Kombi som är vettig dragbil?

Sv: Kombi som är vettig dragbil?

De gånger jag kört Subaru har jag gillat det. Trodde dock inte det fanns så många som fick dra 2 000 kg men jag kanske bara haft otur när jag kollat på annonser?
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Audi alltså. Att få dra 2 100 kg vore ju onekligen trevligt. Då kan jag ju till och med lasta stora hästar och inte bara ponnyer :D
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Jag skulle rekommendera Hyundai Santa Fe, från årsmodell 07 och framåt. De är suveräna dragbilar. Min erfarenhet är dieseln då. Den är fyrhjulsdriven och tar sig fram överallt. Bekväm att köra, bra benutrymme, bra lastutrymme. Vi provkörde även Kia Sportage men den är mindre utrymme i. Nu hade jag förvisso automat och jag läste att du inte vill ha det men kan inte tänka mig att den är sämre som manuell :) manuella får dra 2500 kg. :banana:

Men Santa Fe är väl mer SUV än kombi? Bra dragvikt dock.
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Jag åker santa fe från 04 som jag köpt ganska nyligen. En bensin V6 automat.
Får dra 2300 kg. Jätte trevlig tycker jag! Dessutom inte galet stor utan precis lagom.
Min syster hade en likadan innan och böt förra året upp sig till en santa fe -12 192 hk diesel manuell.
Den får dra 2500 kg. Lite större men går fortfarande in ett vanligt hyresgarage. Jättefin att köra och dra med! Och bara 4500 i årsskatt dessutom.

Har tidigare dragit med volvo 850 och 940, audi 100, och landrover discovery.
Och det jag lärt mig är att även om personbilen får dra och är stark, så vill jag upp lite från marken, det märks stor skillnad på köregenskaperna. Och ett krav numer är 4*4, och hellet automat så man slipper slita på kopplingen när man backar mkt med släp.
Våra suvar har haft bra bagageutrymme allihop så man märker ingen skillnad mot vanlig kombi.
Fördelen med discoveryn var ju naturlugtvis framkmligheten och extra hög. Och stor. Men TRÖTT och DYR att hålla rullande. Det var en 142 hk diesel automat. Men jag älskade den ändå. Men den gick inte att köra in i vårt garage tyvärr eftersom den var för hög.

Så det blev ett mellanting med santa fen och hittills är jag jättenöjd. Billig var det också :D
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Men Touareg upplever jag som så klumpig och "stadsjeepig".

Totalt sett kör jag uppemot 2 000 mil per år. Således inte jättemycket. Till jobbet har jag bara 3,5 mil ToR och det är mest 90-100-motorväg.

Jag studerar så vill inte pytsa in alltför mycket. Kan dock inte säga en specifik summa.

Tiguan kanske kan vara något då? Den är ju lite mindre!
Har du kollat något på BMWS 5-serie? 530 får dra 2000 kg. Jag måste ju säga att fjädring, väghållning och komfort i en BMW har jag inte känt slagen av någon annan bil jag kört. Den ligger som slickad längs vägen. Enda negativa är att jag tycker deras växellådor är lite tröga.
Bakhjulsdrift är trevligt när man drar släp. Mammas 530 gick igenon bes UA alla år vi hade den och det enda som behövde göras var vanlig serivce (Förutom när jag körde rätt in i en Audi med dragkrok och pajade hela fronten på bilen, reparationer på över 100k men det gick ju på försäkringen :crazy:) Vet inte hur Audi ligger i prisskillnad men tror att reservdelar är ganska dyrt för båda märkena? 530in drog 0,8 vid blandad körning.
En E60 Bmw, årsmodell 03-10 lär det finnas rätt många fina exemplar begagnade.
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Jag håller med! vi har 2 BMW 5 serier, en kombi 525 som visserligen på B kort enbart får dra 1250, på¨E får den dra 1800, men 528 får dra 1460 på B och 2000 på E. Dom är suveräna att dra med, och himla roliga att köra utan släp dessutom. Att växellådan skulle vara trög har jag aldrig upplevt, den växlar hur fint och smidigt som helst. Och dom är bakhjulsdrivna men har hittills tagit sig fram överallt, vinter som sommar.
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Det var det första jag reagerade på när jag kom till körskolan och fick köra en Ford Mondeo. Att det var enklare och gick mjukare att peta i växeln än med BMW. Men det där är ju en vanesak!
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Det var det första jag reagerade på när jag kom till körskolan och fick köra en Ford Mondeo. Att det var enklare och gick mjukare att peta i växeln än med BMW. Men det där är ju en vanesak!

kallas sladdrigt ;-) en BMW smäller i växlarna, ska inte gå att "sladdra in" fel växel, det ska vara hårt, dom är liksom lite hårdare bilar :-) har man väl kört BMW vill man helst inte köra annat faktiskt.
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Ford är ju vansinnigt obehagliga i växel/koppling. Erkänt. Jag vill nog också kategorisera som sladdrig. Just Mondeo är dessutom fullständigt vedervärdig om man ska dra.
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Jag har precis köpt mig en mondeo diesel. Är inte helt överrens med koppling och låda ännu, så mycket kan jag ju säga. Men den jag körde på skolan var enklare. Viss skillnad eftersom den här är diesel också och driver på ett annat vis på låga växlar.
Allt beror på vad man jämför med, min gamla 940, den var isåfall väldigt sladdrig i lådan, men jag gillar det!

Men jag vidhåller att BMWs växellådor också är tröga jämfört med många andra. Jag föredrar när man enkelt kan slänga i växlarna. Men det är ju också det enda negativa jag har att säga om de jag kört.
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

BMW har sportlåda, jag föredrar det framför sladdrighet. Nu kör jag Volvo manuell (eller Golf eller Caddy eller L200) och alla de fyra har vad jag skulle vilja benämna genomsnittlig växellåda. Allt sitter där det ska och gör vad som är meningen. Skönt och okomplicerat.
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Hur nya är de bilarna som du upplever sämre? jag hade en 9-5 -00 Aero chippad steg två (250hk) och den var ruggig att dra med!! Grymt stark. Enda minuset då är ju framhjulsdriften så vintertid var den ju värdelös med så många hästar på framhjulen. :D Så byte till fyrhjulsdrift var ett måste. Tog mig aldrig upp för backen i stallet. Men det gör ingen icke fyrhjulsdriven bil med släp hos oss så. :)
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Chevrolet captiva? Min fd -07 manuell fick dra 2000 som max. 1700 på utökad B och 950 ;) på vanligt körkort..
Inte jättedyra i skatt heller, 6000 någonting och under litern. 4 wheel såklart!
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Dock går det ej att koppla ur airbagen fram på passagerarsidan, om man mot förmodan måste stoppa in djur el barn där!!! Därför var jag tvungen och byta när familjen utökas...
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

KL

Har dragit med Landrover Discovery i många år (drar 3 500). Underbar dragbil - tyvärr inte helt billig i drift. Svårslagen :)

Har bytt till Nissan Navara (diesel manuell) drar 3 000. Lastbilsreggat = billig i drift (jämförelsevis). Drar 0,78 l/mil med 2-tonstrailer, blandat 2- och 4 hjulsdrift.
Stort plus för att man kan välja hur många hjul man vill ha drivning på.
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

KL

Stallkompisen har en Audi som hon är himla nöjd med som dragbil. Den är dessutom riktigt snygg, både på in- och utsidan!

Annars tycker jag att Volvo XC70 är en gudomlig bil om man vill ha en bra "civilbil" och en bra hästbil. Går att få med rejält drag i dessutom, om man vill ha en rolig bil vid sida om. Men Volvo verkar ju gå bort för dig. :-)
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Håller med. Oavsett om jag kör RR, VW eller Mitsu, jag älskar och längtar efter min XC70 turbo. Jag älskar den bilen. Den har allt.

Bekväm, körglädje, pålitlighet, sportkörningen, lastkapaciteten, dragkapaciteten - precis allt. Den har gått 25 000 mil nu, men jag älskar min Ocean Race.
 

Liknande trådar

Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 232
Senast: Gnapp
·
Utrustning Jag är nog inte den första som startar en sån här tråd men kanske finns ni hjälpsamma bukare som tycker det är kul med bilar :) Jag har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 548
Utrustning Det är bara att erkänna. Min 940 är för opålitlig även om jag är väldigt nöjd med den som dragbil. Men nu är det dags att byta både bil...
Svar
0
· Visningar
943
Senast: Estivuz
·
Utrustning Ja, nu är det dags. Dragbilen med stort D ska inhandlas. Efter år av runtåkande med våran fullständigt värdelösa Volvo V70 -04 så ska...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 167
Senast: Larka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp