Sv: kom just på ett tips för svårlastade hästar
Jag har pratat om det här med några erfarna hästmänniskor, och det är flera som upplever att hästarna är mer skeptiska till färgen på rampen, än själva ljudet eller momentet att gå in i "lådan". En häst i den fria naturen skulle aldrig gå på en svart fläck, det kan vara ett hål, en fara. Och vilken färg har så gott som alla transportramper? Svarta.
Genom att låta unghästar på lösdrift gå över en svart gummimatta på väg in och ut ur ligghallen när de ska få kraftfoder, har jag märkt att de i ett nästa skede är mer lättlastade än de som inte gjort detta. Självklart reagerar många lite på ljudet som blir när de kliver på, men avsevärt mindre än de som inte gått över mattorna.
Det finns såklart flera anledningar till att hästar inte gärna går in i transporter, men alla teorier är ju värda att tänka på!
Att lägga en filt eller plastskiva förstår jag inte hur det skulle dämpa ljudet som blir när hästen kliver på rampen. Tror inte det blir någon skillnad alls.
Lite havre när hästen kommer in däremot är en god idé. När jag lasttränar hästar får de stå en stund och äta lite gott när de kommit in, för att se lugnt få gå ur igen. Positiv förstärkning är alltid bra!