Kolla masken

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tiggertjejen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 7 832
T

Tiggertjejen

Skickade in kolla masken idag ni som gjort det hur lång tid tar det att få svar? Förstod det som att de i princip kunde svara på epost samma dag som provet inkom?

Sv: Kolla masken

Skickade i måndags fick svar igår via mail, helt suveränt:banana:

Det betyder att jag kan få svar redan imorgon!!
Hoppas, hoppas det!

De är jättesnabba med att svara! Enda nackdelen med kolla masken är att det är ganska dyrt att ringa til deras rådgivare... Det kostar 10 kr/min...

Ok, men jag ska inte ringa dit, tur är väl det!

Spännande att se svaret, gissar på att fullblodet har mindre än 2åringen!

Det är ett paket man köper, köpte mitt på granngården för 279kr, där finns påse och engångshandskaratt ta träckprov med. Du tar 3 "tollar" och skickar in. I priset ingår frakt och analys på blodmask och tror det var någon mer? Ska du sen ha odling på masken får du kryssa i en ruta och får då med provsvaret en faktura på 195kr.

Men det är gratis på bukefalos!!

_Yggdrasil_ skrev:
De är jättesnabba med att svara! Enda nackdelen med kolla masken är att det är ganska dyrt att ringa til deras rådgivare... Det kostar 10 kr/min...

Kan man bara skicka in på en häst per kit ?
Vad menas med odling på masken ? Behöver man det ?
Tack Mvh Madeleine

En häst per kit ja. Vill du skicka in för fler hästar kan du få rabatt. Kolla på www.vidilab.se så ser du.

Odling får man kryssa i om man vill ha om man har högt EPG. Både stora och lilla blodmaskens ägg ser likadana ut. För att kunna särskilja behöver man odla (låta äggen kläckas). Stora blodmasken är mycket farlig för hästen, därför vill man kolla om hästen har problem med den.

Jo, jag satt tyst ett tag innan jag fattade.

5 åringen har ju bara avmaskats på måfå 2 gånger om året och inte efter några intervaller, med sen så hagvistelsen för honom är en annan sak.

Det underliga är att han har gått i samma hagar som sweety, förmodligen de enda efter fölhagarna skulle jag tro.

Vad har du för ideer?
Unghästar brukar ju ha mask eftersom de inte har samma imunförsvar (beror ju givetvis på parasittrycket i hagarna också)?
Ja jag är lite förvånad.

Ja du jag är också förvånad :D. Jag är inte alls haj på det här med avmaskningar iheller. Lär mig nya saker hela tiden.

Antagligen så har sweety bra immunförsvar mot maskar plus då bra hagar o det där. Fast det är väl inte ofta så unga hästar är helt rena?

Nä det var det jag reagerade på, sen har ju 5åringen gått i hagarna på sommaren då sweety gått på bete.

Sweety har ju avmaskats enligt intervallerna och inte 5 åringen, kan det ha betydelse detta året? Men jag tycker ju att maskarna som 5åringen fått där borde finnas kvar i hagarna då de är för stora för att mocka ur.

Ja du jag har ingen aning. Lite konstigt också att din o min gick på samma bete förra året och din har noll o min 1100 :D. Det gör väl sin del på betet med antar jag??

Kan provet visa fel?
Tog 3 färska träckbollar!

Nej då, det är knappast fel på provet. Vissa hästar har sämre försvar mot mask och bär alltid på mycket. Andra (de flesta) håller sig på 0-50-100 EPG oavsett hur man avmaskar i stort sett

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 426
Senast: Stergo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 717
Hästvård Har en vän vars åring har fått en illa infektion i hoven, sticksår, främmande objekt kvar, hovbenet påverkat. Svarar svagt positivt på...
Svar
2
· Visningar
344
Senast: Mirtai
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 450
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka