Kombi som är vettig dragbil?

Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Du måste gå upp i storlek om du skall ha Audi.
Allroad är en betydligt större bil än A6.
Om du gillar Audi så är det definitivt något att titta på.

Men alla bilar som får dra riktigt tunga släp är ganska så stora och klumpiga, det får man räkna med.
Jag skulle i dagsläget köpa en begagnad Mercedes ML om jag ville dra ett stort släp.
De är billiga som begagnade och får ha massor på kroken.
Och så skulle jag fortsätta att köra med Audi A6 eller SAAB 9000 när jag inte behöver dra.

Audi S6 Quattro verkar få dra 1900kg.
 
Senast ändrad:
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

En Mercedes ML får dra 3360kg, alltså mer än 3 ton.
Det tål att tänkas på.
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Jag skulle rekommendera Hyundai Santa Fe, från årsmodell 07 och framåt. De är suveräna dragbilar. Min erfarenhet är dieseln då. Den är fyrhjulsdriven och tar sig fram överallt. Bekväm att köra, bra benutrymme, bra lastutrymme. Vi provkörde även Kia Sportage men den är mindre utrymme i. Nu hade jag förvisso automat och jag läste att du inte vill ha det men kan inte tänka mig att den är sämre som manuell :) manuella får dra 2500 kg. :banana:
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

*kl


Det är inte så stor skillnad i förbrukning mellan automat och manuell. Min 245 körde jag på 0.84l/mil (automat). V70 jag kör nu ca 0.76 (automat). Bensin båda två. Så mkt mindre drar inte en manuell.

Nästa dragbil blir troligen en vw touareg (el hur de stavas).

Och för att köra "roligt" har jag en Mercedes clk 320 :D
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Fast det är ju en del andra skillnader på en 245 och V70, det kändes inte som en schysst jämförelse!
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Du missade målet.

Det här var två olika exempel på automatväxlade bilar som man inte får ner förbrukningen så mycket på om man väljer MOTSVARANDE bil i manuellt utförande.
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Min nästa blir nog en Mercedes ML.
Då så går sambon med på att skruva på den.
Min Audi måste jag lämna in på verkstad.

Men kanske att han köper en SAAB 9-5 som sommarbil.
SAAB 9000 har litet svårt att hålla ihop numera.
Någon som vet hur 9-5 är att dra med och vilken bränsleförbrukning den har?
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Men det fanns ju ingen motsvarande bil att jämföra med? Eller har jag missat nåt inlägg?
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Båda är automat, poängen var att ingen av de drog förhållandevis särskilt mycket trots automat.
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Någon som vet hur 9-5 är att dra med och vilken bränsleförbrukning den har?

Vi drar med en 9-5 sportkombi. Funkar väl bra, om det inte vore för Saabs urkassa automatlådor. Säljaren lurade på mor och far en automat för att det var det bästa att dra med, det han glömde säga var väl att lådan är klen som papper och inte orkar rikgit.. Eller alltså, det går, men jävlar var stryk den tar och vad ofta vi får byta olja..
Det är ju en diesel vi kör med, tror förbrukningen ligger runt litern med släp, strax under på plan landsväg. Men den har riktigt, riktigt jobbigt med uppförsbackar och då drar det iväg direkt..

Annars är det en riktigt rolig bil att köra och går huuur bra som helst på vägen, och hästarna är mer lättlastade nu sedan vi bytte dragbil.
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Du måste gå upp i storlek om du skall ha Audi.
Allroad är en betydligt större bil än A6.
Om du gillar Audi så är det definitivt något att titta på.

Men alla bilar som får dra riktigt tunga släp är ganska så stora och klumpiga, det får man räkna med.
Jag skulle i dagsläget köpa en begagnad Mercedes ML om jag ville dra ett stort släp.
De är billiga som begagnade och får ha massor på kroken.
Och så skulle jag fortsätta att köra med Audi A6 eller SAAB 9000 när jag inte behöver dra.

Audi S6 Quattro verkar få dra 1900kg.

Allroaden är precis lika stor och i stort sett identisk med den gamla A6 vi har haft båda.
Vår gamla A6 med största motorn (2,8) enbart framhjulsdriven fick dra 2000kg med BE (eller nu då med utökad) klart bästa dragbilen någonsin stark som en oxe du kände inte överhuvudtaget att du hade två rejäla halvblod i släpet bakom den och tog sig fram överallt genom skånsk drivsnö den är djupt saknad.
Allroaden med 4 hjulsdrift även den med största motorn får dra 2100kg (med utökad el BE).
Kör aldrig hästsläp längre iom att vi har lastbil numera.

Båda ovanstående är där rejält med krut i vet att samma bilar med mindre motor kan uppfattas tunga och halvsega men med största motorn i sig så händer det grejor när man trampar till plattan tex när man som vi har här måste sticka ut i miniluckor från stop ut på 100 väg (ofattbart egentligen att man får ha det så på en stor hårdtrafikerad europaväg).
Passaten tex är dunderseg och dålig dragbil jämfört med Audin. Den passaten vi hade en kort tid innan den snabbt blev utbytt var gräsligt ostabil med släp kändes som att den slingrade sig fram så fort det blåste lite som det alltid gör här nere.
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

9-5 an är mkt sämre att dra med än de gamla 9000(turbo) man upplever den inte hälften så stark som de gamla och inte alls lika robust i väghållningen. Det känns tungt att dra med 9-5 i våra backar ut härifrån segar den ordentligt och då har vi ändå inte haft 2 hästar bakom den för känslan är att fan vet om den verkligen kommer upp för backen med två hästar känns som att den precis tar sig upp med en. Så som dragbil har de tyvärr förstört saaben helt med de nyare modellerna. De gamla var mkt mer slitvargar.
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Åhå, då så skulle jag satsa på en Audi.
Min Quattro har 2,8 motorn V6 alltså och det märks inte när den har 1500kg på kulan.
Kanske att det är min dragkrok som är klen och sätter begränsningen.

Vi har också lastbil men den är så klumpig för mindre transporter.
Det är en C-kortsbil.
 
Senast ändrad:
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Då så kan det vara bättre att laga 9000.
Den har turbo och fungerande AC.
Och en trasig drivaxel.
Men vid 38000 mil kan väl det vara hänt.
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Och en trasig drivaxel.
Det var ett hjul som satt löst.
Bara.
Min sambo som bytte hjulen till vinterhjul vägrade att kontrollera detta då jag bad honom så nu får han bära Dumstruten.


Så oerhört onödigt att trassla med på detta vis.
Men billigt blev det ju och nu så har vi åter 3 bilar i drift.
Bha!
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Volvo är dyrt att köpa beg. Spec V70.
Jag har dragit med en dieselpassat, vet inte hur många hk men jag var inte imponerad av bilen öht.
Däremt VW Touareg är en mycket trevligare dragbil tycker jag!

Diesel är väl det bästa när man ska dra men sedan beror det ju hur mycket du kör i övrigt osv. Traktorkänslan med vissa dieselmotorer är ju inte jätteskojig.

Frågan är ju hur mycket du vill lägga? BMW 530 xi från -08 har jag dragit med (4wd) och BMW är ju väldigt trevliga bilar, men dyra...hade jag haft större plånbok hade jag köpt en sådan.

Men Touareg upplever jag som så klumpig och "stadsjeepig".

Totalt sett kör jag uppemot 2 000 mil per år. Således inte jättemycket. Till jobbet har jag bara 3,5 mil ToR och det är mest 90-100-motorväg.

Jag studerar så vill inte pytsa in alltför mycket. Kan dock inte säga en specifik summa.
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Ja jag tycker den enda nackdelen med Passaten är just höjden, för den är låg. Om man inte har mycket pengar och kan köpa en Alltrack ;). Å andra sidan är det väl ganska sällan man kör där det är så knöligt... iaf jag. Det ger den ju bra väghållning. Dock är mitt släp byggt med hög markfrigång så det stör en del att bilen är låg "bara för att".

Jag har dragit rätt mycket häst med en kompis Audi A4 (tor Skåne två gånger = 250 mil), den är väldigt bra att dra med också. Vet dock inte hur tungt den får dra. Den har stora motorn, 170 hk, i övrigt väldigt lik Passaten och lika låg. Möjligen lite bättre komfort i Audin men det är väl lite en smaksak. Den har ju mycket mindre baksäte och bagage, och ska man ha en ärlig jämförelse så är det väl A6 som gäller och då är det lite annat pris...

Vägen till stallet är asfalterad så det är inte särskilt mycket off-road-körning för min del.
Mindre baksäte och bagageutrymme är dock stort no-no! Jag vill inte trängas och i bilen ska det få plats bilbarnstol, barnvagn och hundbur.
 
Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Japp bildvisning i bilen, det är helt underbart du behöver bara titta på skärmen när du backar till och så går du ut och kopplar på. Inge mer att men ska springa ur och i bilen för att se om kroken är under handsken. Inga märken på bilen heller, det har man några på gamla bilen.:laugh:
Det där med att den är för låg har jag inte haft nå bekymer med, åker fälttävlanstävlingar och där brukar det kunna vara kassa parkeringar.
Åker nu nästan dagligen på grus(is)väg och den bara puttrar på som vanligt.
Visst skulle en Touareg sitta fint men det är ju en liten annan prisklass:)

Pfft, då är det ju inte längre någon sport att haka på släpet :p Då hade ju t.o.m. min fästman kunnat haka på det :eek:
 

Liknande trådar

Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 232
Senast: Gnapp
·
Utrustning Jag är nog inte den första som startar en sån här tråd men kanske finns ni hjälpsamma bukare som tycker det är kul med bilar :) Jag har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 548
Utrustning Det är bara att erkänna. Min 940 är för opålitlig även om jag är väldigt nöjd med den som dragbil. Men nu är det dags att byta både bil...
Svar
0
· Visningar
943
Senast: Estivuz
·
Utrustning Ja, nu är det dags. Dragbilen med stort D ska inhandlas. Efter år av runtåkande med våran fullständigt värdelösa Volvo V70 -04 så ska...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 167
Senast: Larka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp