kom just på ett tips för svårlastade hästar

A

anonym78

eftersom dem flesta hästarna är rädda för ljudet när hovarna tar i rampen
så - varför inte lägga nånting mjukt på rampen? en filt,plast,eller nån sorts träskiva/plastskiva aa vad som helst som gör att det inte låter.
och så en hink havre eller nånting gott inne i transporten (y)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: kom just på ett tips för svårlastade hästar

Fast jag tror inte att en handduk dämpar ljudet speciellt mycket när hästen kliver på rampen? Är det inte bättre att vänja hästarna vid ljudet istället?

okej kanske inte det men.

Senast ändrad av en moderator:

Min svårlastade häst gick/stod gärna på rampen. Det var I transporten hon inte ville vara ;)
Hästar är naturligt klaustrofobiska eftersom de är flyktdjur och då vill kunna fly vis fara. Detta sitter djupt rotat i generna men kan naturligtvis tränas och vissa hästar har en svagare flyktinstinkt pga avel, temperament, träning men få hästar VILL stå instängda i trångt utrymme.
Det finns transporter utan ramp där hästen bara kliver upp direkt från marken, sägs vara något mer naturligt för hästen men den måste ju ändå stängas in i det trånga utrymmet sen..
OM det är rampen man har problem med och inte den trånga mörka transporten så tycker jag att man kan träna att gå på konstiga underlag typ presenning, träskiva mm där hästen kan gå fram och tillbaka utan att bli trängd, gärna med NH instruktör! :) Om du alltid går i grus/på asfalt så är det det hästen kan sen, om du tränar att gå på ovanliga underlag och göra ovanliga grejer så blir det vanligt för hästen och varje gång ni lyckas skapas större förtroende :D

Lycka till med det tipset på min häst..

Stå på rampen och trampa är inga problem..
Däremot och kliva in sista steget med bakbenen och samtidigt som transporten gungar lite gör att hon får bråttom ut igen...

Plast eller träskiva? Låter lite halt som underlag tycker jag.... Sen är ju redan ramperna klädda med ett lite dämpande underlag. Men visst...varför inte prova om det funkar.

Hade ett fullblod på foder för många år sen som hatade att åka transport. Gick inte in, inte ens med linor.
Någon kom på idén att backa upp transporten mot stalldörren och öppna lilla dörren fram så det blev ljust där inne.
Han klev alltså direkt fr stallet in i transporten.
Första gången var han tveksam men gick faktiskt in efter ett tag :eek: Nästföljande gånger var inga problem alls. Dock var det jobbigt när vi skulle hem från ridhuset igen. Det var samma visa där. Backa upp mot stalldörren. Mot ridhuset var förstort, förmycket möjlighet att bryta ut och det var tvunget att vara ljusare i transporten än i det utrymme han kom ifrån.

Han gick faktiskt aldrig att lasta på vanligt sätt.

Jag har pratat om det här med några erfarna hästmänniskor, och det är flera som upplever att hästarna är mer skeptiska till färgen på rampen, än själva ljudet eller momentet att gå in i "lådan". En häst i den fria naturen skulle aldrig gå på en svart fläck, det kan vara ett hål, en fara. Och vilken färg har så gott som alla transportramper? Svarta.
Genom att låta unghästar på lösdrift gå över en svart gummimatta på väg in och ut ur ligghallen när de ska få kraftfoder, har jag märkt att de i ett nästa skede är mer lättlastade än de som inte gjort detta. Självklart reagerar många lite på ljudet som blir när de kliver på, men avsevärt mindre än de som inte gått över mattorna.
Det finns såklart flera anledningar till att hästar inte gärna går in i transporter, men alla teorier är ju värda att tänka på!
Att lägga en filt eller plastskiva förstår jag inte hur det skulle dämpa ljudet som blir när hästen kliver på rampen. Tror inte det blir någon skillnad alls.
Lite havre när hästen kommer in däremot är en god idé. När jag lasttränar hästar får de stå en stund och äta lite gott när de kommit in, för att se lugnt få gå ur igen. Positiv förstärkning är alltid bra!

Tanken är inte helt dum!
Om man ska lasta en häst som inte är van (här menar jag inte de hästar som man har provat mycket med, men är svårlastade) är det ofta enklare att lasta den om man lägger ett tjockt lag halm på rampen och inne i transporten.
Då liknar det kanske boxen eller kanske det beror på ljudet, det hjälper iallafall.

Liknande trådar

Träning Har en väldigt grön häst som måste lasttränas (finns en tråd om hennes hälta). Hon är dessutom rädd och bakskygg. Jag måste göra detta...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 156
Senast: animalasia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 349
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 843
Ridning Hej! Jag har ett rätt jobbigt problem med min häst, som ibland gör att jag blir rädd och totalt tappar både lusten och motivationen...
2
Svar
28
· Visningar
4 671
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar