kombination i 100cm för häst??

Sv: kombination i 100cm för häst??

Undrar bara lite varför du hakar upp dig så på att du ska ut på en lokal hopptävling? Hästen kommer knappast märka ngn skillnad på klubb/pay n jump/ lokal tävling och det är ju faktiks ungefär samma sak. :laugh:

Ta det bara lungt o rid du, så ska du se att det inte är några problem! Lycka till!:banana:

jag tycker det är stor skillnad på lokal och klubb/payandjump, tittigare hinder, längre och svårare bana mm.

Förstår inte vad du menar med att jag hakar upp mig på att det är lokalt?

Min häst är ung och orutinerad och jag tycker det vore bra för hästen att hoppa första lokala utan kombination för OM nu hästen får för sig att det är läskigt så kan det trassla till sig inne i kombinationen hästen kommer fel och den får en dålig upplevelse och kanske ett bakslag.

Min förra ponny som jag hade tävlat flera lokala tävlingar med innan och debuterade LB med tyckte hinder nr 2 i kombinationen var läskigt stannade till och sen hoppade vilket slutade i att vi rev ganska rejält.

Hästen är inte tittig har vart på många träningar och även en klubbtävling stoppar aldrig och är väldigt stabil i psyket. Men jag vill ändå inte utsätta oss för att hoppa första tävlingarna med kombination jag vill att hon ska nollat flera gånger och vara säker utan kombination först för jag vill inte att risken ska finnas att man fastnar i kombinationen och att det blir en dålig upplevelse för hästen.

Anledningen till att jag startade tråden var för att jag undrade hur ofta det förekom för när jag tävlade ponny såg jag det aldrig förän i LB.

Jag har verkligen inte bråttom upp i klasserna och vill ta det säkra före det osäkra och inte jäkta fram.

Sist på hoppträningen så överhoppade hon jätte mkt vilket hon inte brukar och då hade jag svårt att följa henne så då tog jag beslutet att starta payandjumpen istället och bara hoppa 70 och 80cm för säkerhets skull. För om risken finns för att hon överhoppar så vill jag ta det lugnt.

Hon överhoppade mkt i början när jag hoppade henne men har inte gjort det på jätte länge, men finns risken så vill jag ta det lugnt.

många verkar tycka att kombinationer är väl ingen stor grej, men jag tycker iaf att en unghäst ska få gå flera gånger och bli stabil utan kombination.

Tycker det är helknäppt att man går så fort fram med unga hästar numera dom rids in när dom är 2 för att dom ska hinna med 3 årstest och ska tävla redan när dom är 4 allt jäktas så mkt.

Bara för att inflika så är pay and jump här nere i Skåne både högre och oftast längre än en vanlig tävling.

Är det 100cm på PaJ så är alla hinder på 100cm förutom första hindret, vi har även med kombination i 100cm för häst. Oftast har vi ca 9 hinder.

Min förra ponny som jag hade tävlat flera lokala tävlingar med innan och debuterade LB med tyckte hinder nr 2 i kombinationen var läskigt stannade till och sen hoppade vilket slutade i att vi rev ganska rejält.

Är du säker på att det är ponnyn och inte du som tycker hinder nummer 2 är läskigt? Jag tror inte det har med hästen att göra överhuvudtaget, utan det här är något som sitter i ditt huvud. Då är frågan om du/ni verkligen är redo för de klasserna i såna fall. Oavsett om det är kombination i 1m eller inte, förr eller senare kommer du till en klass med kombination, momentet blir det samma. Då kan du vara glad för att du är van att hoppa kombinationer på lägre höjder. Det är mindre roligt att få problem när hindrena ligger på 1,20 i en kombination, för att "hästen" är tittig. Se det som en lärdom och det går att utgå om det känns fel innan kombinationen, för att slippa försätta sig i en eventuellt dum sits. Och det kan man göra även om det kommer en oxer/titthinder eller vad som helst.

jag mailade och frågade och dom sa att det var en enklare bana utan kombinationer.

Men nu ska vi ju inte hoppa 100 iaf utan bara 70 och 80.

Varför känns det som att vissa i den här tråden bara är ute efter att trycka ner mig?? Det är väl bra att jag går lugnt fram med unghästen. tycker alldeles för många jäktar på alldeles för mkt. Min är redan 6 år och det är inte förän i år jag debuterat. Hon har fått ta det lugnt och vara bebis och ridas lätt i skogen ganska länge innan jag utbildade henne.

Nej det sitter inte i mitt huvud, jag hade hoppat massa kombinationer och tävlat andra ponnyer innan denna och vi var mogna för klassen det vet väl jag och tränaren jag tränade för bättre än du eller hur;)

Blir bara så trött på folk på buke som läser texten och bara utgår från att det är på ett sätt som dom själva kommit fram till. Det är så ofta massa gnäll och folk som klankar ner på andra. Man måste alltid överförklara sig för annars ser folk bara negativt och hittar massa fel.

Unga hästar kan vara tittiga på tävling och då tycker jag dom ska hoppa några gånger felfritt och gå stabilt utan kombination innan dom ska in i kombinationer för om det trasslar till sig inne i kombinationen är det värre än om det bara är ett enkelt hinder.

Tycker inte alls att det skulle vara dåligt att börja med kombinationer senare tycker det ska finnas de två lägsta klasserna utan, för 110 är fortfarande en låg höjd att börja med dom i.

Men men nu börjar jag tröttna på den här tråden, det enda jag undrade var hur vanligt de var med kombination i 100cm på häst och inte nån diskussion om vi är mogna för det eller inte jag är inte intresserad av en massa spekulationer på om jag kan hoppa kombinationer eller ej.

Jag gör på mitt sätt och jag vill gå lugnt och försiktigt fram för att få en positiv och stabil häst som har förtroende för mig.

Och vad vi är mogna för eller inte ska ingen annan komma och säga på ett internet forum det kan jag och min tränare avgöra bäst själva;)

Jag håller faktiskt med Starcraft det verkar ändå sitta mycket i ditt huvud.
jag tycker ingen försöker klanka ner på dig, men många i den här tråden verkar vara överns om dom tycker att det är väldigt bra med kombination redan i 1m för träningens skull. Jag själv även där. Har också en 6 åring, som redan gått ett par starter (inte med mig) och jag tycker att det är skönt att kombination finns redan på låg höjd för hos mig sitter det i huvudet och jag har ofta haft problem med det.

Du har ju skrivit att du tränat mycket på kombinationer på träning och inte varit några problem på träning då tror inte jag att det kommer vara några som helst problem på tävling heller, som många sagt kombinationerna i 1m är ytterst lätta så dom är oftast bara att rulla igenom.
vad tror din tränare, verkar h*n tro att det skulle vara några problem för er att hoppa kombinationer på tävling?
Dessutom så hade du väl tänkt hoppa en 0,90 klass innan 1m om jag förstått saken rätt.
Då har ju hästen redan varit inne på banan en gång och känt på miljön och kanske hoppat de flesta hinder innan på banan och jag tror då att det kommit in en kombination inte kommer vara några som helst problem om man rider lungt och avslappnat och inte gör någon stor affär av det.

jag har inte menat att klanka ner på dig. Det är din egna tolkning. Jag har inte sagt vad du ska göra eller vad du är mogen för eller inte. Jag vet inte hur du rider eller vad du har för erfarenhet och det har jag heller aldrig påstått. Jag skrev att jag tror = gissar/ger förslag på alternativ.

Sen har vi olika synsätt på att "ta det lugnt" med en unghäst. För min del är just att kanske bara starta en klass, då det är mycket intryck på en tävling, att starta en klass man känner är lätt. Jag har inte samma behov av att rida två klasser som du verkar ha, speciellt inte på en häst som verkar såpass klockren på träning som du beskriver.

Att man hoppat massor med kombinationer är ingen garanti för att det inte sitter i huvudet. Jag har hoppat mycket, hoppat olika hästar och tävlat både ponny och häst på relativt hög nivå och även hoppat in hästar. Jag har ändå fått för mig något när det gäller just kombinationer den sista tiden jag tävlade och gör att "hästen" tittar. Dvs det finns endast i mitt huvud som jag överför till hästen.

oki det kändes som om du dömde mig efter att bara ha läst min text.

som sagt det kan sitta i huvudet på ryttaren men på mig gör det inte det, jag var helt säker på kombinationen och var inte alls beredd på att hon skulle stanna till och sen hoppa, hon både rev och höll på att hoppa mig ur sadeln och då hade vi hoppat LC och LD ganska många ggr innan. Så jag vill inte ta det osäkra före det säkra och hoppa kombination på första tävlingarna ifall att.

Jag är den fega typen som gärna tar det lite väl lugnt hoppar aldrig något jag är osäker på om jag klarar av och som sagt vill vara stabil i klassen under innan jag går upp en klass osv.

Ja jag vill gärna hoppa 2 klasser men det är jag det en annan kanske vill hoppa en. jag personligen tycker det är bra att hoppa 2 klasser som jag skrev tidigare.

Ring till tävlingsarrangören och fråga om du kommer få hoppa om om det är CR. Fråga om de vet om banbyggaren brukar ha kombinationer i 1 m klass.

Det är nog bästa sättet att få veta. Har själv aldrig hört talas om att få hoppa om en bana på lokal tävling men vi kör alltid bed A först på höjden och sen bed B (utan omhoppning) direkt efter.

Vad gäller kombination så förekommer det (vi har alltid en 1,10 klass också och väljer att stoppa in kombinationen där) ibland men de brukar vara lätta och med normala avstånd. Hoppar ni kombination på träning så är det nog inga problem. Känns det inte bra i anridningen får du väl kosta på dig en volt och se det som ren träningrunda.
Rosetten är inte lika viktig som att rundan blir bra.

Vi ser ofta hästar anmälda till bed A som kanske egentligen borde gått bed B enligt vad vi tycker. Men det är ju ändå du som ryttare som bäst känner din häst och därför vet hur den brukar hoppa. Vill du hoppa två klasser, anmäl dig till båda och stryk dig på plats om den första rundan inte känns OK.

jag tycker det är bra som det är på ponny att kombination inte kommer förän i LB, tycker det är jätte bra att man kan starta första tävlingarna utan, men ändå kunna starta 2 klasser för jag tycker det är bättre att starta 2. Ofta är hästarna mer avslappnade och hoppar bättre andra gången som du säger. Om dom är ovana så behöver dom hoppa lite mer för att upptäcka att de här va ju inte så farligt.

Och jag tycker att man får hoppa kombination i en låg klass iaf utan att det är en stor grej för 110 är ingen jätte höjd de heller.

Nej det sitter inte i mitt huvud jag har inga problem med kombinationer varken på träning eller tävling, men vill inte hoppa det på första tävlingarna för jag tycker hästen ska ha gått några ggr stabilt utan först så att man vet säkert att det inte trasslar till sig.

Spelar ingen roll hur lätt kombinationen är för på första tävlingarna kan hästen få för sig att stoppa eller stanna till och sen hoppa och är det inne i en kombination så kan det gå illa. inte så kul med en häst som får ett bakslag sen.

Nej jag vill kunna ha mitt sätt att börja tävla min unghäst och mina åsikter utan att folk ska komma och tycka att jag har problem med kombinationer.

Det är väl jätte bra att jag tar det lugnt och försiktigt och bara för det behöver det inte betyda att jag är rädd eller har problem. Jag vill bara ta det lugnt.

Det hade väl vart värre om jag sagt att jag skulle ut på min första tävling med en 4 åring och hoppa 120 då hade jag förstått om jag blivit ifrågasatt men nu känns de som folk ifrågasätter mig och tror att jag är rädd och grejer för att jag vill ta det lugnt.

Vi skulle säkert kunna hoppa kombinationer utan problem, men jag vill ta det lugnt och försiktigt.

Det är jätte bra att du låter hästen utvecklas i sin egen takt:) menar inte heller att klanka ner på dej fick bara intrycket av att du var väldigt orolig över detta o skrev flera gånger att nu skulle du starta en LOKAL tävling, och en LOKAL tävling var svårare osv...
Men förr eller senare måste du också börja ställa krav på den unga hästen går inte att "lulla" runt för länge. Enligt min erfarenhet är det bättre att rida kortare tid/färre dagar men öka kraven ngt. När anser du att hästen är vuxen? Du kan ju inte bara komma ut i stallet en dag och bestämma att nu ska vi börja jobba som en vuxen häst(om du förstår vad jag menar) Det gäller ju att från det hästen är inriden så höjer man hela tiden kraven för att den skall få en chans att utvecklas. Sen kan man ju självklart ta det lungt och behöver inte rida årgångschampionet etc. Det är inte heller fel att låta de yngre hästarna vila eller kanske gå tillbaka o sänka kraven periodvis så det inte blir för svårt...

jo visst måste man höja kraven nån gång och jag är inte alls orolig för att debutera lokalt om det uppfattades så. Har tävlat flera unghästar förut.

Det enda var att jag ville hoppa 2 klasser och slippa kombinationen i debuten ifall hon skulle vara tittig.

Jag tänkte först starta båda klasserna eftersom jag ville hoppa 2, men sen när jag såg att det får vara kombination i 100 vill jag vänta med 100.

Och då blir ju payandjumpen bättre för då kan jag starta två klasser och slippa kombination.

Men så sist på hoppträningen så överhoppade hon jätte mkt, hon har inte gjort det på länge, men om risken finns vill jag inte hoppa så högt så då tänkte jag att jag tar lite lägre en gång till.

Så nu blir de bara 70 och 80 cm och så startar vi lokalt 30 maj istället för 19 april och då blir det nog bara 90cm.

Det där med när man ska börja är ju individuellt, men jag ser många som jäktar för att de ska starta 3 årstest och kvaliten mm.

De unghästar jag ridit har kännts mogna för börja tävla på våren när de vart 5, men många börjar ju redan på våren när de är 4 och det tycker jag känns lite väl tidigt.

Men det beror ju på när man börjar, många rider ju in redan på sommaren-hösten när de är 2 för att bli klara till treårstest och det tycker jag är alldeles för tidigt.

Jag har ridit in mina på sommaren som 3 åringar och ridit lite lätt och mest i skogen till en början.

Men denna blev lite senare för att jag hade så dåligt med tid. Sen har ju jag hållt på med islandshästar också och dom rider man ju ofta in senare så då har jag tagit in lite från dom till den "vanliga världen" Tror det är bra att vänta lite och ta det lugnt men det är ju min teori sen finns de andra som tycker man ska belasta dom tidigt medan dom växer för att de ger hållbarare hästar.

Men det tror inte jag på, jag tror att det är bra att vänta och ta det lugnt man belastar inte barn i för tidig ålder heller.

Som sagt alla tycker olika det här är mitt sätt :laugh:

Som tur är börjar det bli mer vanligt med kobinationer och lite spooky hinder redan i de lägsta klasserna. tycker det är utmärkt att ex unghästar får lära sig hoppa dess hinder redan på en låg nivå, så får de inte hjärtslag när de ser en vattenmatta först i en 120 klass:grin: Nere på kontinenten är det betydligt tuffare redan i de lägre klasserna, med linjer, kombinationer, grindar och vattenmattor.

Tycker att en häst bör vara redo att kunna hoppa en enkel två kombination om man ska ge sig ut på tävling. De är ju väldigt snällt byggda och ofta mer än 10 cm under maxhöjden. Att hoppa ett språng mer är ju inte direkt någon som hästen blir trött av, isåfall borde man nog som ryttare kanske tänka på att ex hoppa fram lite mindre.

Senaste tävlingen jag var på hade banbyggaren byggt så att hinder 9 och 10a-b var frivilliga för unghästarna att rida. Dvs de som ville träna på att hoppa kombination och vattenmatta fick göra det utan att felen räknades på dessa hinder. Alla valde att göra det förövrigt! Detta kanske är något som fler banbyggare borde ta efter!?

Btw är min erfarenhet av unghästar och deras första tävlingar på okänd mark att 1 klass brukar vara mer lagom för dem. Är så mycket intryck att ta in att de redan efter en klass brukar vara helt tomma i huvudet!

Senast ändrad:

Numera finns det lokala tävlingar för häst med 70cm-klass. Försök hitta en sån så kan du rida två lokala klasser utan kombination!

Känner ju igen dig från bdb men svarar ändå :D Oftast är det lättare för en häst att hoppa hinder två i en kombination än att hoppa ett enskilt hinder eftersom att avståndet blir rätt så att säga. Jag antar att de inte kör ''fulingar'' med avstånden redan i 1m :)

nä vi har ju inga problem alls med kombinationer eller linjer hemma,hon är väldigt stabil nu när hon slutat överhoppa.

Vill bara rida första tävlingen utan kombination.

nu blev de inte den som jag tänkt när denna tråden startades eftersom hon blev halt men vi är igång igen och vi ska debutera lokalt den 14.e juni

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 684
Senast: Sootie
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur