Kolla klippet: Hopptjejen som fick nog av vårdslösa bilister

Hoppryttaren fick nog av bilister som inte visade någon hänsyn när hon var ut och red. Hon började filma med sin mobil för att visa hur snabbt de körde trots att de mötte ett ekipage med reflexväst och annan utrustning för att göra sig synligt. Här kan du se hennes film och läsa om reaktionerna till henne efteråt.

Vad gör en elvaåring ute på trafikerad väg med en ej trafiksäker häst? Jag tycker inte att den bilen på filmen körde olämpligt, ryttare äger inte heller vägen. Är jag ute med en häst som inte är säker så får jag ju hoppa av och leda förbi. Då har alla tagit det lugnt, det visar tydligt att hästen inte är säker. Det finns visserligen bilförare som kör alldeles för fort förbi, men procentuellt verkar det vara fler ryttare som tror att alla ska anpassa sig maximalt även om det inte verkar finnas något behov.

Vad gör en elvaåring ute på trafikerad väg med en ej trafiksäker häst? Jag tycker inte att den bilen på filmen körde olämpligt, ryttare äger inte heller vägen. Är jag ute med en häst som inte är säker så får jag ju hoppa av och leda förbi. Då har alla tagit det lugnt, det visar tydligt att hästen inte är säker. Det finns visserligen bilförare som kör alldeles för fort förbi, men procentuellt verkar det vara fler ryttare som tror att alla ska anpassa sig maximalt även om det inte verkar finnas något behov.
Hoppas du skämtar. Att tro att man äger vägen och att be folk att sakta ner när de kör förbi eftersom det annars kan uppstå farliga situationer är knappast jämförbart. Är det acceptabelt att köra förbi vägarbetare utan att sakta ner också?

Älskar min helreflexjacka (och uppskattar liknande på andra när det är jag som kör bil), hjälper faktiskt mig själv att lägga märke till fordon tidigare eftersom jag reagerar på att jag själv blir ljusare.

Är kanske onödigt störande på vissa platser, typ nära motorvägar eller liknande där det stör synfältet mycket för de som kör och inte finns behov av att fordon ska sakta ner. Där jag är uppstallad behöver man oftast starta sina uteritter intill 60-väg med bitvis begränsad sikt och många som kör lite för snabbt. De flesta förare är hänsynsfulla när de ser en, om de ser en i god tid blir det lättare för båda att anpassa sig vid behov. Ser föraren en först när man är nära så blir det oftare att de fortsätter likadant eller bromsar kraftigare = mer störande för båda och misstänksamt beteende enligt vissa hästar.

Hoppas du skämtar. Att tro att man äger vägen och att be folk att sakta ner när de kör förbi eftersom det annars kan uppstå farliga situationer är knappast jämförbart. Är det acceptabelt att köra förbi vägarbetare utan att sakta ner också?
Jag tycker att man ska sakta ner något, men många ryttare verkar vilja att folk krypkör förbi och det är i de flesta fall inte nödvändigt. Vilken hastighet tycker du att folk bör passera om du rider en häst som går rakt fram utan att verka stressa? Och vad gör du för att folk ska göra det? Vad gör du när folk kör lagom snabbt?

Varifrån får du att tjejen är 11 år och att hästen inte är trafiksäker?
Om du har sett filmen, hur tycker du en trafiksäker häst ska bete sig till skillnad från denna?

Varifrån får du att tjejen är 11 år och att hästen inte är trafiksäker?
Om du har sett filmen, hur tycker du en trafiksäker häst ska bete sig till skillnad från denna?
Jag vet inte hur gammal hon är, utgår främst från texten. Jag tycker definitivt att den hästen verkar trafiksäker.

Jag är ju mycket ute på vägarna tidigt på morgonen och ser diverse olika reflexkonstellationer. De nya, helreflexiga är väldigt effektiva. Men jag funderar på varför man alltid blandar dom med svart i plaggen? Jag saknar en jacka som är både det gula OCH det helreflexiga. Så man får med båda?

Jag tycker att man ska sakta ner något, men många ryttare verkar vilja att folk krypkör förbi och det är i de flesta fall inte nödvändigt. Vilken hastighet tycker du att folk bör passera om du rider en häst som går rakt fram utan att verka stressa? Och vad gör du för att folk ska göra det? Vad gör du när folk kör lagom snabbt?
Inte många som för av att någon kör förbi onödigt långsamt. Betydligt fler som dör av motsatsen. Tycker det är rimligt att sakta ner som man skulle gjort om hästen var en älg eller någonting annat lika oberäkneligt man inte vill ha in genom vindrutan. I de flesta fall så är det onödigt försiktigt men noll och ingen anledning att chansa.

Inte många som för av att någon kör förbi onödigt långsamt. Betydligt fler som dör av motsatsen. Tycker det är rimligt att sakta ner som man skulle gjort om hästen var en älg eller någonting annat lika oberäkneligt man inte vill ha in genom vindrutan. I de flesta fall så är det onödigt försiktigt men noll och ingen anledning att chansa.
Det här var jag nära på att erfara i helgen - jag var ute och promenerade med min häst och var tvungen att gå över en lite större väg, och hon hade snällt gått innan och har inga större problem med att vara rädd för bilar. Men precis när vi kom av vägen, samtidigt som den sista bilen av tre-fyra stycken körde förbi, fick hon spel och fick för sig att träna på skolor ovan mark... Det vill säga min häst, som precis hade blivit omkörd av flera bilar utan att bry sig och som gick snällt och lugnt vid sidan, fick när hon kom ner i gräset och leran i vägkanten för sig att hoppa rakt upp i luften och sedan trava ett varv runt mig innan hon lugnade ner sig igen. Då var jag väldigt glad över att vi faktiskt kommit av vägen, och att det inte hände några sekunder tidigare.

Min rutin är att bilisten ska se hur högt, brett och långt ekipaget är, och kan dem göra det tycker jag majoritet saktar ner och kör lugnt förbi.
Ofta som jag behövt rida ut i mörker pga jobbar dagtid, och då har vi reflextäcke med svanlapp och bröstdel så det är reflexer runt om kroppen, 4 benreflexer, reflexer på stigbyglarna, varselkläder för arbetare som är gula med reflexer och pannlampa.
Och fått kommentarer att jag lyser som en julgran och syns på långt håll.

Har själv kört bil där jag mött ryttare med bara benreflexer och reflexväst, och ibland ett ländtäcke med bara reflexer på sidan så syns ändå inte bakifrån eller framifrån, på kringel krokiga grusvägar är det svårt att se att det är en häst man möte.
Ordentligt med reflexer tror jag skulle hjälpa många situationer i trafiken.

Sedan är det många som tycker att dem ser bra och därför behöver dem inte reflexer, men såfort det börjar skymma så ser bilisterna sämre.
Så rider man efter kl 13,00 under vintern tycker jag alltid man ska sätta på reflexer så man är säker på att man syns ifall det börjar skymma lite.

Tycker om när folk som är ute och går har reflekterande handskar. Man rör ju alltid på armarna lite när man går och då syns de bra.

Utöver att de har reflexväst/jacka etc.

Sist jag mötte en älg var det ko med kalv som vägrade flytta på sig så jag både rusade motorn och tutade. Kon brydde sig dock inte det minsta så jag fick stå där tills hon behagade flytta på sig.

Skulle aldrig tuta eller rusa motorn vid häst på vägen.

Sist jag mötte en älg var det ko med kalv som vägrade flytta på sig så jag både rusade motorn och tutade. Kon brydde sig dock inte det minsta så jag fick stå där tills hon behagade flytta på sig.

Skulle aldrig tuta eller rusa motorn vid häst på vägen.
20200221_011731.webp

Här hade kon behagat att flytta in rumpan så jag kunde köra förbi.

Jag skulle nog vilja påstå att det inte gör skillnad på bilförarnas beteende om man går vid sidan av hästen. När dottern var yngre så gick jag bredvid henne när vi gick längs vägen. Trots att det uppenbart är ett litet barn på en ponny och en vuxen bredvid så susade bilisterna förbi utan någon som helst hänsyn.
Dessutom tycker jag personligen att jag har bättre kontroll på hästen uppifrån än från sidan.

(Förutom det faktum att det spelar ingen roll hur trafiksäker hästen är. Flyger det upp en fasan i diket så reagerar de flesta hästar med att snurra runt, studsa iväg eller hoppa åt sidan = mot bilarna.)

Jag skulle nog vilja påstå att det inte gör skillnad på bilförarnas beteende om man går vid sidan av hästen. När dottern var yngre så gick jag bredvid henne när vi gick längs vägen. Trots att det uppenbart är ett litet barn på en ponny och en vuxen bredvid så susade bilisterna förbi utan någon som helst hänsyn.
Dessutom tycker jag personligen att jag har bättre kontroll på hästen uppifrån än från sidan.

(Förutom det faktum att det spelar ingen roll hur trafiksäker hästen är. Flyger det upp en fasan i diket så reagerar de flesta hästar med att snurra runt, studsa iväg eller hoppa åt sidan = mot bilarna.)
Jag har samma erfarenhet. Det är som om bilisterna då tror att om någon går vid sidan kan inget hända utan det är bara att susa förbi. Jag går ofta med två hästar en bit på grusväg sommartid för att komma till och från deras sommarhage. Trots att vägen är så smal (med djupa diken på båda sidor och sådda åkrar efter det) att vi då tar upp i stort sett hela vägen kommer det då och då bilister som verkar tro att vi har vingar och kan lyfta från vägen eller nåt istället för att sakta ner så vi hinner av.

När min dotter var mindre och jag gick bredvid saktade folk ner, troligen för att jag gick ut lite vid varje möte för att markera. Då gick vi visserligen inte på hårt trafikerade vägar och tycker inte att vi hade på stora vägar att göra heller.

Nu kan bilar köra förbi utan bekymmer då hästen är trygg och skulle det komma märkliga ekipage så visar vi att de får sakta ner, mer eller mindre tydligt beroende på hur fordonet kör. Det är mycket sällan vi möter på folk som inte uppför sig i trafiken.

Sedan kan man även diskutera ridning på vägar kan vi diskutera hastigheten på vägarna som man rider på.
I ett stall jag stod i behövde man rida en kort bit längst en 80 väg för att ta sig till visa ridvägar. Det var ju en stor väg så lätt för bilarna att hålla avstånd. Men man kan ju inte kräva att bilarna ska sänka hastigheten från 80 km/h -> 20 km/h eftersom dem blir en trafikfara om dem kör för långsamt på en höghastighetsväg. Så många sänkte hastigheten till runt 50-60 km/h och höll avstånd, och det tyckte jag var helt rimligt.

Så jag tror att man även får räkna in hastigheten på vägen man rider på, och hur mycket bilisten rimligt kan sänka farten. Hört om endel som rider på 80-90 km/h vägar och blir arg när bilisterna inte krypkör förbi, det är orimligt att kräva det på dem större vägarna.

När min dotter var mindre och jag gick bredvid saktade folk ner, troligen för att jag gick ut lite vid varje möte för att markera. Då gick vi visserligen inte på hårt trafikerade vägar och tycker inte att vi hade på stora vägar att göra heller.

Nu kan bilar köra förbi utan bekymmer då hästen är trygg och skulle det komma märkliga ekipage så visar vi att de får sakta ner, mer eller mindre tydligt beroende på hur fordonet kör. Det är mycket sällan vi möter på folk som inte uppför sig i trafiken.

Ingen av mina hästar har haft problem i trafiken. Det vet ju dock inte bilförarna om. Jag kör själv förbi hästar med vaksamhet, även de gånger som jag känner hästen och vet att den är lugn.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 459
Senast: miumiu
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 353
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår blev det klart att det var jag som skulle skriva kontrakt på huset och inte den andra budgivaren som bjöd över mig. Så telefonen...
Svar
0
· Visningar
325
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 763
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama