Sv: kombination i 100cm för häst??
jo visst måste man höja kraven nån gång och jag är inte alls orolig för att debutera lokalt om det uppfattades så. Har tävlat flera unghästar förut.
Det enda var att jag ville hoppa 2 klasser och slippa kombinationen i debuten ifall hon skulle vara tittig.
Jag tänkte först starta båda klasserna eftersom jag ville hoppa 2, men sen när jag såg att det får vara kombination i 100 vill jag vänta med 100.
Och då blir ju payandjumpen bättre för då kan jag starta två klasser och slippa kombination.
Men så sist på hoppträningen så överhoppade hon jätte mkt, hon har inte gjort det på länge, men om risken finns vill jag inte hoppa så högt så då tänkte jag att jag tar lite lägre en gång till.
Så nu blir de bara 70 och 80 cm och så startar vi lokalt 30 maj istället för 19 april och då blir det nog bara 90cm.
Det där med när man ska börja är ju individuellt, men jag ser många som jäktar för att de ska starta 3 årstest och kvaliten mm.
De unghästar jag ridit har kännts mogna för börja tävla på våren när de vart 5, men många börjar ju redan på våren när de är 4 och det tycker jag känns lite väl tidigt.
Men det beror ju på när man börjar, många rider ju in redan på sommaren-hösten när de är 2 för att bli klara till treårstest och det tycker jag är alldeles för tidigt.
Jag har ridit in mina på sommaren som 3 åringar och ridit lite lätt och mest i skogen till en början.
Men denna blev lite senare för att jag hade så dåligt med tid. Sen har ju jag hållt på med islandshästar också och dom rider man ju ofta in senare så då har jag tagit in lite från dom till den "vanliga världen" Tror det är bra att vänta lite och ta det lugnt men det är ju min teori sen finns de andra som tycker man ska belasta dom tidigt medan dom växer för att de ger hållbarare hästar.
Men det tror inte jag på, jag tror att det är bra att vänta och ta det lugnt man belastar inte barn i för tidig ålder heller.
Som sagt alla tycker olika det här är mitt sätt