Kolla på häst

S

Stajna

Idag var jag och kolla på en häst.
I annonsen stog det jättebra saker och när jag ringde sa hon också jättebra saker.Så vi bestämde att vi skulle åka dit och kolla.
Vi kommer fram och då berättar hon att han inte gillar att ridas i paddock,att han inte travar och att han har passtaktig tölt.När jag sen skulle försöka få honom att tölta utanför paddocken på vägen så ville han bara vända hem hela tiden vilket tyder på att han inte vill rida ut själv.
Om hon hade sagt allt detta när vi ringt hade det varit en helt annan sak.
Och jag fick bara rida i 10 minuter!Och där stog hon och prata om att man måste känna sin häst och sen så säger hon att det räcker efter 10 minuter.
Ska det verkligen vara så??

Sv: Kolla på häst

Nej, så brukar det inte vara. Jag gissar att hon märkte att detta inte var hästen ni sökte och ville därför inte att ni skulle fortsätta rida.

Tänk på att det är upp till både säljare och köpare att ge korrekt information. Tänk igenom ordentligt vad det är du söker och vilka frågor du vill ställa innan du åker ut och tittar på hästar. Låt samtalet ta tid. Om det är en seriös säjare så uppskattar de bara att du är tydlig på vad du söker och vill veta mycket om hästen. Vilka gångarter hästen har, hästens utbildningsnivå och hur den rids idag, om den har varit sjuk/halt, hur den är att hantera (t.ex. lasta i hästtransport, är den rädd/osäker eller trygg) är något som du alltid själv bör fråga.
Åk bara och titta på de hästar som uppfyller dina krav, så slipper du fastna för någon häst som egentligen inte alls är vad du söker...

Låt alltid ägaren rida hästen själv först så du ser hur hästen rör sig och hur det beter sig med sin ägare. Se till att hästen visas i båda varven. Om hästen som i detta fall inte travar så skulle jag rekommendera dig att få se hästen longeras för att se om hästen då tar traven, för i så fall kan det vara "ryttarproblem" som gör att hästen inte travar.

Det att hästen inte ville rida iväg med dig från gården kan vara så enkelt att hästen inte såg dig som ledare. Kan mycket väl vara så att det inte alls är problem för ägaren att rida ut själv med hästen.

Nej, så brukar det inte vara. Jag gissar att hon märkte att detta inte var hästen ni sökte och ville därför inte att ni skulle fortsätta rida.

Tänk på att det är upp till både säljare och köpare att ge korrekt information. Tänk igenom ordentligt vad det är du söker och vilka frågor du vill ställa innan du åker ut och tittar på hästar. Låt samtalet ta tid. Om det är en seriös säjare så uppskattar de bara att du är tydlig på vad du söker och vill veta mycket om hästen. Vilka gångarter hästen har, hästens utbildningsnivå och hur den rids idag, om den har varit sjuk/halt, hur den är att hantera (t.ex. lasta i hästtransport, är den rädd/osäker eller trygg) är något som du alltid själv bör fråga.
Åk bara och titta på de hästar som uppfyller dina krav, så slipper du fastna för någon häst som egentligen inte alls är vad du söker...

Låt alltid ägaren rida hästen själv först så du ser hur hästen rör sig och hur det beter sig med sin ägare. Se till att hästen visas i båda varven. Om hästen som i detta fall inte travar så skulle jag rekommendera dig att få se hästen longeras för att se om hästen då tar traven, för i så fall kan det vara "ryttarproblem" som gör att hästen inte travar.

Det att hästen inte ville rida iväg med dig från gården kan vara så enkelt att hästen inte såg dig som ledare. Kan mycket väl vara så att det inte alls är problem för ägaren att rida ut själv med hästen.
Han hade inte blivit riden på 1 vecka och vi fråga alla saker i telefon men sen va han inte så

Ibland ar det sa att saljare och kopare inte forstar varandra riktigt, det som saljaren menar nar de sager att hasten har bra tolt tex, kan ju vara helt annorlunda mot vad koparen tankt sig. Det beror ju pa vad respektive person har for erfarenheter och forvantningar.

Sedan kan det ju vara sa att hast och kopare inte passar ihop helt enkelt.

Jag salde for manga ar sedan en valack som var lite speciell, och jag forklarade pa telefon att han har mycket langsam tolt, han har inte mycket vilja alls, men ar alltid snall och rar och gor sitt basta efter egen formaga.
Person 1 kunde inte fa hasten att lamna garden, medan person 2 red 4 gangarter klockrent pa faltet. I det forsta fallet sa tycker inte jag att det ar nan mening att fortsatta en langre stund, de passar inte for varandra helt enkelt. Jag har inget intresse av att lata henne "vinna" over hasten i det har fallet. Jag kommer anda inte att salja till henne.

Kan ju tillagga att person 1 nog blivit lurad ut till mig av sina 5 "mycket hastkunniga" vanner som alla hade asikter om hastens stam och extrior osv. Jag tror inte hon sjalv knappt suttit pa en hast, men det ar ju gratis att provrida, mycket battre an turridning...

Person 2 var en 7-aring som ridit pa ridskola 2 ar och lite pa mammas hast, de passade sa bra for varandra! Kan fortfarande se hur den lilla tjejen sitter med benen och ena armen om ena frambenet pa hasten och matar honom med den andra, medan hon talar om for sin mamma att hon aker inte harifran utan honom.

Som kopare kan man inte forvanta sig att saljaren ska stalla upp pa allt man vill om den anda vet att den inte vill salja till dig. Men en serios saljare brukar saga det redan pa telefon, eller komma med nan undanflykt att de redan har en spekulant som har forsta tjing.

Jag gissar på att hästen är sån som säljaren sa i telefonen, med en van islandshästryttare.
När ni kom dit märkte säljaren att hästen inte var ngt för er & därför var det kanske ingen idé att fortsätta provrida då denna märkte att du inte klarade av hästen.
Det är bara att leta vidare.
Vad har du för prisgräns på hästen du ska köpa?

Klart finns det också oseriösa säljare tyvärr... men sen hadlar det som sagt om att kemin ska stämma mellan häst och ryttare..
Glói som jag har skulle jag träna för försäljning åt en kompis, han hade nog redan bestämt sig för att jag skulle bli ägare, för han accepterade ingen annan..:smirk: toksprang med dem som provade och gick som ett ljus(extra snäll för det tillfället) när jag hoppade upp.. Det var inte jag som valde häst, han valde mig!

Mitt bästa tips är att ta hjälp av någon riktigt islandshästkunnig person som kan hjälpa dig. När du provar kan det vara bra att fråga säljaren hur de brukar rida hästen, om dom inte berättar det själva..

Vilken typ av häst är du ute efter? har du någon som hjälper dig?
Och har du någon instruktör eller annan person som kan hjälpa dig när du kommer hem med hästen?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 290
Senast: Grazing
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 337
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 544
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur