kombination i 100cm för häst??

silversvart

Trådstartare
Hejsan!

Ska precis börja tävla häst lokalt, har bara tävlat ponny förut.

Men så läste jag på en hemsida att det är 2 kombination redan i 100cm stämmer det?

När jag tävlade ponny så var det inte kombination förän LB, men det kanske är annorlunda för häst.

Ska tävla en unghäst och jag vill inte rida kombination på första tävlingarna och man vill ju rida 2 klasser eftersom dom kan va lite tittiga i början och då är det bra om dom får hoppa två gånger så dom får titta av sig och upptäcka att det var ju inte så farligt.

Sen undrar jag när man rider clearround i 90 cm får man alltid en omstart om hästen inte hoppar felfritt i första? hur fungerar det? hoppar man banan igen direkt eller får man vänta en stund emellan.

Tack på förhand Elinor

Sv: kombination i 100cm för häst??

Det sista har jag aldrig hört talas om? Visserligen har jag inte varit ute på några år men omstart om man inte går felfritt är det för att alla ska med sig rosett hem?

ingen aning men jag läste det någonstans och det är ju rätt bra för träningens skull om hästen tex är tittig så får den hoppa samma bana igen.

hittade TR på nätet trodde man behövde beställa det, men såhär står det:

CLEAR ROUND rids som bedömning A. I händelse av felpoäng eller uteslutning i
första försöket ges ekipaget möjlighet att rida ytterligare en gång mot erläggande av
särskild startavgift. Rosett delas ut till felfria ekipage i första försöket. Avdelning B
behövs inte.

Så frågan kvarstår om någon vet, rider man direkt igen eller hur går det till?

Sen stod det att kombination får förekomma i 100cm, men hur vanligt är det med tvåkombination i 100cm på lokal tävling?

Ja, det får förekomma kombination från 100.

Ang hoppa om, om det är Clear Round som bedömning brukar det finns böjlighet att hoppa om. Är det bedömning A (vilket det i regel alltid är i unghästklasser) är det en runda som gäller.

Edit: Det har väl varit kombination i ca 2 av 3 100-klasser jag var med i förra året.

Senast ändrad:

men hur ofta brukar dom ha kombination? när jag tävlat ponny har jag aldrig sett det förän i LB.

jag tolkar det som man anmäler sig igen och får gå in och hoppa men som sagt jag har inte varit ute och tävlat sen 03 :o

När jag har startat med omstart har bara hänt en gång men då frågade de i högtalarna om man ville starta om direkt... å antingen så nickade man å startade då på en gång igen eller så skakade man bara på huvudet å gick ut. betalade gjorde man efteråt antar jag.

hittade TR på nätet trodde man behövde beställa det, men såhär står det:

CLEAR ROUND rids som bedömning A. I händelse av felpoäng eller uteslutning i
första försöket ges ekipaget möjlighet att rida ytterligare en gång mot erläggande av
särskild startavgift. Rosett delas ut till felfria ekipage i första försöket. Avdelning B
behövs inte.

Så frågan kvarstår om någon vet, rider man direkt igen eller hur går det till?

Sen stod det att kombination får förekomma i 100cm, men hur vanligt är det med tvåkombination i 100cm på lokal tävling?

När man ridit en runda och fått fel, frågar dom direkt "vill du prova igen" då nickar man eller skakar på huvudet och du får rida banan direkt.
Och mig veterligen blir det ingen extra avgift om man tar chansen till en andra omgång på clear rounden. Bara grundpriset.

Har också bara varit med om att man betalar en anmälnings/startavgift. Sen hoppar man sin runda, har man då några fel frågar de om man vill hoppa igen vilket man i så fall gör direkt:) Kombinationer förekommer ju ibland redan i 100cm klasser, här där vi bor är det iofs väääldigt ovanligt..:) Lycka till med tävlandet!

oki det är ju bra att man får hoppa lite till om hästen kanske är tittig och får nåt stopp eller så. Vi har vart ute på klubbtävling och då var hon helt kolugn och hoppade felfritt i båda klasserna.

Sen har vi vart på en del hoppkurser och det har gått jätte bra, men kombinationer vill jag inte hoppa på tävling än innan hon fått mer rutin ifall det skulle trassla till sig där.

på träning går det bra men på tävling kan det ju bli lite läskigt och då kan de bli fel man vet ju aldrig såhär i början.

hm man kanske kan anmäla sig till båda klasserna o sen stryka sig från 100cm om de ingår kombination :P

Har inte sett de i LC på ponnytävlingar men de kanske e vanligare på hästtävlingar.

Ska man starta om i en CL är det mot en avgift(finns reglerat i TRIII Mom 352) samt att du inte har rätt till en rosett om du rider felfritt i omritten

I ponnyklasser får det inte förekomma i LC, men på stor häst får det som sagt det ( 1m som det heter då). När jag tävlade så var det kombination i nästan varje 1m hoppning jag red. De gånger det inte förekom var när det var två 1m efter varandra, då var det "kombinationsfritt" i första, men det varierar nog. Ring och hör med banbyggaren om denna är bestämd innan kanske? Vissa banbyggare är ju kända för att alltid ha kombination och andra kända för det omvända förhållandet.

fy vad dåligt för oss som rider unghäst, tkr de ska finnas två lätta klasser där man kan hoppa när hästen inte har så mkt erfarenhet.

Blir så mkt för dom att både börja tävla lokalt och dessutom hoppa kombination.

hade ju vart bra om de fanns lite fler payandjumps men de e de också ont om.

Var inte så orolig för kombinationerna!

I lokala klasser så är kombinationerna väldigt lätta, oftast är det räcke-räcke och avståndet mellan är perfekt.
Även om man kommer knepigt in så klarar man sig ut igen utan problem.
I 1m får man inte ha oxer i en kombination utan endast stigsprång och räcke.
Är det ett stigsprång med så måste det stå som a-hinder, man behöver aldrig hoppa ett brett hinder som andra hinder utan b-hindret måste alltid vara ett räcke!
Dessutom så får man inte ha "titthinder" i kombinationen utan endast bommar och plank.

Hoppar du kombination utan problem hemma så fixar du det galant på tävlingen också.

oki, vi har hoppat kombination ganska mkt på hoppkurserna vi vart med på och det är inga problem, men jag tänker att de ska bli mkt när man kommer ut på tävling.

E rädd att hon ska få för sig att titta på andra hindret o att de ska trassla till sig.

Vi har vart ute på en klubbtävling i en annan klubb så vi åkte transport dit och allt och då var hon hur lugn som helst och bjöd på alla hinder utan att titta och hoppade felfritt i båda klasserna.

Tittar hon inte hemma så tittar hon inte mer på tävlingen.
Rid fram till kombinationen och titta på den innan du startar så känns det bättre ska du se!

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 684
Senast: Sootie
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?

Hund, Katt, Andra Djur