Kolla vad läckert

Gnist

Trådstartare
Detta fina exemplar finns inte långt härifrån och fångades på bild med en uppriggad sk "åtelkamera" vid denna egenhändigt valda plats att ha middagen på..

gallery_1473_6_56954.jpg

Sv: Kolla vad läckert

Väldigt vacker!

Antar att det är bilderna min far berättat om. För några dagar sedan hade en bekant till honom lagt ut en trafikdödad älgko i skogen häromkring och riggat en kamera. Första dagen var det ingenting på korten men de beslöt att låta den sitta kvar och så fick de faktiskt kort på en stor björn som hade festmåltid.

Senast ändrad:

Nej detta är inte en trafikdödad älg. Det är en liten relativt nyfödd kalv som björnen helt på egen hand slagit enligt den info som vi fått från han som hittade kalven och riggade kameran..

My mistake. Tyckte bilderna såg väldigt lika ut och vid samma tidpunkt men den här björnen är nog lite mindre.

I vilket fall måste det vara otrolig tur att komma till ett byte som björnen rivit, ha med sig en "åtelkamera" och att björnen sedan återvänder lite senare.

I vilket fall måste det vara otrolig tur att komma till ett byte som björnen rivit, ha med sig en "åtelkamera" och att björnen sedan återvänder lite senare.

Är man mycket ute i skogen, vet inom vilka områden det finns björn så hittar man sådana platser relativt lätt och när man hittat platsen, så åker man hem och hämtar kameran, riggar den och håller tummarna för att djuret man vill ha på bild kommer dit igen.

Vi har gjort likadant med älg och rådjur och det kräver ju att man känner sina marker och inte är bangen att vandra timtal på jakt efter "rätt" ställe att sätta upp kameran på ;)

Tyvärr har vi lite björn där jag bor så det är inte ett altenativ här nere, men trevligt att ni har björn hos er. Hoppas de växer på sig och blir fler.

Senast ändrad:

Tyvärr har vi lite björn där jag bor så det är inte ett altenativ här nere, men trevligt att ni har björn hos er. Hoppas de växer på sig och blir fler.

Fler?? Vi har nästan fler björnar än det finns plats till redan nu, så jag hoppas de emigrerar söderöver, så att det blir en jämn fördelning på dem över hela landet :)

Ja, fler. Jag tycker även att rovdjur förtjänar en plats i den svenska faunan och vi får väl hoppas att de är så smarta att de rör på sig om de blir för många. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 202
Senast: Maniac123
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 024
Senast: Anonymisten
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia
  • Stillsam sysselsättning?