Kolla klippet från 1971: SVT förklarar ridsport

"Hästen måste rusa mot hindret", förklarar tv-rösten i klippet från pingsttävlingarna på Strömsholm år 1971. Bland annat syns Bo Tibblin rida.
Lite fel citerad, "måste ha framåtanda vilja rusa fram och hoppa alla hinder" uppfattade jag det som och sen fortsätter det med att hästen behöver vara välriden och ekipaget samspelt.

Tyckte det var ett riktigt bra program! Tonvikt på att dressyr krävs för hoppning och att hästskötarna är en stor del av framgångarna!

Men en fråga om bilden i artikeln - kan det vara Pegasus i mitten? Han var pappa till några föl som min faster födde upp på 70-talet.

Tyckte det var ett riktigt bra program! Tonvikt på att dressyr krävs för hoppning och att hästskötarna är en stor del av framgångarna!

Men en fråga om bilden i artikeln - kan det vara Pegasus i mitten? Han var pappa till några föl som min faster födde upp på 70-talet.
Pegasus hade bläs och inget vitt på benen så det är inte han.

Historia intresserar, var faktiskt på denna Kvalitetstävlan som bilden är ifrån.
Isabellen är Poseidon e. Pegasus 424 u. Lorita e. Logik379 - Kalmuck 372. Vinnare på 43 p.
Han tävlades senare framgångsrikt av Annette Franzén i Internationell Svår Dressyr.
Fuxen till höger är Elin (46) e. Jarramas367 u. Elvira 8277 e. Lucky Boy xx - Ergo,
Hon kom tvåa med 41,6 p. Mamman halvsyster till Åke Hultbergs Elvis e. Cosmos xx.
Elin tävlade upp till MSv Hoppning, fick 7 avkommor, bl. a. hingsten Karakoll 576 redan som 3-åring.

Fuxen som rids av Bo Tibblin tror jag är skolhästen Unik e. Boheme xx, har ett stort överben på ena framknäet.

Eva Boëthius gjorde flera trevliga program för SVT.

Historia intresserar, var faktiskt på denna Kvalitetstävlan som bilden är ifrån.
Isabellen är Poseidon e. Pegasus 424 u. Lorita e. Logik379 - Kalmuck 372. Vinnare på 43 p.
Han tävlades senare framgångsrikt av Annette Franzén i Internationell Svår Dressyr.
Fuxen till höger är Elin (46) e. Jarramas367 u. Elvira 8277 e. Lucky Boy xx - Ergo,
Hon kom tvåa med 41,6 p. Mamman halvsyster till Åke Hultbergs Elvis e. Cosmos xx.
Elin tävlade upp till MSv Hoppning, fick 7 avkommor, bl. a. hingsten Karakoll 576 redan som 3-åring.

Fuxen som rids av Bo Tibblin tror jag är skolhästen Unik e. Boheme xx, har ett stort överben på ena framknäet.

Eva Boëthius gjorde flera trevliga program för SVT.
Tack för infon! Funderade på om det skulle kunna vara en avkomma till Pegasus, isabeller är ju inte så jättevanliga. Vad jag förstår (efter lite detektivarbete) så verkar hingststammen som Pegasus var från inte längre finnas kvar?
Hittade någon mer bild på Poseidon, ser trevlig ut. Lite större än Pegasus som med dagens mått var väldigt liten.

Tack för infon! Funderade på om det skulle kunna vara en avkomma till Pegasus, isabeller är ju inte så jättevanliga. Vad jag förstår (efter lite detektivarbete) så verkar hingststammen som Pegasus var från inte längre finnas kvar?
Hittade någon mer bild på Poseidon, ser trevlig ut. Lite större än Pegasus som med dagens mått var väldigt liten.
Det finns bara någon enstaka gammal hingstlinje kvar, så det är samma med i princip alla gamla hingstar, att de tillhör linjer som inte finns kvar längre.

Däremot så finns det gula anlaget från Regulator, som var anledningen till att Pegasus var gul, kvar i Zafferano. Då via Pompe och Bernstein.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 259
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 445
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt... 2
Svar
22
· Visningar
3 579
Senast: Lena_B
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 804
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31