Smart användning av el? För att kunna ha en fungerande vindkraft måste det finnas annan produktion som kan reglera frekvensen, om det inte går att reglera är det inte speciellt smart. Frågan kvarstår: hur många MW snackar vi om och vad är uthålligheten?
Jag vet som sagt var redan vad pumpkraftverk är, det var jag som namngav Kymmen och det är inte enligt mig utan fakta. Jag frågade om du känner till fler än Kymmen, som du inte kände till öht. Om det inte finns några fler pumpkraftverk i Sverige hur har du tänkt att vi ska lösa det problemet? Fler kablar till kontinenten så tyskarna kan pumpa vatten åt oss? Ska vi tvinga kraftproducenterna att bygga dammar (var?) och bygga om stationerna för att det ska gå att pumpa vatten så vindkraften kan fortsätta producera en el som vattenkraften tvingas reglera bort?
Jag har redan svarat att du får kolla om Nordpool redovisar balanskraftspriserna eller att du får kolla med någon producent (Vattenfall?) vid vilka priser de spiller eller när det varit negativa balanskraftspriser.
Du blandar ihop saker.
Smart användning av el är när man bara ändrar marginellt på befintliga saker och ändå får stor utdelning
tex som att fylla vatten tornen när man vet att det ska blåsa istället för 6h tidigare när det inte blåser.
Egentligen behöver inte vindkraft någon vattenkraft för att reglera, det går att reglera detta med teknik i vindkraftverket men som jag gissar att man skippar idag just för att man inte behöver när man ändå kan förlita sig på annan reglerkraft.
Men det är en annan diskussion.( så ja dagens vindkraftverk behöver bli reglerade)
Mia om vi ska fortsätta diskutera så tycker jag att du backar upp dina påstående om att det spills vatten genom fakta. jag ska väl inte behöva bevisa att de du säger är sant, de får du göra själv.
Varför är det negativt att ta tillvara på kraften i vinden bara för att den inte kan lagras i vind form?
diskussionen om att lagra vindel blir realitet när det varje dag behövs regleras bort vindenergi, men så är det inte idag, långt ifrån.