Kolikkänningar efter lugnande

Jofta

Trådstartare
Min häst får till 99.% alltid kolikkänkingar efter att ha fått lugnande intravenöst, oralt funkar bättre men inte alltid det ger samma lugnande effekt tyvärr. Vad kan det bero på och har ni några tips på hur man kan förebygga det? Försöker få i honom mycket vatten både innan och efter.

Min häst får till 99.% alltid kolikkänkingar efter att ha fått lugnande intravenöst, oralt funkar bättre men inte alltid det ger samma lugnande effekt tyvärr. Vad kan det bero på och har ni några tips på hur man kan förebygga det? Försöker få i honom mycket vatten både innan och efter.
Det beror på att lugnande medel minskar tarmörelserna. Se till att han får vatten före och efter och promenera, sen ska han inte äta på minst 4 timmar efter han fått lugnande eftersom det ökar risken att få foderstrupsförstoppning och kolik.

Har fått kolik på en av mina hästar vid ett tillfälle när han fått lugnande. Och.....det är inte den som får kolik ofta.

Jag fick också svaret att det inte var helt ovanligt.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 184
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar