Men när det är en redan känd individ Ts vill kunna bekräfta eller avfärda handlar det väl snarare om att se ifall det dyker upp någon träff bland dennes nära släktingar. Dvs. det som behövs är träd från den ev. pappan och bakåt/åt sidan.
Om det inte finns anledning att befara nära kopplingar mellan mammas och pappas släkt, typ om de kommer från samma lilla ort, behöver man inte lägga något arbete på morssidan.
I Ts situation är väl den fråga man främst ska fundera över hur nära släktträff mot pappan man ska vilja ha för att anse det för att vara en bekräftelse. Hur stor ska sannolikheten vara för att träffen kommit just genom honom till Ts. Den lär väl sjunka rätt snabbt om det inte är väldigt nära läktled som träffen kommer ifrån?
Det arbete man kan behöva göra på morssidan är att ta reda på vilka matcher som hör dit.
Om man redan har en idé om en man som skulle kunna vara pappan så kan man behöva släktforska för att ta reda på om matcherna är släkt med den aktuella mannen. Beroende på hur mycket man redan vet om hans släkt. Man kan ju få en träff på en rätt avlägsen släkting till honom. Då kan man behöva släktforska för att ta reda på om personen är släkt med honom.
Jag kan ta mig själv som exempel. Jag har skickat in till Myheritage. Jag har över 8500 matchningar. Närmsta släkting påstås vara en syssling jag aldrig hört talas om men den personen har mammas flicknamn som ett uppgett släktnamn (inte personens efternamn). Jag har 5 matchningar som ingår i sk storfamilj. Där är sysslingen närmsta släkt.
Senast ändrad: