fram då. man vet ju aldrig hur många som hoppar om. Tycker gått det räcker att hoppa banan en gång. Enda gången det skulle vara okej är om man vägrat ut sig, inte annars.

Men till dig TS tycker inte du ska vara orolig! Det har ju gått bra i övrigt så varför ska hästen nu plötsligt börja få för sig saker?

Mycker möjligt;)

Själv var jag skräckslagen för kombinationer:p Vägrade jämt ut mig, om jag kom igenom dom så gick det i trav:o
Därav att jag tycker det borde vara med från början så det inte blir som en chock:D

oki ja på såvis är det nog bra, bara jag som vill att man ska kunna hoppa de två lägsta klasserna utan så att man kan göra de första starterna utan och kunna hoppa två klasser, men vi grejar det ändå, vi har ju hoppat det på träning och hon är ju inte tittig.

kombination får finnas från 100cm .
oftast om det finns två 100cm samma dag brukar det bara vara kombination i den andra.

vet inte exakt hur det är i clear round men tror det är att man får rida om, mot extra avgift o så. då brukar man bli frågad om man vill rida om o då är de ju bara att höja handen ;)

Det är bara jag som tycker det blir mkt med kombination på första lokala tävlingen och tkr de 2 lägsta klasserna ska vara enkla dvs utan kombination så att man kan hoppa 2 klasser utan kombination på sina första riktiga tävlingar med unga hästar.

Om man nu absolut inte vill hoppa kombinationer så bör man nog hålla sig ifrån det. Dvs starta lägre klasser. Och angående unghästar, så tycker jag att det inte spelar roll. Den häst som varit svårast av mina att hoppa kombinationer med är min 11 åring och jag skulle mer än gärna ha kombination i 90 så man får rutin på det på lägre höjder och slipper eventuella problem när hindrena blir högre och bredare. Unghästarna 4-6 år har inte haft några problem.

Varför är det så viktigt att hoppa två klasser?

bara jag som tänker att man ska hoppa 2 så dom får hoppa ordentligt, dom kanske tycker de e lite läskigt i första och när dom hoppar andra får dom mer rutin och dom upptäcker att de inte va så läskigt.

visst kan vi hoppa kombinationer har ju som sagt gjort de massor på träning men ville kunna hoppa två klasser utan på första tävlingen.

En plan som du kan ha för att slippa kombination på din första lokala tävling är att bara hoppa 90. Går hästen felfritt kan du vara jätteglad och åka hem. Är den inte felfri gör du en omstart och då få chansen att runda felfritt i en andra start.

Ang kombination ska du inte oroa dig! Gå in mellan A och B hindret innan du startar så hästen har varit där inne och inte bara framför. Lycka till

jo jag funderade på det också att bara starta 90 och om hon nu skulle vara tittig vilket jag inte tror iof, men då får vi ju i vilket fall som helst hoppa en runda till ändå.

Det låter som en bra ide att rida in mellan kombinationen och låta hästen titta, när vi ska hoppa kombination, vilket antagligen blir i slutet på maj då vi ska starta andra tävlingen.

Nu såg jag att dom ska ha Pay and jump på en klubb i närheten så jag vet inte om jag åker dit istället problemet är att då måste jag betala medlemsavgift på 400 + startavgift 125 per klass och det känns lite väl dyrt eftersom jag bara kommer va me på den klubbens aktiviteter denna gången.

fördelen är att det är närmre och att jag kan hoppa 1m utan kombination eftersom dom kommer ha lite enklare bana än om de skulle vart lokalt.

Men de känns lite surt o betala 650kr för en payandjump när jag kan betala halva och va me på en riktig tävling.

Men jag vet inte ska fråga tränaren va hon tycker.

jag var och tävlade i helgen, och då var det kombination i 1 m. En enkel med räcken och 7 m i mellan! ;)

kombinationen är nog ingen fara, men jag ska starta payandjumpen istället iaf. Hon överhoppade något fruktansvärt på helgens hoppkurs så jag ska hoppa 70 och 80 cm bara.

Hon har inte överhoppat på länge men eftersom risken finns nu vill jag vänta med den lokala debuten.

Lättare kombination förekommer oftast ;) dvs räcke in och räcke ut..
Var doc på en tävling där det var räcke in oxer ut men då låg räcket på 1m och oxern ut på ca 90..

Alltså inga större svårare kombinationer direkt..:laugh:

Sen stod det att kombination får förekomma i 100cm, men hur vanligt är det med tvåkombination i 100cm på lokal tävling?

Ja det är mkt vanligt med kombination i 100cm klasser för stor häst. I helgen i Flyinge var det tom oxer som insprång i kombination i 100cm

När jag var i Nuntorp förra säsongen och tävla så hade de lagt kombinationen i om hoppningen..då var det stor oxer in o räcke ut..
Be din tränare att du får träna på kombinationer så kommer det gå fin fint..
En stadig grund galopp ej under tempo så kommer du klara kombinationen fin fint men tempo o grund är viktigt..

Det är inga problem med kombinationer på träning, Ville bara hoppa första lokala tävlingen utan kombination, men ändå kunna hoppa 2 klasser, vi har bara startat en klubbtävling 60 och 70cm och då var hon hur lugn som helst och inte ett dugg tittig eller nervös.

Men nu dök en Payandjump upp på en ridklubb ganska nära så då tar vi den istället så då får vi hoppa samma höjd fast utan kombination en gång innan vi ska ut.

nu blir lokala debuten inte förän i slutet av maj istället.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 684
Senast: Sootie
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?

Hund, Katt, Andra Djur