- Svar: 67
- Visningar: 5 601
Två ryttare till häst har i två separata händelser blivit jagade och attackerade av hundar när de ridit på stranden i Storbritannien de senaste veckorna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hade antingen rappat till hunden med spöet hon håller i handen eller i sämsta fall ridit på den.Två ryttare till häst har i två separata händelser blivit jagade och attackerade av hundar när de ridit på stranden i Storbritannien de senaste veckorna.
Ursäkta? Den hoppar ju upp och biter hästenJag kollade på filmen och jag vet inte om jag kan hålla med om att hunden "attackerar". Hade hunden verkligen attackerat hade hästen inte klarat sig helskinnad därifrån. Jag ser mest en uppspelt hund som reagerar på att hästen faktiskt rör sig.
Hundens sinnesstämning spelar ingen roll, attackera kan den ju göra ändå. Om en hund i jakt eller lek sprang ifatt och bet ihjäl min katt skulle jag fortfarande säga att det var en hundattack. Det syns tydligt hur hunden gång på gång hoppar upp och faktiskt biter.Jag kollade på filmen och jag vet inte om jag kan hålla med om att hunden "attackerar". Hade hunden verkligen attackerat hade hästen inte klarat sig helskinnad därifrån. Jag ser mest en uppspelt hund som reagerar på att hästen faktiskt rör sig.
Min första häst hade nog försökt att sparka ihjäl hunden och det är inte uteslutet att den andra försökt också. Båda var vana vid väluppfostrade hundar men det var tuffa damer, ingen av dem var direkt hispig.
Min ibland medryttarhäst HADE försökt sparka ihjäl den utan tvekan (hon var van vid hundar men höll på att ha ihjäl en hund som kom in i hagen och började jaga dem när hon hade föl).
Hade jag hamnat på marken hade jag piskat och sparkat mot hunden. Djuret jag har ansvar för går först i en sådan här situation.
Ja, det hade jag också gjort. Hade inte haft nån sympati för hunden i det läget. Hade jag haft nåt tillhygge hade det använts mot hunden tillsammans med sparkar. Jag tror inte att min medryttarhäst hade sparkat annat än i extremfall tyvärr.
Jag har varit med om att hästen jag suttit på nära haft ihjäl en hund.Min första häst hade nog försökt att sparka ihjäl hunden och det är inte uteslutet att den andra försökt också. Båda var vana vid väluppfostrade hundar men det var tuffa damer, ingen av dem var direkt hispig.
Min ibland medryttarhäst HADE försökt sparka ihjäl den utan tvekan (hon var van vid hundar men höll på att ha ihjäl en hund som kom in i hagen och började jaga dem när hon hade föl).
Hade jag hamnat på marken hade jag piskat och sparkat mot hunden. Djuret jag har ansvar för går först i en sådan här situation.
Jag förstår dock inte varför inte ryttaren inte stannade så hundägaren kunde få tag på hunden
En olycka händer lätt, eller har du aldrig varit med om något negativt oväntat? Vi har ingen aning om hur lydig hunden har varit innan, eller vet du?Kanske kände ryttaren att hästen inte skulle klara av att stå stilla? Då är det bättre att låta den röra sig så att den inte sen exploderar.
Jag förstår inte varför hundägaren släppte en hund som hen uppenbarligen inte hade tillräckligt bra inkallning på
Även om hunden varit lydig och snäll innan och det inte varit ett problem tidigare att ha hunden lös, så har jag svårt att förstå varför han inte gör mer för att försöka få tag på hunden i början. Till en början när han kom fram till hästen och hunden står han ju mest stilla och ropar på hunden utan att tydligt försöka få tag på den - det är först när han kommit ifatt dem igen efter att ryttaren ridit iväg (när hästen har blivit triggad tillräckligt mycket att den tydligt är påverkad av hunden) som han faktiskt gör ordentligare försök att fysiskt få tag på hunden.En olycka händer lätt, eller har du aldrig varit med om något negativt oväntat? Vi har ingen aning om hur lydig hunden har varit innan, eller vet du?