Kolikkänningar efter lugnande

Jofta

Trådstartare
Min häst får till 99.% alltid kolikkänkingar efter att ha fått lugnande intravenöst, oralt funkar bättre men inte alltid det ger samma lugnande effekt tyvärr. Vad kan det bero på och har ni några tips på hur man kan förebygga det? Försöker få i honom mycket vatten både innan och efter.

Min häst får till 99.% alltid kolikkänkingar efter att ha fått lugnande intravenöst, oralt funkar bättre men inte alltid det ger samma lugnande effekt tyvärr. Vad kan det bero på och har ni några tips på hur man kan förebygga det? Försöker få i honom mycket vatten både innan och efter.
Det beror på att lugnande medel minskar tarmörelserna. Se till att han får vatten före och efter och promenera, sen ska han inte äta på minst 4 timmar efter han fått lugnande eftersom det ökar risken att få foderstrupsförstoppning och kolik.

Har fått kolik på en av mina hästar vid ett tillfälle när han fått lugnande. Och.....det är inte den som får kolik ofta.

Jag fick också svaret att det inte var helt ovanligt.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 522
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
499
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.