Kolla upp hund om den har höftfel

MoonFlight

Trådstartare
Om man vill kolla upp om en hund har ont i höfterna är det lättast att göra det hos veterinär eller vart ska man kolla upp det lättast. Någon som har erfarenhet av hund med höftfel? Vad gör man åt det om det ens går att fixa? Räknas det som dolt fel från uppfödaren fast det är korsning?!?

Vill veta allt ni vet om höftfel.
Det är en korning schäffer (pappan) och rottis (mamman).

Sv: Kolla upp hund om den har höftfel

Ring och beställ tid för höftledsröntgen hos veterinär. Se till att plåtarna skickas till skk för avläsning och betala in avgiften för den snarast efter röngten, så får du svar på om din hund har hd-fel eller inte.

Höftledsdyslpasi räknas aldrig som dolt fel.

Allt från strax under 1000-lappen och uppåt. Avgiften till skk går på ca 200:-

Du har väl överhuvudtaget inga garantier när du köpt en blandras.
Om inte du har en egen specialare.
Det är ju lite mer på vinst och förlust.

En hund med dåliga höfter ligger sällan eller aldrig med bakbenen rakt ut. Min schäfer som hade dubbla treor, galopperade som en hare, fyrtakt och inte tretakt.
Men som sagt röntgen är det bästa, och nästan nödvändigt med en sådan korsning.
Sen röntgar man vid ung 15-månaders ålder.

En hund med dåliga höfter ligger sällan eller aldrig med bakbenen rakt ut.

Fast det där kan jag säga är en skröna, skrönan finns åt
båda hållen. Men sanningen är den att det är inget att gå på,
då det finns såväl hundar med HD-fel som ligger med bakbenen rakt
ut, som hundar som är HD-fria. Likväl finns det hundar med
HD-fel som aldrig ligger med bakbenen rakt ut, som det finns
HD-fria hundar som aldrig ligger med bakbenen rakt ut.
Det säger ingenting.

Hmm.. varför skickar man plåtarna till skk? kan inte veterinären läsa av plåtarna?

Ullis - okunnig som håller på att bli insatt.

Ska man ha plåtarna korrekt avlästa, så är det hos skk de veterinärer som har den kompetensen finns.

Jag höftröngade och armbågsröngade min blandis (schäfer/boxer). Jag sickade in plåtarna till skk och fick dom avlästa för 200 eller 300 kr (kom inte ihåg). Den veten jag röngade hos ville inte läsa av plåtarna innan utan sickade dom direkt. Han har helt felfri :D och det är rätt skönt att veta. Min syster har två hundar och båda har höftfel och hon får ge dom medicin varje dag och gå på larerbehandling en gång i veckan även om dom bara har grad C.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
876
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 941
Senast: Piaff
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 351
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18