F

farrebarre

Hej!
Hur gör ni med era "kolik hästar" för att undvika kolik??
Fri tillgång till vattan och så, men annars??
Hur länge går era hästar ute??
Jag vill ha min ute till kl 21.00 men en i stallet säger ett det skulle vara idiotiskt att ställa ut en kolik häst i hagen!!??
Jag tänkte... det var väldigt varmt ute (+16 i solen), vindstilla, hon hade vatten i hagen och hon har ju fri tillgång att röra sig + att hon hade täcken på sig för att det var så kallt (enligt den andra ägaren).Själv brukar jag ta av henne täckerna vid +0 och ingen nederbörd, hon har aldrig haft någon kolik så länge hon har stått ute.
Skriv gärna!!:)
//Farrebarre
(Hoppas det blev rätt forum)

Sv: Kolik!!!

Noga koll på parasiter i första hand! Men absolut utegång, rörelse tror jag förebygger många problem. Vad har den som säger att det är idiotiskt att hästen ute för argument för detta?

fri tillgång på ofruset vatten. Fri tillgång på hö. Lösdrift.

Nu har ju min häst lyckats få fång... Är livrädd att han ska få kolik nu när han har begränsat rörelseutrymme och begränsad födertillgång... Men jag fodrar honom 5 ggr/dag nu, och peppar peppar så verkar det gå bra, än så länge.

Under alla år jag kännt honom (8 år) så har han fått kolik på senvintern, jag vet inte varför. Han har stått på stall och fått mat ca 3 ggr/dag och vatten har funnits tills det frusit i hinkarna.
Men sen förra vintern, så flyttade jag honom till en lösdrift med stoor hage, och det vasr första gången som han inte fick kolik under senvintern! I år har han också klarat sig ifrån koliken, han står på lösdrift i år också. Så jag tror att svaret för honom det ligger någonstans i fri tillgång på mat (håller magen igång), stor hage att få röra sig på, och alltid tillgång till ofruset vatten (nu har vi byggt en thermovatten-behållare, så vattnet fryser aldrig).

Hej!
Min gamle vän hade gaskolik två gånger på två veckor i mars. Jag fick rådet av en granne att ge hästen matolja, så det gör jag nu. Jag blöter lusern som vanligt, sen häller jag 2-4 dl olja på det och blandar ihop. Kan inte påstå att han älskar det, men han äter och det verkar som om det har funkat hittills i alla fall. Grannen har travhästar och ger alltid sina kolikhästar olja och han märker stor skillnad i antal anfall sen han började med det säger han. Kanske kan vara nåt?

Har en (gas-)kolikhäst själv. Lång och mångårig historia som kulminerade upprepade fångattacker med hovbenssänkning och rotation som följd. I dag är hon helt frisk och även friröntgad. Hennes kolikattacker började i januari, i samband med brunsterna. I dag avmaskar vi i samband med att första hästen börjar brunsta. Vi ger även en blandning av foderjäst, olja och äppelcidervinäger dagligen, hela året. För just den här hästen har det löst problemen.
En kolikhäst ska röra sig mycket så ju mer utevistelse desto bättre. Vi har inte täcken på hästarna om det inte blåser "isvatten". Dom rör sig både mer och bättre utan. Dom har ju kläderna på sig:)

Min kolikhäst har inte haft ett anfall på flera månader (peppar, peppar ....). Hon har tidigare varit en sådan häst som ofta fick kortvariga och relativt lindriga kolikanfall. Det brukade räcka med någon timmes promenad för att anfallen skulle släppa, endast vid några enstaka tillfällen behövde jag tillkalla veterinär.

Men nu har hon som sagt varit helt symtomfri under en lång period. Och denna period råkar sammanfalla med att jag har bytt strö i boxarna. Jag har ingen möjlighet att ha mina hästar på lösdrift, utan de står på stall nattetid. Men när jag bytte från spån till hackad halm (alltså "ätbart" strö) i boxarna så upphörde kolikanfallen hos hästen. Jag kan bara tolka det som så att när hästen har något att tugga på dygnet om så slipper hon koliken.

Stämmer ju bra med vad Zsara skriver med fri tillgång på grovfoder.

Och ja - naturligtvis ska hästen vara ute och röra sig så mycket som möjligt i hagen!

Tack för alla svar:).
Personen säger att det drar om magen, vattnet är för kallt och att hon inte får äta hö ute på marken (på morgon och lunch går det bra men inte på kvällen:confused:).
Min häst brukar också ha kolik på senvintern, men nu när hon har stått ute så länge har det inte varit några problem:).
Hon får flytande B-vitamin varje dag och vi ger henne parofinolja vid tecken på kolik.
Ja, exakt men tydligen är det för kallt för att vara utan täcke:grin:(Tror det blev rätt smiles:D).
Hon har ätit halm förr och det fungerade bra så jag kanske ska fortsätta med det:D.
//Farrebarre

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 592
Senast: Efwa
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 891
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 956
Senast: warg
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 748
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Nyårstråden
  • Pluggtråden
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur