Kolikförebyggande och fodringshjälp

Dodatomtejavel

Trådstartare
Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg?

Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna snurrar…Trots att jag tycker att vi gör så mycket för att förebygga och veterinären säger att vi gör rätt så kanske det är något vi missar:
- Hästarna äter analyserat hö med hög TS halt.
- Inget kraftfoder då det ej behövs med vårt hö, kompletterar endast med lite ljummen mash med mycket vatten (Kraffts som innehåller Levucell®SC) för att säkerställa vätskeintaget samt mineral och för jästen då.
- De går allt som oftast ut ca 07 och in ca 17 nu när vädret är dåligt, vi försöker hålla de ute tills de står och stampar vid grinden och vill in.
- I hagen har de slowfeed för att förlänga ät-tiden och så de inte äter från marken, detta räcker till ca 12-14 tiden, sen får de hö vid insläppet samt igen vid kvällsfodring runt 22.
- Hästarna är fullt igång.
- Isolerade vattenkar i hagarna som håller vattnet utan is (har även köpt värmebalja till en av hästarna för att utvärdera denna istället eftersom de sägs dricka mer av ljummet vatten). Vattenhinkar inne som fylls på vid behov vid kvällsfodring.
- Alla är kollade träckprov samt tänder.
- Loppfrö 7 dgr/månad.

Tar tacksamt emot input från er med liknande erfarenheter eller konkreta tips som funkat bra för er.

Även tips på slowfeed lösningar som räcker hela dagen och som är säkra om vi kan förlänga ät-tiden ytterligare.

Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna snurrar…Trots att jag tycker att vi gör så mycket för att förebygga och veterinären säger att vi gör rätt så kanske det är något vi missar:
- Inget kraftfoder då det ej behövs med vårt hö, kompletterar endast med lite ljummen mash med mycket vatten (Kraffts som innehåller Levucell®SC) för att säkerställa vätskeintaget samt mineral och för jästen då.
- De går allt som oftast ut ca 07 och in ca 17 nu när vädret är dåligt, vi försöker hålla de ute tills de står och stampar vid grinden och vill in.
- I hagen har de slowfeed för att förlänga ät-tiden och så de inte äter från marken, detta räcker till ca 12-14 tiden, sen får de hö vid insläppet samt igen vid kvällsfodring runt 22.
- Isolerade vattenkar i hagarna som håller vattnet utan is (har även köpt värmebalja till en av hästarna för att utvärdera denna istället eftersom de sägs dricka mer av ljummet vatten). Vattenhinkar inne som fylls på vid behov vid kvällsfodring.
- Loppfrö 7 dgr/månad.

Tar tacksamt emot input från er med liknande erfarenheter eller konkreta tips som funkat bra för er.

Även tips på slowfeed lösningar som räcker hela dagen och som är säkra om vi kan förlänga ät-tiden ytterligare.
Mash 1-2 ggr per dag.

Låter ju som att ni gör mycket redan. Är det ngn särskild häst som får kolikkänningar flera gånger kan man fundera på om den kan ha magsår.

Vet ni att de får i sig tillräckligt med vatten?

Hur ser det ut med rörelse i hagen & ridning/liknande? Om de rör sig lite i hagen, går det att göra något så att de rör sig mer? Våra vandrar inte omkring så mycket i hagen nu när det är snö och isigt och det kan jag inte påverka. Då blir det istället extra viktigt med motionen som jag styr över. T.ex. ingen helt vilodag just nu utan då blir det långpromenad. Då går min häst på lösdrift så tänker att hon rör sig mer än en boxhäst.

Min helt personliga åsikt är att vissa hästar tycks kolikbenägna vad man än försöker. Fanns en sådan i förra stallet. Fick alltid förstoppningskolik vintertid trots att ingen annan häst fick ser och trots alla tänkbara åtgärder.

Här ni någon ide varför den får kolik?

- Loppfrö 7 dgr/månad.

Hur mycket får dom röra på sig på dagarna? Jag upplever att hästar rör sig väldigt väldigt lite på vintern i hagen oftast. Rörelse och se till att dom dricker ordentligt.

- Loppfrö 7 dgr/månad.

Efter att ha haft en "maghäst" i 8 år så har jag alltid gett mina hästar stöpta linfrö från oktober till april/maj. Peppar peppar så har jag inte haft kolik på mina hästar de senaste 9 åren, varav förra året hade vi tre hästar i stallet som fick köras till djursjukhus, 1 buköppning, en som de ville buköppna men ägarna ville inte så den blev sköljd med loppfrö och en bukhinneinflammation. Alla relaterade till sand och mycket blöta hagar som resulterat till bakteritillväxt. Flera kolikfall som kunde hanteras på plats och några fler akutfall hos grannstallet.

Vi som gav våra linfrö samt loppfrökurer 7 dgr med 1 dl/100kg häst sen paus 14 dgr klarade oss.
Är också noggrann med att om min häst uppvisar obalanserad mage i form av ffv eller diarré så får den 1 pkt bakjäst om dagen.

All obalans kan ge kolik, särskilt gaskolik.

Vissa hästar klarar tyvärr inte stillastående i 14 timmar. Speciellt inte om de rör sig mindre i hagen, vilket många gör ffa när det är vinter.

Förutom allt som nämnts ovan, går det att strö ut en del av fodergivan runt i hagen för födosök? Det ger både ett naturligare ätbeteende och rörelse.

Om de går in vid 17, så är det förstås bra om de får röra sig igen före natten (ridning t ex). Blir många stillastående timmar till morgonen annars. Men de flesta gör väl kanske något med sin häst efter intaget. :)

Min går på lösdrift och ger henne en stor hink 14 liter soppa per dag. Min hemmagjorda atlexix åker i soppan och hon dricker allt. Sen ser till att hon får röra på sig och har tillgång till bra kvalite hö hela tiden. Brukar även ge loppfrö och hålla koll på konsistens på bajset.

Vi ger loppfrö 7 dgr varje månad men har faktiskt inte gett linfrökaka på ett tag, gav det tidigare.

Stöpt linfrö, vad är det?

Efter att ha haft en "maghäst" i 8 år så har jag alltid gett mina hästar stöpta linfrö från oktober till april/maj. Peppar peppar så har jag inte haft kolik på mina hästar de senaste 9 åren, varav förra året hade vi tre hästar i stallet som fick köras till djursjukhus, 1 buköppning, en som de ville buköppna men ägarna ville inte så den blev sköljd med loppfrö och en bukhinneinflammation. Alla relaterade till sand och mycket blöta hagar som resulterat till bakteritillväxt. Flera kolikfall som kunde hanteras på plats och några fler akutfall hos grannstallet.

Vi som gav våra linfrö samt loppfrökurer 7 dgr med 1 dl/100kg häst sen paus 14 dgr klarade oss.
Är också noggrann med att om min häst uppvisar obalanserad mage i form av ffv eller diarré så får den 1 pkt bakjäst om dagen.

All obalans kan ge kolik, särskilt gaskolik.

Bra tips, tack!

Vissa hästar klarar tyvärr inte stillastående i 14 timmar. Speciellt inte om de rör sig mindre i hagen, vilket många gör ffa när det är vinter.

Förutom allt som nämnts ovan, går det att strö ut en del av fodergivan runt i hagen för födosök? Det ger både ett naturligare ätbeteende och rörelse.

Vi ger loppfrö 7 dgr varje månad men har faktiskt inte gett linfrökaka på ett tag, gav det tidigare.

Stöpt linfrö, vad är det?
rena linfrö som man häller kokande vatten över och låter stå minst 1 timme. Ger 1 dl torra linfrö/dag ( 65g) De har smörjande egenskaper för tarmarna. Jag blandar det i gröten som jag redan ger min häst och häller kokande vatten i, sen står det till dagen efter och ges vid intag.
Linfrökaka har inte riktigt samma effekt tyvärr, enligt min erfarenhet.

Köper linfröna i matvarubutik, samma med loppfrö

De står ju inne väldigt länge om de inte arbetas efter att de har tagits in. Där är troligen lösningen. Står de och trampar vid grinden eller rör sig minimalt i hagen så ha vatten och grovfoder så långt ifrån varandra som går så de iallafall går däremellan. Varmt vatten dricks det mer av. Mina får vatten som ligger på runt 70 grader och det är sällan de dricker mindre än 20 liter i ett svep. De väger 330 och 350 kg så de dricker ofta hela sitt dagsbehov på en gång.

De står ju inne väldigt länge om de inte arbetas efter att de har tagits in. Där är troligen lösningen. Står de och trampar vid grinden eller rör sig minimalt i hagen så ha vatten och grovfoder så långt ifrån varandra som går så de iallafall går däremellan. Varmt vatten dricks det mer av. Mina får vatten som ligger på runt 70 grader och det är sällan de dricker mindre än 20 liter i ett svep. De väger 330 och 350 kg så de dricker ofta hela sitt dagsbehov på en gång.

Stämmer det? Senaste forskningen jag läste sa att de föredrog ljummet vatten framför kallt, men drack mer om de bara hade kallt vatten.

Jag har liksom dragit mig för att ha för varmt vatten till mina, men det hade varit smidigt då de inte har uppvärmt kar.

Jag har läst de föredrar kallt men dricker mer när det är ljummet.

Stämmer det? Senaste forskningen jag läste sa att de föredrog ljummet vatten framför kallt, men drack mer om de bara hade kallt vatten.

Jag har liksom dragit mig för att ha för varmt vatten till mina, men det hade varit smidigt då de inte har uppvärmt kar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Börjar bli lite trött på hästägare om jag ska vara helt ärlig. De ska ha sin häst, de ska ha sin stallplats som ska ge full service (och...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 316
Senast: Zamira
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 124
Senast: Boerperd
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 197
Senast: cactuspower
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 268
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V