Kombi som är vettig dragbil?

Sv: Kombi som är vettig dragbil?

Jag har en -10 passat 4 motion, jag är supernöjd. Drar inte mycket alls med dieseln. 2000kg. Men det bästa är backkameran som är special, aldrig mer en bil utan det.:)

Efter lite forskning på nätet så verkar inte VW passat vara så hög och skrapar lätt underredet. Inte så bra vid terräng. Tror Volvon är bäst inom det mesta men liksom ts är jag inte jätteförtjust i dem. Men de är ju populära fast dyrast att både köpa och äga.

Värt att tänka på också är att en automatlåda väger mer (nu har du ju BE men ändå, bilen blir tyngre och det blir ett annat slitage) och vissa automatbilar har en låg viktgräns för att inte lådan pallar mer helt enkelt. Ex. kollade vi på en Nissan.. X-trail tror jag? Samma motor, men aut. får dra 1350 kg och manuell 2000.
Vissa automatlådor drar också mer bensin då de "slirar", runt 10% mer än en manuell om man har otur.

Frågan är hur den är jämfört med min Saab som jag har idag? Jag tror att kompisen som jag ska besöka i helgen har en Passat. Får kika på den och jämföra :idea:

Backkamera? Alltså med bildvisning inne i bilen? Är det lika störande som backsensorer? :angel: (De stänger jag alltid av. Avskyr blipp-blipp-ljudet!)

När jag suttit i en Skoda har jag varje gång upplevt den som väldigt plastig och lite "fuskbyggd".

Vad får en Audi Allroad dra? Är det en särskild modell eller är det en typ av t.ex. A4, A6 osv?

Du menar alltså att jag ska räkna bort Audi helt? Synd men inte mycket att göra åt saken. Ska jag lägga pengar på en ny bil så vill jag få dra mer än den nuvarande.

Den Volvo jag kört mest släp med har knappt orkat öht. Och då har det varit ett tämligen lätt enkelaxlat täckt släp som bara varit fyllt med lite grejer för mässjobb, t.ex. tält, tidningsställ och dylikt.

Du måste ha kört en med väldigt liten motor då. jag har bara dragit med D5'orna och de har verkligen varit urstarka. skulle aldrig tänka mig att ha nån mindre motor om jag ska dra. :) som sagt så är det ju ett måste att de är starka och kvicka å dra med, annars går de ju fetbort! jag gör lätt omkörning i uppförs med två hästar i om det behövs, bara toucha gasen så piper den iväg :)

Audi A6 Och Allroad får beroende på motor dra mellan 1800 och 2100 kg
Subaru Forester och Outback med stora motorn drar 2000 kg
BMW 5 serie drar också 2000 kg beroende på motor.

De bilar som jag dragit släp med har ägts av Skånska Dagbladet så jag har ju inte fått välja själv :p Mina föräldrars bil har dock inte den minsta motorn iaf. Minns tyvärr inte exakt vilken det är dock.

*kl*

Passat 4-motion v6 eller v5. Tror diesel varianten får dra 2000 kg!
Har dock bara kört med en Passat v6 och det var rena drömmen!

Volvo är dyrt att köpa beg. Spec V70.
Jag har dragit med en dieselpassat, vet inte hur många hk men jag var inte imponerad av bilen öht.
Däremt VW Touareg är en mycket trevligare dragbil tycker jag!

Diesel är väl det bästa när man ska dra men sedan beror det ju hur mycket du kör i övrigt osv. Traktorkänslan med vissa dieselmotorer är ju inte jätteskojig.

Frågan är ju hur mycket du vill lägga? BMW 530 xi från -08 har jag dragit med (4wd) och BMW är ju väldigt trevliga bilar, men dyra...hade jag haft större plånbok hade jag köpt en sådan.

Ja jag tycker den enda nackdelen med Passaten är just höjden, för den är låg. Om man inte har mycket pengar och kan köpa en Alltrack ;). Å andra sidan är det väl ganska sällan man kör där det är så knöligt... iaf jag. Det ger den ju bra väghållning. Dock är mitt släp byggt med hög markfrigång så det stör en del att bilen är låg "bara för att".

Jag har dragit rätt mycket häst med en kompis Audi A4 (tor Skåne två gånger = 250 mil), den är väldigt bra att dra med också. Vet dock inte hur tungt den får dra. Den har stora motorn, 170 hk, i övrigt väldigt lik Passaten och lika låg. Möjligen lite bättre komfort i Audin men det är väl lite en smaksak. Den har ju mycket mindre baksäte och bagage, och ska man ha en ärlig jämförelse så är det väl A6 som gäller och då är det lite annat pris...

Japp bildvisning i bilen, det är helt underbart du behöver bara titta på skärmen när du backar till och så går du ut och kopplar på. Inge mer att men ska springa ur och i bilen för att se om kroken är under handsken. Inga märken på bilen heller, det har man några på gamla bilen.:laugh:
Det där med att den är för låg har jag inte haft nå bekymer med, åker fälttävlanstävlingar och där brukar det kunna vara kassa parkeringar.
Åker nu nästan dagligen på grus(is)väg och den bara puttrar på som vanligt.
Visst skulle en Touareg sitta fint men det är ju en liten annan prisklass:)

Jag har en Subaru Outback, tycker att den är väldigt bra både som dragbil och vanlig kombi. Den är från 2005, lilla motorn, och får dra 1800 kg. Det är enda nackdelen, idag skulle jag köpa en som får dra 2000 (denna årsmodellen var det bara stora motorn som fick det, vet ej hur det är med nya modeller). Funkar helt ok för mig med mina ganska små hästar (BE-kort), för mer normalstora hästar vore det nödvändigt med 2 ton.

Liknande trådar

Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 245
Senast: Gnapp
·
Utrustning Jag är nog inte den första som startar en sån här tråd men kanske finns ni hjälpsamma bukare som tycker det är kul med bilar :) Jag har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 596
Utrustning Det är bara att erkänna. Min 940 är för opålitlig även om jag är väldigt nöjd med den som dragbil. Men nu är det dags att byta både bil...
Svar
0
· Visningar
956
Senast: Estivuz
·
Utrustning Ja, nu är det dags. Dragbilen med stort D ska inhandlas. Efter år av runtåkande med våran fullständigt värdelösa Volvo V70 -04 så ska...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 218
Senast: Larka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Tråden för spår