Kolikkänningar??????

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Jessica
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 3 046
J

Jessica

Börjar undra om min häst kanske har fått kolikkänningar.
Men det är samtidigt så konstigt för dessa symptomen ( Skrapar med framhoven, sparkar med bakbenen och slänger med huvudet) Kommer bara när hon äter ensilage och aldrig annars. Men när man då är ute och läser om kolikkänningar och dylikt på internet så står det att dem inte kan bajsa, dem är uppblåsta och hårda i magen, har ingen aptit och liknande. ZinaYaa äter hela tiden. hon bajsar normalt och allting, hon är inte hängig och har inte feber.
Jag vet faktiskt inte vad det kan vara och dem andra i stallet har aldrig varit med om något liknande. jag är totalt blank tyvärr
:confused:

Någon här inne som haft samma problem?
Det är bara när man skall rida henne då hon inte kan ha sadel på sig för hon får ont av sedalgjorden på magen, ryggen är kollad och det är inga fel.

Sv: Kolikkänningar??????

Har det hänt flera gånger alltså, inte bara en, och då hon äter hösilage?
Hon kanske helt enkelt inte tål det?

Och jag måste fråga igen - när slänger hästen med huvudet och sparkar och skrapar - hela tiden eller när du drar åt sadelgjorden?

Försök förklara lite tydligare är du snäll så kanske vi kan hjälpa dig.

det händer när hon äter ensilage. hon åt detta på galoppstallet med för 3 år sedan (innan jag ägde henne) och då hade hon inga problem alls

tänderna är friska och hjur bra som helst. redan uppkollat

man kan göra precis vad man vill med henne. hon är fortfarande samma lugna häst som hon alltid har varit, stressar inte, biter inte och sparkar inte mot folk, utan bara sparkar/rycker med bakbenet när sadelgjorden är spänd liksom. ryggen är ju kollad med och inga fel hittades, hon är nyligen vetbesiktigad u.a

Lotus. Hon börjap sparka med benet när sadelgjorden är spänd och så fort jag släpper av den så slänger hon sig handlöst och sedan är hon lugn igen.

Lotus:

Zinayaa är verkligen världens gulligaste häst, hon står still i boxen utan problem du kan sitta under henne och hoppa bredvid henne och dumma dig med allt möjligt och hon bryr sig inte det minsta. men när hon äter ensilage och man har spänt sadelgjorden så början hon ALLTID sparka med vänsterbakben raktbakåt. eftre en stund så slutar hon och jag har trott att detta bara är en "dum egenhet" liksom för det är ju endå ganska lätt att tro med tanke på att det upphör efter bara 10 sekunder max. jag tar ut henne och börjar fixa med stigbyglarna och då börjar hon kasta med huvudet som en stressig travare som vill iväg och sedan upphör det med men NÄR man skal sitta upp så börjar hon snurra runt, sparka mot en, stegra sig och backa och slänga sig och allt möjligt, då slutar det alltid med att jag tar av hene sadeln snabbt som F**N och då blir hon helt lugn, precis som om allt blir bortblåst och så ställer hon sig och betar och skall gosa igen..
Sadeln är kollad så den ligger perfekt samt att jag alltid har en fårskinnspadd som extra skydd på mina hästar för säkerhetsskull. förstår du mitt dilemma lite bättre nu? och det är endast vid ensilage, annars gör hon aldrig detta så jag funderar på om man kanske skall testa och ge henen linfröolja?

jag förstår, det var en bra beskrivning och jag tycker precis som du att det låter väldigt konstigt.

Har den ätit hö tidigare, om jag förstår dig rätt, men nu har du bytt till hösilage och då har problemen kommit?

Jag tror det är något med magen som besvärar den när du drar åt gjorden, precis som du själv tror. Frågan är bara vad.

Vad äter hon i övrigt? Det är ett fullblod, antar jag, eftersom hon stått i galoppstall?

Är hon avmaskad? Hur beter hon sig efter du ridit, om du ändå sitter upp när hon betett sig såhär innan?

Sparkandet visar sig alltså i samband med sadling?

När hon får ensilage istället för hö, har du då koll på att hon får i sig motsvarande mängd torrsubstans? Jag tänker spontant att det kan vara någon form av stressbeteende, kanske kopplat till för liten grovfodergiva? Bara en tanke. Vad äter hon i dagsläget?

Sadelgjorden nyper inte? Har de vinterpäls kan man ju råka få med hårstrån när man spänner gjorden.

Lotus:
I galopp stallet åt hon ensilage, hos förra ägaren vet jag inte exakt för hon ändrar version mellan ensilage, hösilage och hö. hos mig fick hon hö men när det tog slut och jag inte lyckades få tag på hö så vart det ensilage.

ZinaYaa får även kornkross, hippo mineraler samt b-Vitamin. ja hon är ett fullblod på 5 år. Avmaskad, vaccinerad fullt både moit stelkramp och influensa.
När hon är på det sättet "Humöret" går det inte ens att komam upp på henne men så fort man släpper av på sadelgjorden så är hon normal igen. trodde först att jag kanske spännde den för snabbt så jag försökte spänna den med lite i taget och sakta istället men ingen skillnad.

Luleå:
Torrsubstansen har jag ju tyvär inte koll på då jag i vanliga fall inte brukar använda ensilage då jag är lite emot det efter att rykten och sådant man hör men det var det som fanns i detta stallet utan chans till uppställning för eget så att säga.

vad hon äter finns med på svaret till Lotus.
Sadelgjorden nyper inte och hon har ingen vinterpäls, fick ingen i vintras konstigt nog.

Hästen verkar helt klart besvärad av något kring sadling/ridning, men frågan är om det har med hösilage att göra? Hon kan inte ha gjort sig illa, och att det i tid råkar sammanfalla med foderbyte?

Jag har haft en häst med magproblem som betedde sig konstigt i samband med uppsittning, det är därför jag frågar. Den hästen hade vissa smala passager i sina tarmar och när man red och magen kom igång gjorde det förstås ont. Den bråkade bara vid uppsittning, inte vid själva ridningen och vi trodde också att den visade humör. Detta upptäcktes vid en senare obduktion. Den här hästen mådde bättre på enbart hö och inget kraftfoder, därav alla mina frågor. Detta är bara min erfarenhet, och betyder INTE att din häst har samma problem, utan är bara ett försök att hjälpa dig hitta tänkbara orsaker och möjliga sätt att hantera det hela på.

Om du tror att det är magrelaterat skulle jag prova ge hästen någon slags mag-tarm-produkt, för att se om den mår bättre. Kanske ta bort kraftfodret och se till att den får tilltäckligt med torrsubstans för att täcka det behovet. Stor mängd b-vitamin är inte skadligt utan kissas ut och kan underlätta magproblem hos häst.

Jag skulle nog även vara uppmärksam på ryggkotorna om jag var du, om jag inte vet vad som är galet. Hästen låter ju som om den verkligen protesterar mot något som har med sadling/ridning att göra. Jag skulle heller inte avskriva sadeltvång, även om du som du skriver spänner försiktigt och har pad. Vissa hästar är väldigt känsliga för sadelgjord utan att det är något direkt fel på dem.

Lotus:
Har som sagt kollat igenom hela hästen, hon är vet.bes u.a och det är bara när hon äter ensilage. ALDRIG annars. för när hon inte äter ensilage så kan hon ha sadeln på sig och hon säger inte ifrån alls då.

Tror du det kan funka med att ge henne linfröolja?
Hur skall jag göra för att få fram rätt mängd torrsubstans?

Ryggen är röntgad och hon har inga fel på den. Tror inte att det bär sadeltväng då det bara är i samband med ensilage som sagt och jag har haft en häst innan som haft sadeltvång och märker stor skillnad.

Låter ju som hon är känslig i magen. Ett sto jag hade reagerade också på sadelgjorden då hon åt ensilage. Jag började ge Bio Premium (mot magbesvär) och hon blev klart bättre, men helt bra blev det först då hon bara fick hö. Magsår och även lindrigare magbesvär kan ju visa sig så. Även min valack är känslig för ensilage, han blir lös i magen av det och får därför bara hö som grovfoder.

Låter ju som hon är känslig i magen. Ett sto jag hade reagerade också på sadelgjorden då hon åt ensilage. Jag började ge Bio Premium (mot magbesvär) och hon blev klart bättre, men helt bra blev det först då hon bara fick hö. Magsår och även lindrigare magbesvär kan ju visa sig så. Även min valack är känslig för ensilage, han blir lös i magen av det och får därför bara hö som grovfoder.

Vart kan man få tag på Bio Premium?

Jag köpte på veterinärklinik. Man kan ju även testa kraffts mag-tarm eller liknande preparat, men jag tyckte Bio Premium var bättre.

Har veterinären konsulterats om magen? Jag vet hästar som fått ordinerat magsårsmedicin och mått bättre efter det.

Om jag vore du skulle jag prova med Bio preminum eller liknande och se om det hjälper. Då får hästen möjlighet att få en bättre bakteriekultur om det blir för surt i magen med silage.

Linfröolja kan man ju alltid prova, men jag tror hellre isåfall på vanliga linfrön som du låter ligga i kokande vatten så de blir slemmiga, det skyddar tarmslemhinnan om den är retad. Vanlig bakjäst kan hjälpa vid magproblem och kostar ju knappt något att prova. Ett paket en eller två gånger per dag i vanliga kraftfodret. Jag tror dock inte att dessa båda åtgärder hjälper hästen fullt ut om den har sådana bekymmer som du beskriver, men det bör heller inte skada.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 503
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 172
Hundhälsa Har en 10 månaders tax som fram till förra veckan aldrig haft problem med magen. I torsdags var hon lite lös i magen, men inget...
Svar
6
· Visningar
1 143
Senast: MiaMaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.