Kolikkänningar??????

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Jessica
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 3 046
Sv: Kolikkänningar??????

Har veterinären konsulterats om magen? Jag vet hästar som fått ordinerat magsårsmedicin och mått bättre efter det.

Om jag vore du skulle jag prova med Bio preminum eller liknande och se om det hjälper. Då får hästen möjlighet att få en bättre bakteriekultur om det blir för surt i magen med silage.

Linfröolja kan man ju alltid prova, men jag tror hellre isåfall på vanliga linfrön som du låter ligga i kokande vatten så de blir slemmiga, det skyddar tarmslemhinnan om den är retad. Vanlig bakjäst kan hjälpa vid magproblem och kostar ju knappt något att prova. Ett paket en eller två gånger per dag i vanliga kraftfodret. Jag tror dock inte att dessa båda åtgärder hjälper hästen fullt ut om den har sådana bekymmer som du beskriver, men det bör heller inte skada.

men kan inte bakjästen göra skada? tror faktiskt inte att jag vågar testa det me dtanke på jäsning och allt som blir. Har du testat det någon gång?

Jag var lika skeptisk som du till att det skulle jäsa i magen och hästen skulle se ut som en heliumballong, men nu får min häst ett paket varje dag och i bland två, och han mår bara bra av det. Sök lite mer på det om du är osäker, och prova ge ett halvt paket först, men nej, det ska inte vara skadligt på något vis - tvärtom.

Jag smular ner jästen i hinken med krubbfoder och blandar runt. Min häst har blivit riktigt förtjust i bakjäst och äter det gärna oxå direkt ur handen.

Jag smular ner jästen i hinken med krubbfoder och blandar runt. Min häst har blivit riktigt förtjust i bakjäst och äter det gärna oxå direkt ur handen.

Skall jag absolut testa. se vilken reaktion man får nere i affären nu då när man köper jäst till hästen xD

Prova du, det skadar inte, men tveksamt om det räcker för din hästs besvär. Hon kanske behöver något med mer "krut" i.

Min tål tyvärr inte silage alls, det bara rinner ur honom :-(

Prova du, det skadar inte, men tveksamt om det räcker för din hästs besvär. Hon kanske behöver något med mer "krut" i.

Min tål tyvärr inte silage alls, det bara rinner ur honom :-(

Är det någon skillnad på den röda och på den blåa jästen? På artikeln så visar det den blå förpackningen emn jag råkade köpa den röda förpackning. Går det använda den ändå?

Du kan använda den röda. Jag tror den är dyrare än den blå, väl?

den röda ligger 1 krona dyrare men det är ju strunt sak samma. det var mer bara så det inte var någon skillnad på dem så inget händer henne

Jag vill bara tacka alla för all den information och hjälp som jag har fått angående zinayaa.
Kan meddela att hon u har gått på vanligt bakjäst sedan den 7/4. Vi valde även att ta bort kornkrossen helt och bara ge henne vitaminer och ensilage och jag har ju äntligen fått tillbaka den häst som hon en gång i tiden var. Hon sparkar sig inte mot magen längre, är mycket lugnare i sitt beteende, kan longera henne igen samt att vi fått på henne sadeln igen utan att hon bryr sig... så tack alla för all information igen. kan inte tacka er nog... Bakjäst kommer jag fortsätta att använda i fortsättningen. fungerade utmärkt :) :) :) :)

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 503
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 172
Hundhälsa Har en 10 månaders tax som fram till förra veckan aldrig haft problem med magen. I torsdags var hon lite lös i magen, men inget...
Svar
6
· Visningar
1 143
Senast: MiaMaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.