Matildahavren innehåller mycket riktigt något mer fett än andra sorter, men har inte i studier visat sig överlägsen vanlig havre.

Smältbarheten i tunntarmen är högre för havre än för korn. Risken med höga krongivor är alltså att man får overload av lättsmälta kolhydrater i grovtarmen, med förändringar i mikrofloran och förskjutningar i fettsyrasammansättningen till följd.

Angående havreheta hästar finns inte någon undersökning som visat på om fenomenet alls finns elelr vad det i sådana fall skulle bero på. En teori är att serotoninhalterna skulle stiga och påverka hästens sinne, dock är fortfarande den mest troliga teorin att man får för mkt energi - detta är giltigt för vilken foderstat som helst, havre eller ej. Energityp!?


Att blint lita på en specifik fodertillverkares rekommendationer tycker jag är ganska okritiskt. Bättre att kolla upp relevant forskning inom området.

Återigen - vadå för slagg!?
 
Med slaggprodukter menade jag till exempel mjölksyra blidas när hästen arbetar med anaeroba muskler (vid hårt arbete) dvs när de muskelgrupper som arbetar utan syre används. Mjölksyran (laktat) försvinner inte direkt ur kroppen utan kan vara kvar några dagar efter hård ansträngning.
 
Återigen - vadå för slagg!?
Stärkele, som är svår för hästen att bryta ner, bl. a överskottet i grovtarmen.

Att läsa det som skrivs och dra egna slutsatser bör väl vara det bästa, än att blint lita på sin egen förträfflighet -trots att man inte vet vad man håller på med...
Detta har inte enbart med en fodertillverkare att göra, utan en havre sort, som odlas och säljs av olika.

Ifall Matilda havren inte skulle vara bättre så måste jag leva i en lögn, eftersom jag enbart sett positiva förändringar.

Vilka studier på Matilda havren referear du till?


Och lustigt nog, dom jag ser som fodras med korn presterar dårligt, och ser dessutom inte "normala" ut. Dom ser feta ut (bara runt magen), energin och livsgnistan saknas. Hårremmen är tjock och glanslös.
Ägarna skyller det på andra saker än fodret. "Hästen är född fet!" "Korn från (lokala) bonden är bra, och billig!" "hästar som får korn blir lugna".

Att dom blir lugna när fodret inte innehåller den näring som hästen behöver för att prestera kan jag förstå, att dom sedan inte mår bra av givor som kroppen sliter med att bryta ner är heller inte svårt att fatta.

Där har vi "fakta" som inte heller är forskat kring, utan "fakta" som är taget ur tomma intet, rena myter.
Det är inte bättre ur hästens synvinkel enligt mig.

Att se på hästen och märka att den mår bra måste väl vara en tumregel, även vad alla fakta visar, för människan är skapad så att den endast kan tro det den vill tro.
 
Intressant.
Vad fodrar dom med på Wången?
Gör dom analyser på foderstaterna där?
Det som är intressant är ifall dom tagit hänsyn till innhållet i havren iförhållande till foderstaten?

Det som slog mig, när jag var där och kollade, var att hästarna hade lite "pluffsiga" magar... :D
 
Det beror på hur stora mängder du köper och var i landet du handlar, tyvärr.
Jag köper på helpall och då blir det lägre konstnad. Köper man löst, till silo, blir det ändå billigare.
 
Stärkelse är mig veterligen inte svårt för hästen att bryta ner. Spjälkningen sker utan energiförluster i tunntarmen och slutprodukten blir glukos och andra enkla sockerarter. Problemet uppstår först när hästen får för mycket stärkelse och ett läckage av ospjälkad dito hamnar i grovtarmen.

Korn har en lägre smältbarhet i tunntarmen (ileal smältbarhet 20% jämfört med vanlig havre 80%) och kan därför inte ges i samma portionsstorlek som havre. Detta, jämte en sämre aminosyrasammansättning, betyder i och för sig att det är sämre som hästfoder betraktat. Rätt utfodrat sker ett mindre läckage till grovtarmen som inte påverkar negativt. Energin blir inte lika snabbt tillgänglig som för havre och hästen kan istället lägga på hullet.

Ang slaggprodukter: Enligt en av de förklaringar jag fått här skulle slagget innebära en ökad anaerob förbränning i muskulaturen vid utfodring med korn. Detta kan jag inte uttala mig om, men ska med största intresse luska vidare i. Slagg enligt förklaring nummer två innebär mjölksyra i grovtarmen med pH-sänkning, acidos osv. Ja, detta sker mycket riktigt vid för höga stärkelsegivor, ett fenomen som dock uppkommer även vid höga givor av annat spannmål.

Jag förespråkar inte korn som kraftfodermedel till häst, däremot ifrågasätter jag att de problem du beskriver (feta över magen, ingen livsgnista, glanslös hårrem) enbart kan skyllas på att hästarna får korn. Grovfoder (giva, näringsmässig och hygienisk kvalitet), parasit- och tandstatus är parametrar som jag förr skulle vara benägen att misstänka.

De studier jag har sett ang Matildahavren har, precis som du säger, visat på ett högre fettinnehåll, lägre stärkelseinnehåll och en högre ileal smältbarhet (jämfört med andra havresorter). Havren kan därmed med fördel användas t ex till hästar som har eller har haft problem med korsförlamning. Vid jämförelser mellan hästar på en foderstat där kraftfodergivan bestått av vanlig havre eller högfetthavre (Matilda) har man vid hög ansträngning kunnat uppmäta högre nivåer av mjölksyra i muskulaturen hos Matilda-gruppen (inte att förväxla med mjölksyra i grovtarmen). Reslutaten kunde inte bedömas som statistiskt signifikanta, men indikerar väl ändå att mer forskning behövs. De omdömen jag hört (från SLU) är att högfetthavre kan vara ett bra kraftfodermedel till hästar som inte jobbar maximalt (vilket väl iofs skulle omfatta den absoluta majoriteten av våra svenska ridhästar).

Jag försökte hitta vad Krafft hade att säga om högfetthavre, men när jag äntligen hittade informationen (under grovfoder!?) tyckte jag inte direkt att den tillförde något nytt.

Fö kan jag bara gratulera dig till att ha hittat ett foder som du tycker fungerar utmärkt! Vad gäller min tilltro till forskning så står den fast. Jämte sunt förnuft och kritiskt tänkande!
 
MINA SLUTSATSER OM KORN!

Detta jag kommer att skriva har inga vetenskapliga belägg det är bara det jag märkt hos min häst sedan hon började få kornkross...

När hon bara fick havre var hon helt knäpp att rida, stressade upp sig, sprang mycket i hagen blev mycket svettig vid hårdare träning.
Efter det att jag böt ut en del av havregivan mot korn har jag fått en häst som är lugnare både att rida och i hagen. Hon blir inte lika fort svettig och inte lika mycket som tidigare och hon stressar inte upp sig på samma sätt.
Hon är fortfarande pigg att rida men hon beter sig inte som ett psykfall.
Jo, en sak till...
Hon har lättare att behålla vikten, i vanliag fall har hon lätt tappat vikt... men inte lika lätt längre...
 
Jag tror att några av er har missuppfattat mig. Nät jag säger att matilda havren gav mer slaggprodukter i muskler, då menar jag inte att det skulle ha något med stärkelse att göra. Stärkelsen i matilda havre ska gå att ta upp för hästarna lika lätt som vanlig havre. Det jag vet om försöket som gick var just att hästar som åt matilda havren vid arbete fick mer mjölksyra, då tar det självklart längre tid för kroppen att få bort den (uttryckte mig kanske lite klumpigt i förra inlägget) Enligt vad jag har hört ska krafft inte publisera denna undersökning.
Att Wångens hästar är lite runda om magen är ett val av skolan, det är bättre att folk säger gud va runda om magen hästarna är här än gud utfodrara de inte hästarna här de ser ju ut som skelett.
Jag tror inte heller att de problemen som beskrivts enbart har med utfodring av korn att göra; en häst som har tappat livgnistan mm borde ju inte göra det bara för att den får korn!
 
Att tappa livsgnistan på en foderstat av magert ängshö och hemmaodlat norrländskt korn skulle nog alla hästar göra ifall dom hamnade i den sitsen, oavsett tandstatus.

Däremed sagt, "kornet" skapar inte ensam allt elände. Att bara se _korn_ eller _havre_ som boven är nog naivt, eftersom man faktiskt är beroende av helheten, eller hur?
Och jag kan inte låta bli att fundera på om det i dom flesta fall beror på mängden av foder i förhållande till innehåll som påverkar mest?

Jag tycker alltid att det är kul att se välmående hästar, och där verkar dom få mat som liknar någonting... :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
988
Senast: Twihard
·
Hästvård Pga pälsfällning har min häst gått ner lite i vikt och känts trött. Hon behöver mer energi, men inte så mycket protein eftersom...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Jojo
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 142
Senast: ufot
·
Hästhantering Jag tänkte rådfråga härinne då jag har stött på lite problem med mitt halvblods sto. Hon är väldigt tittig av sig, och har svårt vid...
2
Svar
25
· Visningar
3 949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp