Så vi ska först tömma tornen i hela Sverige för att sedan pumpa upp vattnet i dem nattetid? ...
Jag vet att det finns pumpkraftverk och hur de fungerar, men kan du tala om för mig vilka pumpkraftverk och vilka dammar/magasin i Sverige som skulle användas? Fortumägda Kymmen med sina 55 MW förslår inte långt, så berätta mer om vilka pumpkraftverk vi har att tillgå. Eller menar du att vi ska dumpa el till Tyskland för att de ska pumpa vatten åt oss? På vilka ledningar?
Jag har förstått av tidigare inlägg från dig att du har noll koll på hur Sveriges elförsörjning och den nordiska elmarknaden fungerar, du slänger in lite länkar här och där men kan inte ge några konkreta exempel IRL för Sverige eller Norden. Det är trots allt stor skillnad på teori och praktik. Det skulle vara intressant att veta vem i Norge som skulle vara intresserad av att exvis försöka pumpa upp vatten till fjällmagasinet till Sima som har en fallhöjd på 1152 m.
Visst dumpas vindkraft, när varken Sverige, Norge eller Danmark klarar av att reglera bort vindkraft får "vi" betala för att bli av med överskottet, något som drabbar alla kraftproducenter i obalans, utom vindkraftproducenterna som fortfarande får sitt garanterade pris trots att de inte håller sina produktionsplaner.
Det ideala är när det redan går full import från Danmark för då får de själva dumpa sin vind och betala dyrt för att bli av med kraften.