Kom ihåg ramsa för öppnor/slutor ?

moon

Trådstartare
Jag har ett stort problem då jag tränar för tränare. Att skilja på öppnor & slutor !!! Jag rider dressyr bara för nöjes skull HELT utan tävlingsambitioner. När jag gör det själv i paddocken behöver jag inte komma ihåg vad som är vad, utan bara att dom genomförs så korrekt som möjligt.
Har någon en bra RAMSA som man kan traggla i huvudet då man tränar :confused:
Som det är nu så går massa dyrbar tid av att snabbt komma på vad som är vad när tränaren ber mig göra skolorna. Jag får hjärnsläpp helt enkelt.
 
Sv: Kom ihåg ramsa för öppnor/slutor ?

Har ingen ramsa men om man tänker att en öppna "öppnar spåret" sett framifrån och en sluta "stänger spåret" sett framifrån :)
 
Sv: Kom ihåg ramsa för öppnor/slutor ?

Jag tänker såhär

Öppna = Öppna/påbörja en volt. Bakdelen kvar på spåret och framdelen påväg in på en volt.
Sluta = Sluta/stänga en volt, framdelen ut på spåret och bakdelen kvar på volten.
 
Sv: Kom ihåg ramsa för öppnor/slutor ?

tänk när du ska lägga en volt... Du "öppnar volten" när du svänger in på volten och när du "sluter volten" när du ska ut på spåret igen
 
Sv: Kom ihåg ramsa för öppnor/slutor ?

Jag tänker såhär

Öppna = Öppna/påbörja en volt. Bakdelen kvar på spåret och framdelen påväg in på en volt.
Sluta = Sluta/stänga en volt, framdelen ut på spåret och bakdelen kvar på volten.

Hehe du var snabbare och utförligare än mig ;)
 
Sv: Kom ihåg ramsa för öppnor/slutor ?

Jag brukar tänka "öppnar en volt" och "sluter en volt" (= början på volten vs slutet på volten)

:)
 
Sv: Kom ihåg ramsa för öppnor/slutor ?

Jag tänker såhär

Öppna = Öppna/påbörja en volt. Bakdelen kvar på spåret och framdelen påväg in på en volt.
Sluta = Sluta/stänga en volt, framdelen ut på spåret och bakdelen kvar på volten.

Jag tänker tvärtom, det är därför jag får hjärnsläpp när tränaren säger det snabbt, så jag glömmer av hur jag brukar tänka då man har allt annat att tänka på.
Så min inre dialog i en trött hjärna 20 min in i passet blir typ: In med bakdelen för att öppna volten, framdelen ut ( öppna volten med framdelen)..........så blir jag förvirrad mitt i tänket & tänker .........eller var det tvärtom :confused:. När jag blir förvirrad över det stänger hjärnan av & jag kan inte tänka alls. Utan jag ber min tränare att säga bakdelen in el. ut ....ha,ha,haaaaaa.
Det går bra med min ordinarie tränare, men när jag tränar för någon ny så är det skämmigt :angel:
Därför tänkte jag att en ramsa kanske skulle bli mindre förvirrande :idea:
Tur att jag inte tävlar.........................:rofl:
 
Sv: Kom ihåg ramsa för öppnor/slutor ?

Du kan ju översätta den till något annat, tex "Grinden öppnas inåt" tänk då hästens framdel som grinden i staketet, när tränaren då säger öppna längs långsidan, då ska du öppna grinden in mot mitten av ridbanan, dvs hästens framdel ska in, när tränaren säger sluta ska grinden vara stängd, framdelen kvar på spåret.
 
Sv: Kom ihåg ramsa för öppnor/slutor ?

När jag var liten fick vi lära oss
Öppna -Ögonen in
Sluta -Svansen in
 
Sv: Kom ihåg ramsa för öppnor/slutor ?

öppna öppnar volten (början på volten = huvudet in/ rumpan ut)

sluta sluter volten (slutet på volten = huvudet ut/ rumpan in)

har själv problem när tränaren säger "gör sluta" får tänka till lite innan ^_^
 
Sv: Kom ihåg ramsa för öppnor/slutor ?

När jag var liten fick vi lära oss
Öppna -Ögonen in
Sluta -Svansen in

Den var bra! Kan till och med jag lära mig :D tycker också det blir kaos när man snabbt ska komma på vad som är vad, även om man vet det där med att öppna en volt och att stänga en volt, tar för lång tid i min skalle i alla fall ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 277
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 240
Senast: MML
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 563
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp