Kolla släktskap via släktforskning?

MissFideli

Trådstartare
Jag skulle vilja se om jag är släkt med en person utan att han får reda på det.
Jag har funderat på sånt där DNA-kit till släktforskning, skulle det kunna funka? Jag vet inte om han är med i sånt själv, men visst borde jag kunna köra emot nån släkting till honom också?

Det handlar om min eventuella far och är enbart för min egen skull.

Om det ens är möjligt, då.

Allt beror ju på om han eller någon av hans släktingar gjort testet (hos samma företag). Jag ”hittade” både min faster och mammas kusiner när jag gjorde. (De var alltså kända för mig sedan innan, men jag visste inte att de skickat DNA-prov dit.)

Allt beror ju på om han eller någon av hans släktingar gjort testet (hos samma företag). Jag ”hittade” både min faster och mammas kusiner när jag gjorde. (De var alltså kända för mig sedan innan, men jag visste inte att de skickat DNA-prov dit.)

Ja, så är det ju. Just det kommer jag inte kunna kolla upp, så det blir en chansning.

Jag har funderat på sånt där DNA-kit till släktforskning, skulle det kunna funka? Jag vet inte om han är med i sånt själv, men visst borde jag kunna köra emot nån släkting till honom också?

Har du gjort någon arkiv-/pappersforskning? Utan det funkar ändå inte dna-forskring.
Jag har gjort test för att ev hitta en annan biopappa än den jag har på pappret men de närmaste träffarna jag fick på ancestry hade 6% delat dna med mig. (Tredje/fjärdekusiner).
Kollade fleras släktträd och hittade inget som inte stämde med namnen i mitt. Det är isf om nån av min pappas släktingar skulle vara min biopappa, men det är så krångligt att hålla på med dna-forskning så jag har inte orkat ta tag i det.
Har bara testat mig själv.
Lite intressant var iaf att det fanns över 600 träffar som ancestry inte kunde koppla till nån av sidorna, så nåt skumt kan det vara.

Fråga de som hållit på länge med släktforskning. De bör kunna alla knep och säga om det är lönt.
Om inte annat, fråga någon släktforskare i en annan stad.

Har du gjort någon arkiv-/pappersforskning? Utan det funkar ändå inte dna-forskring.
Jag har gjort test för att ev hitta en annan biopappa än den jag har på pappret men de närmaste träffarna jag fick på ancestry hade 6% delat dna med mig. (Tredje/fjärdekusiner).
Kollade fleras släktträd och hittade inget som inte stämde med namnen i mitt. Det är isf om nån av min pappas släktingar skulle vara min biopappa, men det är så krångligt att hålla på med dna-forskning så jag har inte orkat ta tag i det.
Har bara testat mig själv.
Lite intressant var iaf att det fanns över 600 träffar som ancestry inte kunde koppla till nån av sidorna, så nåt skumt kan det vara.

Nej, inget. Detta har varit en tanke som hittills stannat just vid en tanke. Men jag tänker att om jag har släktskap med någon i hans närmare släkt, så borde det ändå vara så att han är min pappa?

Om du ändå lekt med tanken, och inte har några problem med det som ev kan dyka upp, så hade jag bara gjort det. Antingen poppar något upp angående din ev pappa eller inte. Jag tycker det har varit jättekul även ur andra aspekter. Man får tex reda på var ens släkt kommer ifrån, massa egenskaper man har, mer avlägsna släktingar mm. Spännande även utan det rena släktforskandet.

Du behöver inte kolla specifikt mot någon släkting, utan du kollas automatiskt mot alla i databasen. I varje fall är det så på sidan jag är med på.
Så om du får match på någon av pappans släktingar kan de se matchen om de kollar sidan, men de ser inte att du letat efter dem, utan kan bara konstatera att ni är släkt.

Du behöver inte kolla specifikt mot någon släkting, utan du kollas automatiskt mot alla i databasen. I varje fall är det så på sidan jag är med på.
Så om du får match på någon av pappans släktingar kan de se matchen om de kollar sidan, men de ser inte att du letat efter dem, utan kan bara konstatera att ni är släkt.
Ah! Så om det inte är nån match, så kommer de aldrig få reda på det? Vore ju toppen!

Nej, inget. Detta har varit en tanke som hittills stannat just vid en tanke. Men jag tänker att om jag har släktskap med någon i hans närmare släkt, så borde det ändå vara så att han är min pappa?
Det vet man inte förrän man kollat procent och centiMorgan etc. (Fråga mig inte hur det funkar med cM, har typ ingen aning 🤷🏻‍♀️) Kan vara nån annan i hans släkt som är din pappa. Eller så är han och din juridiska pappa släkt så du får träff ändå men vet inte hur.
Jag trodde jag skulle få nån träff på okända syskon eller förstakusiner men de närmaste träffarna är tredjekusiner och dem hade jag inte koll på innan.
Har du Facebook så finns det grupper där man kan få hjälp att räkna ut släktskap via dna men du måste bygga ett släktträd på de uppgifter du har först.
Det går inte att bara ta ett test utan att ha ett träd som databasen kan jämföra mot. Eller det går men du ser ju inte vilka släktingar som träffarna och du har gemensamt.

OM du har ett okänt halvsyskon (med den pappan) som har testat sig på samma bolag kommer hen komma upp som förmodat halvsyskon. Men den chansen är pytteliten.
Du kanske har sett när Carina Bergfeldt testade sig och hittade sin halvbror men att det går så lätt är ett undantag.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 345
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 570
Senast: Mia_R
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 526
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 357
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025