Kolla klippet: Hopptjejen som fick nog av vårdslösa bilister

Hoppryttaren fick nog av bilister som inte visade någon hänsyn när hon var ut och red. Hon började filma med sin mobil för att visa hur snabbt de körde trots att de mötte ett ekipage med reflexväst och annan utrustning för att göra sig synligt. Här kan du se hennes film och läsa om reaktionerna till henne efteråt.

Jag gick på stan i skymning med min svarta rock med väldigt bra reflexer, en lyxig arbetsrock. Alla bilister tvärnitade när jag skulle gå över gatan.
Fick en förklaring sen när en kvinna kom fram och frågade om jag var Polis :). Bilister överlag har väldigt lite överseende med cyklister och hästar. Tycker att alla som rör sig i trafiken ska ta mer ansvar när det gäller hastighet, placering på vägen och bruket av reflexer även dagtid. Jag syns väl med reflexer och har en stark lampa som jag lyser direkt på bilisterna på kvällarna när jag rider en bit på trafikerad väg. Som ryttare bör man även tänka på att ha tygelkontakt samt ha hästens huvud lite ställt mot vägrenen när man möter bilar. Det är det få som har tyvärr.
Inte lysa direkt på folk - bländas i trafiken är inget bra :(

Jag syns väl med reflexer och har en stark lampa som jag lyser direkt på bilisterna på kvällarna när jag rider en bit på trafikerad väg.
Igår kväll när jag var ute och körde bil så såg jag på långt håll vad som senare visade sig vara en ryttare med kraftig pannlampa som inte blädade av när jag kom. Problemet var inte att jag omöjligt kunde bedöma om det var en ryttare, cyklist eller fotgängare utan att jag inte hade en chans att se något/någon mellan ryttaren och mig. Självklart saktar man i det läget ner (på grund av vägens standard så höll jag innan kanske 40), men man ser ju inte bättre för det. Mellan mig och ryttaren fanns en korsning där jag svängde innan hen kom fram till korsningen. Vi möttes alltså aldrig trots att jag blev bländad.
Jag har full förståelse för att ryttare behöver pannlampa för att själv kunna se när det är mörkt. Men ur trafiksäkerhetssynpunkt hade det varit bättre med rejält med reflexer, då hade jag i god tid sett att det var en häst med ryttare (och om det var en eller flera hästar), kunnat bedöma hur långt de var från korsningen där jag skulle svänga och jag hade också haft god överblick över vägen framför mig. Nu såg jag inget annat än en stark lampa och ett kompakt mörker runt om. Precis när jag svängde såg jag att det var en häst, osäker på om den hade reflexer eller om det fanns fler bakom.
Jag bländar av när jag möter hästar (och oftast andra oskyddade trafikanter). Vore jättebra om ryttare visade samma hänsyn till dem de möter. För allas vår säkerhet.

Igår kväll när jag var ute och körde bil så såg jag på långt håll vad som senare visade sig vara en ryttare med kraftig pannlampa som inte blädade av när jag kom. Problemet var inte att jag omöjligt kunde bedöma om det var en ryttare, cyklist eller fotgängare utan att jag inte hade en chans att se något/någon mellan ryttaren och mig. Självklart saktar man i det läget ner (på grund av vägens standard så höll jag innan kanske 40), men man ser ju inte bättre för det. Mellan mig och ryttaren fanns en korsning där jag svängde innan hen kom fram till korsningen. Vi möttes alltså aldrig trots att jag blev bländad.
Jag har full förståelse för att ryttare behöver pannlampa för att själv kunna se när det är mörkt. Men ur trafiksäkerhetssynpunkt hade det varit bättre med rejält med reflexer, då hade jag i god tid sett att det var en häst med ryttare (och om det var en eller flera hästar), kunnat bedöma hur långt de var från korsningen där jag skulle svänga och jag hade också haft god överblick över vägen framför mig. Nu såg jag inget annat än en stark lampa och ett kompakt mörker runt om. Precis när jag svängde såg jag att det var en häst, osäker på om den hade reflexer eller om det fanns fler bakom.
Jag bländar av när jag möter hästar (och oftast andra oskyddade trafikanter). Vore jättebra om ryttare visade samma hänsyn till dem de möter. För allas vår säkerhet.
Har man så stark lampa bländar man självklart av! Den funktionen brukar finnas på så starka lampor.

Ingen av mina hästar har haft problem i trafiken. Det vet ju dock inte bilförarna om. Jag kör själv förbi hästar med vaksamhet, även de gånger som jag känner hästen och vet att den är lugn.

Jag kör också förbi med vaksamhet, går de lugnt avslappnat saktar jag ner lagom men kan köra förbi i femtio vilket några har viftat ilsket åt men inte på något vis innan markerat att det skulle behövas extra varsamhet.

Vissa hästar vi haft har haft problem i trafiken och de som jag varit osäker på har vi tagit det lugnt med och sett till så att folk kör ordentligt. Få missar en människa som går mitt i vägen, vifta kan man också göra om det behövs, innan mötet. Skulle inte bete mig så på en större väg så de skippar vi om det är osäkra hästar.

Jag ser det främst som ett samspel i trafiken. Ryttare/hästfolk bör göra vad de kan med reflexer och tydlighet, bilister och övriga trafikanter bör läsa av situationen och hålla avstånd samt sakta ner, olika mycket beroende på.

Ryttare är ofta väl medvetna om riskerna om något går fel men missar ibland detaljen om sitt egna ansvar och att få gnälla ut på människor som inte kan hästar och ser dem som tama, stabila, lugna djur som ryttaren har koll på tycker jag blir lite bakvänt. Menar då självklart inte att jag tycker att alla bilister uppför sig exemplariskt utan att alla är människor med allt vad det innebär.

Där jag bor får man inte ha blinkande ljus eller pannlampa när man cyklar i trafiken. Har aldrig behövt kolla men förutsätter att samma gäller ryttare. Att blända bilister med pannlampa lär ju knappast vara lösningen på hur folk kör eller passerar hästar, men är det alltså lagligt att använda dem i Sverige?

Jag kör också förbi med vaksamhet, går de lugnt avslappnat saktar jag ner lagom men kan köra förbi i femtio vilket några har viftat ilsket åt men inte på något vis innan markerat att det skulle behövas extra varsamhet.

Vissa hästar vi haft har haft problem i trafiken och de som jag varit osäker på har vi tagit det lugnt med och sett till så att folk kör ordentligt. Få missar en människa som går mitt i vägen, vifta kan man också göra om det behövs, innan mötet. Skulle inte bete mig så på en större väg så de skippar vi om det är osäkra hästar.

Jag ser det främst som ett samspel i trafiken. Ryttare/hästfolk bör göra vad de kan med reflexer och tydlighet, bilister och övriga trafikanter bör läsa av situationen och hålla avstånd samt sakta ner, olika mycket beroende på.

Ryttare är ofta väl medvetna om riskerna om något går fel men missar ibland detaljen om sitt egna ansvar och att få gnälla ut på människor som inte kan hästar och ser dem som tama, stabila, lugna djur som ryttaren har koll på tycker jag blir lite bakvänt. Menar då självklart inte att jag tycker att alla bilister uppför sig exemplariskt utan att alla är människor med allt vad det innebär.

Och jag tycker att du väljer att argumentera på helt fel sätt. Istället för att konstatera att det finns idioter, både i bil och till häst, så tycks du förutsätta att jag (som exempel) inte har varit tydlig nog i trafiken och det därför har passerat bilar i för hög fart.
Dessutom är det så att på körskolor och i körkortsböcker finns kapitel om hur man ska passera hästar. Det innebär att de flesta som genomgått körkortsutbildning i Sverige har fått den informationen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 459
Senast: miumiu
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 353
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår blev det klart att det var jag som skulle skriva kontrakt på huset och inte den andra budgivaren som bjöd över mig. Så telefonen...
Svar
0
· Visningar
325
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 763
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama