B

Bim

Mitt halvblod har haft gaskolik inatt. Frågan jag undrar om någon kan vara på är. Hon släpptes på nytt bete i går, skulle gå en liten stund men jag åkte bort och tjejen som skulle ta in hästarna missförstod och lät henne gå på betet i flera timmar. Kan detta kraftiga gräs ha gett upphov till koliken? En fråga till hon verkar må bra nu ska man rida när dom piggnat till eller ska dom vila några dar.

Sv: Kolik

okej.. mkt bete?
Nästan säker på att det är därför. Träligt med missförstånd.. Den ska ju inte stå helt still, rid inte på några dagar, men gå med henne ist. Och håll den varm. TÄCKE!
lycka till. :)

Täcke? Det beror väl på var TS bor och temperaturen ute.
Hos oss ska det bli uppemot 25 grader idag....

Immer

Jag släppte mina hästar på grönt spät gräs och de betade också för länge. Den ena fick gaskolik, det det gick över med motion (promenad i en timme). Men en vecka senare var det tid igen, denna gången klarade jag inte av det själv, fick ringa ut vet. Hon fick två sprutor, kramplösande och muskelavslappnade, samt en pasta som hon skulle få i tre dagar som neutraliserade magen och tarmen. De skulle få hö på morgonen innan jag släppte ut dem, det satte igång magen och tarmarbetet. Kunde rida henne redan dagen efter bara skritta, men det var bra att hon rörde på sig. Nu är hon bra igen, det har gått en och en halv vecka, men man är skit rädd att det ska komma igen. Har nu sten koll på hästarna!

Glömde säga, vet. sa att jag skulle linda en filt om magen på hästen och fästa med täckesgjord och ett vanligt täcke utan på. man skulle hålla magen varm. men 25 grader och den monderingen är ju inte heller bra. Linda bara en filt om magen och strunta i täcket, om ni får så varmt.;)

KL

Jag har mina hästar ute på betet dagtid, o dom får betfor o foderjäst 2 ggr per dag. Har aldrig haft häst med olika typer av kolik, så jag kan nog inte svara på detta...Men det sägs att betforn o foderjästen motverkar koliken. Har en märr med fölungen vid sidan, som går på betet o hon får betfor o foderjäst i samband med kraftfoder (stödfoder).

Dom går in nattetid, o får lusernhack inne i stora boxen.

spelar ingen roll, om det är kolik så håller dom ingen värme själva ju.. Inte ett med 400grams fyllning i. Ett fleece kanske räcker i detta fall..

hej! hon har kunnat få med sej jord inågon grästuva, då kan dom få gaskolik.:p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 022
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 180
Senast: Skye
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 039
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka