Kolla masken

Status
Stängd för vidare inlägg.

Calvaro

Trådstartare
Finns det något alternativ till "kolla masken" lådorna? Har man fler än en häst så blir det ju inte så billigt precis. Ska i vår släppa hästarna på "nya" beten och tänkte därför skicka iväg ett träckprov i mitten på april och avmaska efter resultatet där för att hålla trycket nere på de nya betena. Är det lagom i april eller ska man göra det tidigare nu när vintern varit så mild?

Sv: Kolla masken

jag vet inte om det finns några alternativ.
men man brukar få rabatt om man köper många på en gång ;)

Man kan göra samlingsprover oxå. Ring Vidilab som utför träckproven och fråga! Är det väldigt många, kanske du kan förhandla dig till en schysst rabatt?

Jag klarar mig undan relativt billigt ändå för jag har bara två. Men det går ju på en 550kr +ev. avmaskningsmedel +ev. avgift för recept
Fast jag tycker att det är bra att man har tagit tag i resistensproblemet. Risken är väl att många stuntar att avmaska nu....

Se det från den positiva sidan istället :idea:
Om det blir nollor i protokollet på träckproven så slipper du ju avmaska.
Mina tre hästar har bara haft nollor sedan jag började ta träckprov för två år sedan. Jag har bara behövt avmaska mot styngflugans larver - dvs det blev betydligt billigare än om jag följt ett slentrianmässigt avmaskningsprogram.

Immer

Jag har lämnat träckprov direkt till en större hästklinik, det kostade inte alls mycket. Glömt hur mycket nu förstås, men det var under 200 kr. :)

Man gör samlingsprov. Kostar 230:-/st hos Vidilab upp till 3 individer, från prov 10 kostar det 204:-/st.

http://www.vidilab.se/?sida=priser

Den bästa tidpunkten med träckprov är några veckor före betessläppet. Dels hinner du få svar, dels hinner du ev fixa maskmedel (om det behövs) INNAN hästarna släpps på betet.

Jeg skickar mine till Danmark, det går på ca 100 kr pr häst :) incl avmaskningsplan om det behövs :)

Dom kollar även om där är sand i täckprovet :) (men det gör jag dock själva i gång i vecken ändå;))

Senast ändrad av en moderator:

Det bästa tidspunkt att kolla mask är 15. mars - 31. maj & 15. aug. - 15. okt. det är den besked man får från lab.

BTW Dom kan kolla för blod i täckprovet, så om man mistänker magsår, skåder efter massivt mask attack o dyl kan det kollas där också

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har en fundering angående mask i markerna. Vi har runt 10 hästar på gården, tre lösdrifter och tre rasthagar. Mestadels unghästar. Vi...
Svar
13
· Visningar
1 417
Senast: Madick
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 109
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 445
Senast: Bison
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 978
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola
  • Mens