Kombi som är vettig dragbil?

Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Men med manuell låda så bränner man massor av koppling när man drar släp och den kostar också att byta.
Så det beror ju på hur mycket som man skall dra.
Om man mest bara skall åka och inte kommer att hamna i bilkö så är ju en manuell låda trevligt.
Men att dra släp genom Stockholms köer är så mycket behagligare för alla inblandade och skonsammare mot bilen med en automatlåda.

På sommaren så kör jag SAAB 9000 med manuell låda just för bränsleekonomin.
Den är jättebra att dra med så länge som det inte är halt.
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Mheee :p Vad är det som inte känns bra med dem? Å jag hade inte bytt mot nån bil i världen om jag ska ha en dragbil :D
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Innanför tullarna har jag bara kört utan släp. Hamnar sällan i bilköer :).

VW passat hur mycket drar den i diesel? Hur gammal är bilen och hur långt har den gått?
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Min passat är bara ett år, drar 0,5 utan släp och ca 0,8 med släp!! En stooor skillnad mot Volvo XC som jag hade tidigare, som förvisso var 10 år.
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Olika saker. Framförallt tycker jag inte att jag sitter bra i dem, oavsett hur jag åker framåt och bakåt och uppåt och nedåt :p Dessutom tycker jag att de är sega och tråkiga att köra. De responderar inte så kvickt. (Oavsett motoralternativ.)
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Nissan X-trail är alldeles för klumpig. Och Skoda finns det inte en chans i världen att jag köper ;)
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Jag har BE-kort så det är den maximala släpvagnsvikten som ska vara så hög som möjligt :laugh:
Visst kan jag kolla det. Tänkte mest om du visste på rak arm.
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Jag försåt verkligen inte hur man inte kan gilla nya Volvo. Jag förstår de som är äldre än -07 men sen de nyare är ju bara hur trevliga som helst. Hade absolut inte heller köpt en äldre. För de trivs jag inte i.

Oj, där är jag tvärtom! Skulle aldrig ta i en ny Volvo med tång ens! Men en riktigt fräsch 945:a hade jag aldrig tackat nej till!


TS: Jag gillar Audis Quattro, men dom kanske inte får dra så mkt? Oftast är ju tyvärr Volvo överlägsna med sin maxvikt.
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Jag har kört Saab de senaste åren men det finns inte särskilt många fyrhjulsdrivna. I övrigt så gillar jag bl.a. Subaru, Audi och BMW. Mercedes har jag inte kört jättemycket. När jag har tänkt efter så kom jag på att Passat, som jag blivit tipsad om i tråden, har jag faktiskt kört i jobbet. Den var helt okej :laugh:
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Audi har ju flera olika Quattro så det beror nog på modell och motoralternativ. De jag som hastigast sett på Blocket har inte fått dra mer än 1600 kg.
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Jag kör i princip aldrig genom städer så eventuella bilköer är inget problem.
Vet du om det finns andra Audi Quattro som får dra mer än så? Jag behöver ha möjlighet att dra allra minst 1800 kg (släp och två D-ponnyer) men gärna mer än så för att ha större marginal.
Mercedes får jag hålla koll på!
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Vad är det för fel på Skoda?

Annars Audi Allroad kanske kan vara ngt?
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Haha jäklar vad olika erfarenhet man kan ha :D Att du sitter illa det är ju som det är, vi är ju byggda olika. :) Men svaga? Shit, min bil är det bästa jag dragit med. Känns inte ens att man har släpet på och den accar som bara den i uppförs med fullt släp. Finns inget mer att önska över huvud taget på dragstyrka. Tråkigt att du fått tag i så dåliga exemplar :D

Kör en 205hk's diesel med högra vrid så det kan kanske vara anledningen till att den känns så jäkla bra?
 
Senast ändrad:
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Jag har en Audi A6, dock inte fyrhjulsdriven. Tycker den är jättebra att dra hästsläpet med. Bra plats också för hunburen :)
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Jag tror inte att det finns någon Audi i de vanliga storlekarna som får dra särskilt mycket.
Min A6 känns väldigt liten jämfört med de Mercedes-bilarna vi har och har haft som får dra över 1800kg.
Den känns liten jämfört med SAAB 9000 också.
SAAB 9000 får dra 1800kg men framhjulsdriften gör det inte så kul.

Min Audi A6 har en stor V6-motor och får ändå bara dra 1500kg.
Det känns som att man bara har en stor motor och en tung 4-hjulsdrift och ingen bil när man kör den.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 232
Senast: Gnapp
·
Utrustning Jag är nog inte den första som startar en sån här tråd men kanske finns ni hjälpsamma bukare som tycker det är kul med bilar :) Jag har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 548
Utrustning Det är bara att erkänna. Min 940 är för opålitlig även om jag är väldigt nöjd med den som dragbil. Men nu är det dags att byta både bil...
Svar
0
· Visningar
943
Senast: Estivuz
·
Utrustning Ja, nu är det dags. Dragbilen med stort D ska inhandlas. Efter år av runtåkande med våran fullständigt värdelösa Volvo V70 -04 så ska...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 167
Senast: Larka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp